Motor mener:
Plugin-hybriderne er ofte noget udskældte, fordi de kører for lidt på el. Den udfordring har Volvo nu taget op, så plugin-hybridernes rækkevidde på el er blevet markant bedre.
GENT Nu er batterierne i Volvos plugin-hybrider blevet så store, at man kan køre mellem 70 og 80 km på en opladning. Det øger andelen af grøn kørsel betydeligt, og for mange vil den forbedring betyde, at man nu kan køre på el alene de fleste dage.
Da elmotoren samtidig er øget i effekt, betyder det også, at selve køreoplevelsen på el er forbedret betydeligt.
Derudover er styresystemerne opdateret, og man kan nu også køre plugin-hybriden med one-pedal-drive, hvor elmotoren vender strømmen, så bilen bremser op, samtidig med at den genererer strøm til batteriet. Dermed er køreoplevelsen meget lig den, man kender fra en elbil.
Hvordan kører Volvo XC60?
Vi har prøvet den nye teknik i Volvo XC60 T8, der bliver den første bil med den nye teknik. Man kan selv vælge, om bilen skal fungere som en elbil, eller som en lynhurtig hybridbil.
I el-mode er bilen letkørt, og den kraftige elmotor med 145 hk giver bilen en god køredynamik. Det er rart at køre med funktionen „one-pedal-drive“, der fungerer ved, at man sætter gearvælgeren i B i stedet for D, og på den måde animeres man til at vælge eldrift så meget som muligt.
Nedbremsningen fortsætter helt til stop, og med speederen kan man time nedbremsningen hen mod et rødt lys eller et fodgængerfelt. På den måde kan man slippe for at flytte foden over til bremsepedalen.
Sætter man i stedet bilen i Hybrid eller Power, skifter XC60 T8 ham og bliver den mest kraftfulde Volvo til dato. Med benzinmotorens 310 hk på forhjulene og elmotorens 145 hk på baghjulene bliver den samlede systemydelse med sine 455 hk det højeste niveau nogensinde for en Volvo.
Men XC60 er også en stor og tung bil, så selvom den kan accelerere fra 0 til 100 km/t. på imponerende 4,9 sekunder, må den alligevel se sig slået i den disciplin af Volvo C40, der er fabrikkens hurtigst accelererende bil.
Hvad koster Volvo XC60?
Selvom afgifterne for plugin-hybrider stiger i 2022, så er biltypen stadig mere attraktiv at købe end deciderede benzinbiler. Det betyder, at XC60 T8 med en pris på 674.000 kr. er 60-70.000 kr. billigere end en firehjulstrukken XC60 med traditionel benzindrift.
Den store fordel ved kørslen får man dog kun, hvis man husker at lade bilen op dagligt, og her må man leve med, at XC60 endnu kun lader med en enkelt fase og maksimalt 3,7 kW. Det betyder ladetider på fem timer fra en ladeboks, idet batteriet nu er på 19 kWh brutto og 15 kWh netto.
Volvo XC60 T8 er første model med den nye plugin-teknik. Senere følger de øvrige 60-modeller og 90-serien.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks