Porsche Taycan - Den første elektriske stationcar

Porsche har altid handlet om at komme først, primært på Le Mans og andre racerbaner. I den elektriske bils tidsalder har Porsche været først med 800 volt-ladesystem, og nu er de også først med den elektriske stationcar. Men den passer ikke til enhver pengepung.

Porsche lancerer en stationcar-udgave af deres elektriske Taycan-model
Forpremiere

Motor mener: 

Billig bliver en Porsche aldrig, men Taycan Sport Turismo er tæt på. Og så er den en meget atypisk Porsche, idet det praktiske går hånd i hånd med en mere korrekt miljøprofil. 

SALZBURG Porsche. 19 gange vindere af Le Mans og mærket bag den mest ikoniske sportsvogn gennem tiderne: 911. Men også pionerer inden for elbilteknik, hvor deres første model, Taycan, i 2021 var med til at sætte nye salgsrekorder for det ellers lille og eksklusive bilmærke.

Porsche var først med 800 volt-ladeteknik, hvor du kan lade med op til 270 kW, hvilket p.t. stadig den hurtigst ladende elbil på det danske marked. Men for at gøre Taycan interessant for flere bilister, har Porsche valgt at udvide modelfamilien.

Først med offroad/crossover modellen Cross Turismo, og nu med en decideret stationcar: Sport Turismo. Og merprisen i forhold til Taycan, der er den billigste Porsche i Danmark, er blot 10.000 kr. Men da det er en Porsche, starter prisen ved 800.000 kr.

Sport Turismo har klassiske stationcar-dyder som stor åbning til bagagerummet samt fem cm ekstra lofthøjde ved bagsæderne. Dermed er den mere praktisk end sedan-udgaven af Taycan, hvor lofthøjden er kneben for voksne, og bagagerummet er lidt svært at komme til.

Hvor meget plads er der i Sport Turismo?

Fortil sidder man godt i sæderne. Vi prøvede fire forskellige motorvarianter, der alle havde lidt forskelligt interiør. Fælles for dem alle er, at sæderne generelt set er gode. Har du svært ved at finde dig til rette, bør du gå efter de 18-vejs justerbare sportssæder. De koster 26.000 kr., og sådanne krydser har det med at få prisen til at vokse. Selv på Porsches billigste model. 

På bagsæderne er fodpladsen fin uden at være overdådig, også når forsæderne er sænket i bund. Benpladsen er god, og lofthøjden er ca. 5 cm bedre end den almindelige Taycan, og dermed kan de fleste voksne sidde her. Det er bedst med fire i bilen, men der kan klemmes tre ind på bagsædet, selvom den midterste plads er forbeholdt passageren med den smalleste popo. 

Bagagerummet er i øvrigt vokset fra 407 til 446 liter. Det er ikke overdådigt, men hvis du vælger en af topmodellerne eller tilkøber det store Bose-anlæg, er bagagerummet i Sport Turismo blot på 405 liter. Fortil har Taycan et bagagerum, som vi kender det fra Boxster, Cayman og 911-modellerne. Her finder du yderligere 84 liter, som til hverdag er smarte til ladekabler, men også kan bruges til feriebagagen, når I kører på langtur.

Bagagerummet i Taycan Sport Turismo er 446 liter, med mindre du køber det store Bose anlæg
Bagagerummet i Taycan Sport Turismo er på 446 liter, med mindre du køber det store Bose-anlæg, der også er standard i topmodellerne. I så fald er der blot 405 liter.

Hvordan kører Porsche Taycan?

Hele vores prøvekørsel foregik i vinterlandskab, og de fleste veje var delvis dækket af sne. Her var de firehjulstrukne versioner naturligvis mest effektive. Men basismodellen har trods 326 hk – og en overboostfunktion med 408 hk – ikke meget Porsche-fornemmelse over præstationerne. Især ikke fordi vægten trods alt er over 2 tons. Med elbiler forventer man et rapt antrit, og selvom en sprint til 100 km/t. klares på 5,4 sekunder, så bør du gå efter en firehjulstrukken model. 

Der er hele fem motorvarianter, og de to billigste fås også med det store Performance-batteri, der både har længere rækkevidde, kan lade hurtigere og accelerer hurtigere. Det er 50.000 kr., du ikke må spare som Taycan-køber. Topmodellerne hedder på underfundig vis Turbo, og de er hamrende hurtige. Men du har ikke behov for mere performance, end du finder i 4S eller GTS-udgaverne. Her er præstationerne Porsche-emblemet værdigt, og samtidig får du næsten 500 km rækkevidde ifølge WLTP-normen. Priserne skal vi nok vende tilbage til. 

Uanset hvilken Taycan du kommer bag rattet af, får du fornemmelsen af, at du kører i noget særligt. Selvom Porsche-purister banker sig på deres behårede bryske brystpartier i takt med en sekscylindret boxermotor, er elbiler den vej, bilmarkedet bevæger sig på lige nu, og her har Porsche en helt eminent køremaskine på programmet. 

Det er følelsen i rattet, balancen i svingene og den der fornemmelse af, at man kører i noget særligt. Der er en intensitet i bilen, i lydene fra elmotoren og hele bilens måde at bevæge sig på. Der er andre elbiler, der accelererer hurtigere ligeud, men de mangler fornemmelsen af sportsvogn. Den fornemmelse leverer Taycan. 

Porsche Taycan har været en kæmpe succes for Porsche, både herhjemme og globalt
Porsche Taycan har været en kæmpe succes for Porsche, både herhjemme og globalt.

Hvad koster den billigste Porsche?

Selvom Taycan er den billigste Porsche, er der langtfra tale om et slagtilbud til familien Danmark. Priserne starter ved 800.000 kr. for basismodellen.

Den kraftigere 4S – der er et bedre valg – koster fra 1.1 million kr. Men det er uden adaptiv fartpilot, adaptive LED-forlygter, sædevarme, varmepumpe, bakkamera og Performance-batteriet, det koster godt 100.000 kr. ekstra. Men før en Taycan er specificeret rigtigt, skal der pumpes 200.000-300.000 kr. oven i basisprisen. 

GTS-modellen har altid det store batteri og en del af det udstyr, som passer godt til modellen. Men prisen starter ved 1.4 million kr., og den skal fortsat have ekstraudstyr for 100-200.000 kr. for ikke at virke pauver i forhold til en Hyundai Ioniq 5.

Det er mange penge, men i Porsche-land er det stadig godt under de 2 millioner kr., en flad basis 911-model starter på uden krydser. Og sammen med lavere ejerafgifter, og fordi det er billigere at køre på strøm end store mængder oktan 100, så står det pludseligt klart, hvorfor Taycan er så stor en salgssucces i Danmark. 

Der er mange udstyrsmuligheder i Taycan, så selvom priserne starter ved 800.000 kr., så skal der sættes yderligere 200.000 kr. af til udstyr
Der er mange udstyrsmuligheder i Taycan, så selvom priserne starter ved 800.000 kr., skal der sættes yderligere 200.000 kr. af til udstyr.

Er Taycan en ægte Porsche?

Porsche har gennem årene bevæget sig fra en opstarts sportvognsvirksomhed, hvor en sejr på Le Mans en søndag eftermiddag i juni – eller 18 i tællende stund – øgede salget om mandagen til i dag at være et luksusbrand med en glorværdig historie i bagagen. For tyve år siden tog mærket de første skridt med SUV-modellen Cayenne, der var hadet af puristiske Porsche-protektionister. 

Her i 20'erne satser Porsche stort på elektrificerede modeller. Både plugin-udgaver af deres øvrige modeller for at holde CO2-tallet nede i forhold til EU's krav og de rendyrkede elektriske biler, hvor Taycan er første model.

Væk er den manuelle gearkasse, den sekscylindrede motor og vrælet fra motorsporten. Og mens puristerne begræder udviklingen og holder passionen i live med de klassiske modeller, så kan en ny generation af rige bilentusiaster glæde sig over, at Taycan i den grad leverer fornemmelsen af sportsvogn. Nu også i form af en elektrisk stationcar. 

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Sport Turismo er stationcarudgaven af Porsche Taycan

Porsche Taycan

El
799.900 kr.
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor - baghjulstræk – Batteri: 79 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    326 hk
  • Moment
    345 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.155 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    446 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    433 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    (Batteri 8 år/160.000 km)
  • Mål
    L:496 cm B:197 cm H:141 cm
Luk