Toyota Aygo X – Mikro-SUV'en har imponerende sikkerhed

Toyota Aygo X skal løfte arven efter Aygo, der i mange år var en af danskernes mest købte bilmodeller. Det får den næppe svært ved, for bilen er vokset på alle ledder og er bedre på alle punkter.

Toyota Aygo X set fra siden
Forpremiere

Motor mener: 

Det er godt set af Toyota, at SUV-trenden sagtens kan bredes ud til de helt små biler. Den højere siddeposition og det smarte design gør nemlig Aygo X til en unik mikrobil med SUV-stil.

BARCELONA Det er helt slut med nye biler til under 100.000 kr. Kravene til sikkerhed, miljø og smart teknik har simpelthen gjort det dyrere at bygge biler, og Toyota har derfor måttet tænke i helt nye baner, da den populære mikrobil Aygo skulle fornyes.

Løsningen blev en stærkt forhøjet og forstørret Aygo X (udtales cross), der med sit smarte design, sin højere siddeposition og sin indholdsrige førerplads kan tåle den højere pris. Nu koster billigste udgave således 120.000 kr., mens den mest attraktive version lander på 135.000 kr.

Vil man have alt i udstyr såsom elektrisk foldetag, automatgear, LED-forlygter og nøglefri betjening, kan prisen endda presses helt op på 190.000 kr., men så får man også en bil med et ydre, der taler til hjertet.

Video: Se nærmere på Toyota Aygo X

Hvordan kører Toyota Aygo X? 

Netop det udvendige design er værd at dvæle ved. For med en enorm bredde hen over forlygterne og fire hjul, der så at sige er placeret i hvert sit hjørne, fremstår bilen som en komprimeret og robust bil, der i den grad udstråler nytænkning.

Det er dog kun, indtil man ser under motorhjelmen, for her finder vi såmænd blot en let moderniseret udgave af den trecylindrede 1.0-liters benzinmotor, som vi kender så godt fra den udgående Aygo. Ydelsen er hævet en smule til nu 72 hk, og den opfylder naturligvis de nyeste miljønormer, men ellers er alt ved det gamle. Det er nu heller ikke dårligt, og det første køreindtryk efterlod et indtryk af en bil, der ganske vist ikke er særlig hurtig, men som trods alt er let at køre.

Motoren og det femtrins manuelle gear spiller godt sammen akkompagneret af en tydelig, men ikke særlig generende motorlyd. Dem der havde ønsket sig en elbil eller en hybrid-bil, må se sig forbigået – i hvert fald indtil videre.

Kabine i Toyota Aygo X
Førerpladsen er flot arrangeret med gode fralægningspladser, og i topudgaverne er der som her en 9-tommer trykskærm foruden et delvist digitalt cockpit. Plastpanelerne er dog stenhårde overalt.

Føles Toyota Aygo X som en SUV?

Man får et godt og moderne indtryk, når man sætter sig i ind i bilen. Man mærker tydeligt, at Toyota har haft fuld fokus på de forreste sæder. Her er markant bedre plads end i den gamle Aygo, og førerpladsen er indrettet på en fornuftig måde med gode fralægningspladser og et overskueligt førermiljø.

Siddepositionen er løftet 5,5 cm i forhold til den gamle udgave, og man føler virkelig, at man sidder som i en mindre SUV med et godt udsyn og et fint overblik over de øvrige trafikanter.

Bagsædet er der derimod ikke gjort meget ud af. Det er kun designet til to personer, og alligevel er der kneben plads. Udsynet fra bagsædet er desuden begrænset, og vinduerne i bagdørene kan kun stilles på klem.

Toyota oplyser, at kun fem procent af de nuværende Aygo-ejere bruger bagsædet til persontransport, og det er baggrunden for, at man har valgt at nedtone den del af bilen. Så medmindre man hører til det mindretal, er det nok til at leve med.

Toyota Aygo X skærm
I topudgaverne er der trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og selve musikanlægget er koblet til JBL-højttalere. Der er to skærmstørrelser, denne 9-tommer og en lidt mindre 8-tommer skærm.

Hvor sikker er Toyota Aygo X? 

Grundudgaven til 120.000 kr. har ikke radio og kun en begrænset mængde komfortudstyr, mens alle udgaver har den samme mængde sikkerhedsudstyr. Det er et klogt træk fra Toyotas side at gøre sikkerhedsudstyret standard og dermed gøre samtlige udgaver til et sikkert og trygt køb.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot, der lader bilen følge farten efter enten de forankørende eller vejskiltenes grænser. Den fastholder endda selv bilen i vognbanen, og er koblet sammen med en nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister.

Vil man have mere på komfortsiden, er der valg mellem fire andre udstyrsniveauer, der byder på bl.a. en op til 9-tommer trykskærm med trådløs Apple CarPlay og trådløs oplader, LED-forlygter og mulighed for at kommunikere med bilen via en smartphone-app.

På den måde føles Aygo X som en yderst moderne og kompetent bil. Et nyudviklet automatgear af CVT-typen fås til de fleste udgaver til en merpris på 20.000 kr., men det har vi endnu til gode at prøve.

Toyota Aygo X fås kun med benzinmotor
I motorrummet findes en trecylindret benzinmotor på 1.0 liter. Den er uden turbo og yder blot 72 hk. Det gør hverken Aygo til en grøn eller en hurtig bil, men ifølge Toyota er der fortsat mange bilkøbere, der ikke har mulighed for at køre på el.

Enorme hjul giver god komfort

Udgangspunktet for Aygo X er samme platform, som anvendes til den lidt større Yaris, men hjulophængene er modificeret til den lavere vægt, og så er den mindste hjulstørrelse vokset til hele 17-tommer, mens topudgaven endda kører på 18-tommer hjul.

Det lyder umiddelbart som noget, der kan resultere i en hård undervogn, men takket være nyudviklede dæk fra Michelin, Falken og Goodyear opleves bilen yderst komfortabel. De store, men blot 175 mm smalle dæk giver i øvrigt en lav rullemodstand, og det er en af forklaringerne på, at bilen kan køre over 21 km pr. liter.

Bilen kan vende på blot 9,4 meter, hvilket gør det muligt at lave en U-vending på en almindelig vej. Endnu en understregning af at bilen er som skabt til bykørsel.

Hjulene er enorme på alle udgaver af Toyota Aygo X
Hjulene er enorme på alle udgaver. Grundudgaven kører på 17-tommer hjul, mens topudgaven som her kører på 18-tommer. De er i alle tilfælde blot 175 mm brede, og det mindsker rullemodstanden betydeligt til fordel for benzinforbruget.

Fås Toyota Aygo X med træk?

Toyota har givet den gas, da de valgte farvepalet til Aygo X. Der er skarpe farver at vælge mellem, og de fås endda med særligt farvetilpasset interiør. I de lidt dyrere udgaver er lakken tilmed tofarvet med sort tag og sort bagende af bilen.

Det ser godt ud og giver bilen en særlig fremtoning, der understreges af de standard-monterede LED-baglygter og tilsvarende kørelyslygter fortil. I udgaverne med stof-foldetag tilfører det sorte tag en yderligere dimension til oplevelsen af Aygo X som en moderne bil.

Man må ikke trække en påhængsvogn med bilen, men man kan få monteret et „snyde-anhængertræk“, som kan bruges til at fastgøre cykelholdere eller bagagebokse, og det øger brugsværdien betydeligt. Den anordning koster godt 11.000 kr. og indeholder så også et 13-polet stik til lygtebommen.

Den nye Toyota Aygo X kommer til Danmark til maj. Den bygges i Tjekkiet, og motoren kommer fra Toyotas egen motorfabrik i Polen. Bilen er dermed designet og bygget til os europæere, og det fornemmer man faktisk på den gode måde. Både når man sidder i bilen, og når man betragter dens former ud- og indvendigt.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Smart nyt Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

21,1 km/l
Benzin
119.990 kr.
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Sikkerhedsudstyr
  • Bagsædeplads
  • Bagruder
  • Påhængsvægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl
  • CO2 udledning
    110 g/km
  • Effekt
    72 hk
  • Moment
    93 Nm
  • Topfart
    158 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.015 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    231 liter
  • Akselafstand
    243 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:370 cm B:174 cm H:153 cm
Luk