Citroën ë-Berlingo – Enorm elektrisk familiebil

Endelig kom der en elbil til de børnerige familier eller til dem, der blot har behov for at køre med al muligt grej. Pladsen er enorm, men rækkevidden er beskeden.

Citroën ë-Berlingo har masser af plads bagi
Forpremiere

Motor mener: 

Berlingo er synonym med plads til børn og et aktivt liv. Det er dejligt, at den biltype lever videre som elbil, men rækkevidden måtte gerne have været lidt længere.

TISVILDELEJE Nu står der grøn omstilling på dagsorden hos børnefamilierne og dem, der elsker masser af plads til et aktivt fritidsliv. De kendte „børnecontainere“, „rullende redskabsskure“ eller „Postmand-Per-biler“ har taget skridtet, og er gået fra benzin- og dieseldrift til nu udelukkende at kunne fås som elbiler.

Den mest kendte af dem alle er Citroën Berlingo, der i denne anledning har skiftet navn til ë-Berlingo. De to søskendebiler, Opel Combo og Peugeot Rifter, har ligeledes fået et „e“ tilføjet sit navn i forbindelse med den grønne omstilling.

Citroën ë-Berlingo kabine
Førerpladsen har gode fralægningspladser og en skærm med Apple CarPlay og Android Auto. Der er et digitalt instrumenthus.

Hvad koster Citroën ë-Berlingo?

Det er i bund og grund en ombygget benzinbil, der skaber grunden for den nye ë-Berlingo. Det betyder, at det også har været begrænset, hvor meget elbil man har kunnet få plads til. Derfor har man valgt blot at overføre den batteri- og motorpakke, der benyttes i el-udgaven af koncernens mindre elbiler.

Det betyder, at batteriet er på blot 50 kWh, og at elmotoren maksimalt yder 136 hk. Fordelen ved den løsning er, at prisen er blevet relativ lav. Den enorme bil fås således fra 275.000 kr. i en grundudgave med en noget pauver indretning.

Skal der være rigtig Berlingo-stemning i kabinen, skal man op i næste udstyrstrin til 295.000 kr. Så får man tre separate sæder ved række to og en række andre smarte løsninger, der skaber begejstring for alle i familien.

De store skydedøre gør det let at komme ind og ud af bilen
De store skydedøre gør det let at komme ind og ud af bilen, ligesom man let kan montere tre autostole ved siden af hinanden, hvis det behøves. Der er skydedør i begge sider af bilen i alle udgaver.

Hvor god plads er der i Citroën ë-Berlingo?

Den store elbil fås endda også i en forlænget udgave, hvor der er blevet plads til yderligere to stole længst bagude. Det betyder, at i alt syv personer kan køre sammen, eller man kan tage den ene stol ud og køre med seks personer og et hav af bagage.

XL er navnet på den version, og den koster 20.000 kr. ekstra. Alle udgaver må i øvrigt trække en trailer på op til 750 kg, uanset om den har bremser eller ej.

Køreindtrykket er præget af, at det er en stor bil med en ikke helt rolig undervogn. Den er i for sig ret komfortabel med en blød affjedring, når man kører ligeud eller skal over vejbump og lignende. Men den ret tunge bil har en tendens til at falde ned i alle huller i vejen med et mærkbart „klonk“ og krænge en del, når kursen ændres hurtigt.

Ellers føles den letkørt, og har man først lært at rangere rundt med den både brede, lange og høje bil, så venter der faktisk mange gode køreoplevelser for hele familien, blot man ikke presser den for meget.

Der er tre separate stole med hver sin isofix-anordning til autostole.
Der er tre separate stole med hver sin isofix-anordning til autostole. Derved kan man køre med tre autostole ved siden af hinanden. Stolene kan med et snuptag foldes sammen, så de forlænger lasterummet.

Hvor lang rækkevidde har Citroën ë-Berlingo?

Det bliver dog ikke de lange motorvejsstræk, der kommer til at fylde hverdagen op. For med det noget begrænsede batteri og den ret store køremodstand, bliver det ikke til mange kilometer pr. opladning.

Fabrikken stiller 280 km i udsigt, og det kan man nok komme i nærheden af på en sommerdag med bykørsel. Men på en vinterdag på motorvejen når man næppe over 150 km, før der skal lades igen.

For nogle vil dette være en show-stopper, mens det for andre blot ved medføre et par ekstra ladeture med tilhørende naturlige pauser, de gange man skal langt. I så fald kan man lade bilen op til 80 procent på en halv times tid. Hjemme kan bilen lades med tre faser og 11 kW på små fem timer.

Den enorme bagklap virker som halvtag, når den står åben
Bilen fås i to længder. Her er det den korte udgave med plads til fem samt med et bagagerum på 775 liter. Den enorme bagklap virker som halvtag, når den står åben.

Praktisk indretning i Citroën ë-Berlingo

I ægte Berlingo-stil kan man let folde bagsæderne frem, så der bliver et plant gulv. Og er det i udgaven med syv sæder, kan de bageste stole let tages helt ud, så bilen omdannes til en varevogn. Der er flyborde bag forsæderne, og der er opbevaringsrum overalt.

Er det ikke nok, kan man for 12.000 kr. ekstra tilkøbe en Modutop med glastag, hvor man får endnu flere opbevaringsrum og en meget lys kabine.

Målgruppen er naturligt nok børnefamilierne, men traditionelt er der også mange seniorer, der er glade for denne biltype, hvor man let kommer ind og ud af bilen.

De første biler er allerede i Danmark, og man skal regne med leveringstider på op til et halvt år, hvis bilen skal bestilles hjem fra Spanien, hvor Citroën ë-Berlingo produceres. Men det må i dagens situation siges at være ret kort ventetid.

 

Overvejer du en elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Citroën ê-Berlingo set bagfra

Citroën ë-Berlingo

El
294.999 kr.
  • Plads
  • Indretning
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 50/45 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    135 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.838 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    775 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    280 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:440 cm B:192 cm H:188 cm
Luk