Skoda Enyaq Coupé – Elegant look stjæler plads

Skoda Enyaq kommer nu i en coupé-udgave, der giver elbilen et moderne snit. Det skrånende tag stjæler dog lidt af brugsværdien, og det koster ekstra, hvis den skal køre rigtig komfortabelt.

Skoda Enyaq Coupé set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Markedet for elbiler nu er så stort, at der er plads til nicheprægede modeller som Skoda Enyaq Coupé. Den byder sig til for dem, der sætter design over brugsværdi.

GROSSETTO Elbilernes antal bare stiger og stiger, og det giver plads til mere sofistikerede modeller. Den trend vil Skoda være med på, og det tjekkiske bilmærke har derfor lanceret en coupé-udgave af Enyaq, der er mærkets hidtil eneste model, der har været en elbil fra starten.

Den nye Enyaq Coupé har fået et lækkert og harmonisk design med et enormt glastag, en nydesignet front- og bagende samt opdateret udstyr. I forhold til den nuværende Enyaq SUV er merprisen 15.000 kr.

Modellen kommer med valg mellem to batteristørrelser, hvor den mindste er koblet til en motor med 180 hk og den store har en motor med 204 hk. I begge tilfælde trækker bilen på baghjulene.

Video: Kig nærmere på Skoda Enyaq Coupé 

Hvad koster Skoda Enyaq Coupé?

En firehjulstrukken RS-variant med 299 hk bliver som noget nyt topmodellen. Priserne ventes at begynde ved 350.000 kr. for den mindste, som hedder 60 til efternavn, mens den store 80’er koster fra 400.000 kr. RS-udgaven kommer formentlig til at koste lidt under 500.000 kr., men har så også et noget flottere udstyrsniveau.

Sammen med lanceringen af Coupé-udgaven har Skoda opdateret den software, der håndterer ladehastigheden, og bilen kan nu lade med op til 135 kW, så man kan lade fra 10 til 80 procent på en halv time på en god dag.

Rækkevidderne er øget en smule som følge af bilens mere aerodynamiske design, og 60’eren kan således køre over 400 km, mens 80’eren kører et pænt stykke over 500 km ifølge de officielle WLTP-tal.

Førerpladsen er lækkert udformet.
Førerpladsen er lækkert udformet, og den store skærm i midten giver et godt overblik. Bemærk den lille skærm foran rattet, der fungerer som speedometer.

Hvor god plads er der i Skoda Enyaq Coupé?

Mens SUV-udgaven af Enyaq har det, man forventer af en Skoda, nemlig masser af plads og masser af praktiske løsninger, er der givet køb på de praktiske egenskaber i den nye Coupé.

Det betyder, at man ved bagsædet har lidt dårligere loftshøjde end i SUV’en, og at man i bagagerummet må tage til takke med et noget mindre volumen og en ret skrånende bagklap. Begge dele er dog moderate begrænsninger, og Enyaq Coupé er uden tvivl en ganske praktisk bil. Den må i øvrigt trække en påhængsvogn på op til 1.000 kg.

Ved førerpladsen er der en stor 13-tommerskærm ved instrumentbordet, og den har nu fået koncernens nyeste software – 3.0 – som betyder, at menuerne er nemmere at finde rundt i, samt at selve skærmbillederne opdateres hurtigere.

Som ekstraudstyr kan man nu få en parkeringsassistent, der kan lære at parkere bilen på præcis samme sted hver gang – nyttigt, hvis man har en privat p-plads, der er svær at ramme rigtigt, hver gang.

Fra siden ses bilens kontur, der må siges at være virkelig vellykket.
Fra siden ses bilens kontur, der må siges at være virkelig vellykket. Undervogn og øvrig teknik er identisk med det, vi kender fra den almindelige Skoda Enyaq.

Hvordan kører Skoda Enyaq Coupé?

Vi har prøvet både RS-udgaven og Enyaq 80 – altså den med det store batteri – og her faldt vi over særlig én interessant detalje: Den ret tunge bil er som udgangspunkt noget hårdt sat op i undervognen, og det betyder, at man ret tydeligt mærker ujævnheder i vejen.

Man kan dog bestille Enyaq med en justerbar affjedring, hvor man kan variere undervognen i mange trin fra meget blød til meget hård. Den koster små 8.000 kr. ekstra, og det vil vi klart anbefale, for teknikken gør køreoplevelsen markant bedre.

Ellers føles bilen meget letkørt, og en ret lille venderadius gør det let at manøvrere bilen rundt i snævre gader.

Bagagerummet er kun 50 liter mindre end i den almindelige Enyaq
Bagagerummet er kun 50 liter mindre end i den almindelige Enyaq, men den skrånende bagende mindsker brugsværdien betydeligt for dem, der har behov for at køre med store ting.

Hvornår kommer Skoda Enyaq Coupé?

Trods det ret aggressive udtryk, som bilen har i fronten, føles Enyaq Coupé ikke specielt hurtig af en elbil at være. Med 204 hk kommer man naturligvis fint afsted, og RS-udgaven er uden tvivl en smule hurtigere, men oplevelsen er ikke på niveau med det, man kan får i en Tesla eller en Volvo.

Men mindre kan naturligvis også gøre det, og samlet set er Enyaq en meget omgængelig bil med en køredynamik, der virker tilfredsstillende.

Enyaq Coupé kommer til Danmark til sommer, men krigen i Ukraine påvirker lige nu produktionen, så det er meget tænkeligt, at der kommer længere leveringstider.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Skoda Enyaq Coupé set bagfra

Skoda Enyaq Coupé

El
400.000 kr.
  • Indretning
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Bagagerum
  • Udstyr
  • Leveringstid
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.149 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    570 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    544 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:465 cm B:188 cm H:162 cm

Sikkerhed

2021
Luk