VW ID.5 – Mere design, mindre plads

VW udvider nu den elektriske ID.-familie med ID.5. Nyheden er en coupé-version af ID.4, og der er ingen tekniske forskelle. Det moderigtige bagendedesign koster lidt på loftshøjden, men det er en beskeden merpris.

VW ID.5 set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Forskellen på ID.5 og ID.4 er ret synlig bagfra og i profil, men ikke-eksisterende ved førersædet. Så valget mellem de to er smagssag. Kun meget høje teenagere eller et stort hundebur bør diskvalificere ID.5.

SALZBURG Et skråt bagparti, en stor spoiler og lidt dårligere loftshøjde ved bagsædet er i al væsentlighed det, der adskiller den nye VW ID.5 fra ID.4.

ID.5 bliver dermed det tredje medlem af ID.-familien, men ifølge en VW-talsmand er det faktisk ID.5, der sammen med ID.3 udgjorde de oprindelig udtænkte ID.-biler. ID.4 blev tilføjet senere i udviklingen.

VW-mærket har dermed opnået det samme, som Audi og Skoda netop har gjort. Audi Q4 findes siden efteråret som Q4 Sportback, og Skoda har netop lanceret Enyaq som Coupé. Opskriften er i alle tre tilfælde den samme: et mere skrånende bagparti og småjusteringer i udstyr.

Når Cupra i 2023-2024 lancerer sin el-SUV, Tavascan, bliver det kun i en coupéagtig version.

Førerpladsen i ID.5 adskiller sig ikke fra den i ID.4
Førerpladsen i ID.5 adskiller sig ikke fra den i ID.4, bortset fra at 12-tommer skærmen i midten er standard i ID.5. I begge tilfælde er det en meget overskuelig og velordnet førerplads. Og begge modeller har ikke separate knapper til sideruderne bag.

Er VW ID.5 bedre end ID.4?

Argumentet for at vælge ID.5 er „skønheden“, hvis man altså synes, det mere coupéformede (måske også sedan-agtige) design er pænere og smartere.  Og det vil 30-40 procent af de danske købere af ID.4/ID.5 formentlig synes i så høj grad, at de vælger ID.5.

Ulemperne er da også ret beskedne. Loftshøjden ved bagsædet er 12 mm lavere i ID.5, men en person på 1,84 meter sidder stadig fint helt uden at ramme loftet, glastag eller ej.

Bagagerummet er officielt en bagatel større i ID.5 (seks liter), men da taget skråner mere, vil rummet i nogle tilfælde være mindre praktisk, formentlig særligt når man skal køre med større kasser eller et hundebur. Med bagsædet lagt ned er der 14 liter mindre i ID.5.

Teknisk set er der absolut ingen forskelle på de to modeller, og det er også lidt magert, at der heller ikke er andre forskelle, f.eks. ved førerpladsen, når nu VW rutter med ID.-numrene og giver coupé-udgaven sit eget modelnavn – modsat både Audi og Skoda. 

Der er som i ID.4 valg mellem 174 og 204 hestes baghjulstrukne udgaver samt en 299 hestes GTX-version med firehjulstræk. GTX-modellen er klar fra begyndelsen, hvilket vil sige levering fra og med juni for de hurtige.

Også trækvægten er identisk i ID.4 og ID.5, nemlig 1.200 kg med baghjulstræk og 1.400 kg med firehjulstræk.

I profil ses den coupéagtige form tydeligt.
I profil ses den coupéagtige form tydeligt. Men ID.5 kan også minde om en (høj) sedan.

Hvor hurtigt lader VW ID.5?

ID.5 fås lige som ID.4 udelukkende med det store batteri på 77 kWh brugbar energi, og den officielle rækkevidde ligger omkring 514 km.

Ladetiderne er også identiske. På begge modeller er der dog en pudsig forskel på Pro-udgaverne og den firehjulstrukne GTX, idet de to har forskellige batterier.

Pro kan meget kortvarigt lade med 150 kW (VW nøjes med officielt at sige 135 kW), og 5-80 procent kan klares på ned til 29 minutter.

GTX kan omvendt kortvarigt lade med 175 kW (officielt maks. er 135 kW), men bruger længere tid på 5-80 procent – 36 minutter. Det skyldes, at Pro har en mere flad ladekurve, altså at den i gennemsnit lader med større effekt over den ca. halve time.

Bagagerummet i ID.5 er på pæne 549 liter.
Bagagerummet i ID.5 er på pæne 549 liter. Det er en bagatel mere end i ID.4, men rummet er lidt mindre reelt pga. den skrånende bagrude.

Seneste software klar i VW ID.5

ID.5-testbilerne, som Motor har haft nogle få timer i, havde software-version 3.1, som er den nye, kommende generation. De første kundebiler vil dog blive leveret med 3.0, som kan lidt mindre, indtil de som øvrige ID-biler opgraderes „over the air“ på et ukendt tidspunkt senere i år.

I 3.0 kan man bl.a. placere bilen vilkårligt i vognbanen med Travel Assist, og bilen bliver så dér og driver ikke tilbage til midten. Halvautomatisk vognbaneskift, som bestemt ikke er hurtig, er en anden nyskabelse lige som fuldautomatisk parkering.

Desuden indebærer 3.0 mindre justeringer af headup-displayet med lidt mere 3D-effekt af svingpile m.m., nye funktioner i lysbåndet under forruden, og bilen bliver bedre til at kontrollere batteriet.

Der kommer også flere menu-muligheder, bl.a. bedre mulighed for at programmere ladetidspunkt og kabineopvarmning, navigationen forbedres, og der kommer netradio.

Med 3.1 får bilerne „plug & charge“, hvor opladning kan ske helt uden kort, chip eller app, men det kunne ikke prøves ved præsentationen. 3.1 giver også mulighed for at sende strømmen ud af bilen (V2G), f.eks. til ens hus eller elnettet i det hele taget.

ID.5 fås med valg mellem 174, 204 og (som den firehjulstrukne GTX) 299 hk. Billigste udgave koster 400.000 kr., og generelt er merprisen i forhold til ID.4 15.000 kr. Det inkluderer en smule mere udstyr: 12 tommer skærm og lakerede sidepaneler.

ID.5 er til levering i Danmark fra juni, og indtil videre er det muligt at få bilen med „rimelig“ leveringstid. Det vil p.t. sige omkring september.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

VW ID.5 set bagfra

VW ID.5

El
410.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Vendediameter
  • Assistentsystemer
  • Lille forskel til ID.4
  • Pris på ekstraudstyr
  • Oplevet materialekvalitet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri: 77 kWh (netto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.250 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    549 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    514 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 12 / 12
  • Mål
    L:460 cm B:185 cm H:161 cm

Sikkerhed

2021
Luk