Citroën C5 Aircross – Danskerbil friskes op

Populær Citroën C5 Aircross med delvis eldrift kommer nu til Danmark i fornyet form. Skarpe priser ser ud til at forlænge en af mærkets største succeser i nyere tid.

Citroën C5 Aircross set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Citroën C5 Aircross har komfortable sæder og en god affjedring, der er tro mod mærkets DNA. Samtidig er indretningen gjort velegnet til børnefamilier.

NICE Citroën er i den grad ved at genfinde sig som bilmærket, der skal kendes på en komfortabel affjedring og smarte design-løsninger. Det ser man tydeligt ved denne faceliftede udgave af C5 Aircross, der allerede i den udgående version er blevet en af danskernes foretrukne SUV’er med hybriddrift.

Et godt design, en skarp pris, og ikke mindst en yderst komfortabel køreoplevelse har allerede fået knap 5.000 danskere med på vognen. Nu kommer bilen i en opdateret version, hvor der er gjort endnu mere ud af designet, og hvor teknikken er opdateret til 2022-niveau.

Der er dog stadig tale om en plugin-hybrid med i alt 225 hk og en rækkevidde på el alene, der kan nå op på 55 km. Udgaverne med udelukkende benzin- eller dieselmotorer forventes ikke at komme til Danmark.

Se nærmere på Citroën C5 Aircross her:

Hvordan kører Citroën C5 Aircross?

Man skal ikke rulle mange meter i bilen, før man fornemmer, at det er en Citroën, man er havnet i. Affjedringen er komfortabel, og den bløde fornemmelse forstærkes af sædernes polstring, der helt klart opleves en del blødere end det, man oplever hos de konkurrenter, der satser mere på det sportslige image.

Det gør man så langtfra hos Citroën, og det er nok ganske godt set i en tid, hvor man ofte holder mere i kø, end man kører ud ad de små snoede landeveje, der kan give en sportslig bil lidt modspil.

Ved bagsædet er børnene kommet i fokus med tre separate sæder, der alle kan forskydes i længderetningen, og hvor ryglænet kan justeres. Der er isofix-beslag ved de to yderpladser samt ved højre forsæde.

Benpladsen ved bagsædet hører dog ikke til blandt de største biler, men det går an selv for voksne, når bagsædet er længst tilbage.

I forbindelse med faceliftet er førerpladsen opdateret med en lodretstående skærm
I forbindelse med faceliftet er førerpladsen opdateret med en lodretstående skærm og en ny type gearvælger. Bemærk den gode fralægningsplads i midterkonsollen.

Velkendt hybrid-teknik i Citroën C5 Aircross

Bag rattet opleves den nye C5 Aircross letkørt, og med et fuldt opladt batteri kan man vælge et køreprogram, hvor benzinmotoren hele tiden holdes slukket. Så kører man med elmotorens 110 hk, og den effekt virker langt hen ad vejen tilstrækkelig, og sikrer, at man kan køre op til 135 km/t. på el alene.

Batteriet er på godt 13 kWh, og det kan lades op på ca. fire timer med en 3,7 kW-ladeboks med strøm fra blot en enkelt fase. Det er ikke rigtig imponerende, men dog heller ikke meget forskelligt fra det, vi ser ved de fleste andre plugin-hybrider.

Bilen må i øvrigt trække op til 1.300 kg, hvis påhængsvognen er forsynet med bremser, og op til 750 kg, hvis den ikke har bremser.

Bagagerummet er flot beklædt og rummer i alt 460 liter
Bagagerummet er flot beklædt og rummer i alt 460 liter, hvilket er inklusive et lille rum under gulvet, hvor man kan få plads til et ladekabel. Bemærk, at alle tre dele af bagsædet kan foldes forover separat.

Hvad koster Citroën C5 Aircross?

I forhold til den gamle udgave af Citroën C5 Aircross er de største fornyelser at finde ved fronten, hvor logoet med de kendte Citroën-vinkler er blevet større, og forlygterne er fornyet med vandrette LED-lys som kørelys samt indbyggede tågeforlygter.

Bagtil er baglygterne gjort mere smarte at se på med indbyggede LED-felter, der laver et ternet mønster. I det hele taget er bilen blevet lidt mere skarpkantet at se på, hvilket passer fint med den trend, man i øjeblikket ser ved flere bilmærker.

Indvendigt er der nu kommet en 10-tommerskærm, der er placeret oven på instrumentbordet i en halvt integreret løsning, der virker mere moderne at se på. Selve skærmens funktion er dog ikke kommet op på samme hurtighed og smarte design, som det vi ser i de nyeste modeller fra Citroën, og det er lidt ærgerligt og med til at holde fornemmelsen af en helt ny bil nede.

Til gengæld er gearvælgeren nu udformet på samme måde som i Citroëns elbiler, og det er en fin løsning, der dels er let at betjene, dels frigiver en del plads, som er anvendt til bedre fralægningsplads og større kopholdere.

Priserne ser ud til at stige omkring 20.000 kr., så billigste udgave ventes at koste omkring 350.000 kr., mens den mest efterspurgte version vil koste omkring 380.000 kr., når bilerne når Danmark kort efter sommerferien. Som noget nyt sælges Citroën C5 Aircross i øvrigt med en fabriksgaranti på tre år.

 

Plugin-hybrid eller elbil? Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Citroën C5 Aircross set bagfra

Citroën C5 Aircross

71,4 km/l
Benzin/el
350.000 kr.
  • Komfort
  • Sæder (for og bag)
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Rækkevidde (el)
  • Lader med kun en fase
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. + 1 elmotor. Forhjulstræk Batteri (brutto): 13,2 kWh
  • CO2 udledning
    31 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.865 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Officiel rækkevidde
    55 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:450 cm B:185 cm H:165 cm

Sikkerhed

2019
Luk