Opel Astra – Klassisk stationcar bliver fuld af energi

Opel Astra er med forsinkelse tæt på i en helt ny og moderne generation. Efter nytår kommer stationcaren, som skal stå for den største del af Astra-salget. Bagagerummet er enormt, og så bliver der valg mellem benzin, diesel, plugin-hybrid og – lidt senere – ren el.

Opel Astra Sports Tourer set forfra
Forpremiere

Motor mener

Sports Tourer er den „rigtige“ udgave af Opel Astra – i hvert fald den mest praktiske – og plugin-hybriden er klart mest oplagt, hvis man kan leve med et lidt mindre bagagerum.

RÜSSELSHEIM Opel har lavet stationcars særdeles længe. Allerede i 1963 kom Kadett A som Caravan (Car-a-van), blot året efter at Volvo lancerede sin første Herregårdsvogn i form af Amazon Estate.

Nu er det tyske mærke nået til 11. generation med lanceringen af Astra L (der var ingen Astra I), og det er tydeligt, at Opel kan sin stationcar-metier. Med en chokolade-kliché: Quadratisch. Praktisch. Gut.

Den nye Astra Sports Tourer har rent faktisk et kvadratisk bagagerum på 103x103 cm, men mere afgørende er rummet stort og reelt. Her er plads til mange store kufferter, flere flyttekasser, et stort hundebur eller – hvis man lægger bagsæderyglænet ned – en middagslur.

Video: Se nærmere på Opel Astra Sports Tourer

Sådan sikrer du bagagen i Opel Astra Sports Tourer

Bagagerummet er officielt på 597 liter, dog 516 liter i plugin-hybriden. Den hidtidige model klarede 500 liter ligeud.

Bagsæderyglænet er delt i det praktiske 40:20:40-forhold, og det kan lægges ned med fjernudløser fra bagagerummet. Det udvidede bagagerum (op til 1.553/1.634 liter) er hele 1,85 meter langt, men bliver ikke helt plant. Sikkerhedsnet kan monteres både bag forsæderne og bag bagsæderne.

Bagklappen er elbetjent i topudgaven (med fodsensor), og i de rene benzin- og dieseludgaver kan gulvet placeres i to højder, afhængig af om man ønsker et kælderrum eller ej.

I plugin-hybriden er kælderrummet i under halv størrelse, men der er fin plads til bl.a. et ladekabel.

Denne store skærmløsning, kaldet Pure Panel, er standard i danske udgaver af Astra.
Denne store skærmløsning, kaldet Pure Panel, er standard i danske udgaver af Astra. Under midterskærmen er fysiske knapper til klimaanlæg m.m.

Hvad må Opel Astra Sports Tourer trække på krogen?

På ét punkt hænger Astra Sports Tourer lidt i bremsen som praktisk stationcar. Det aftagelige anhængertræk kræver nærmest knæbeskyttere for at montere og demontere, for man skal helt ned på knæ for at komme til langt inde under karrosseriet. Det ligner noget, Peugeot-Citroën har haft ansvaret for.

Påhængsvægten er ellers god nok. Den lille benziner nøjes med 1.250 kg, men plugin-hybriden er oppe på 1.450 kg. Den store benzin-model samt dieseludgaven klarer 1.550 kg.

Bagagerummet er særdeles reelt og rummeligt i Astra Sports Tourer.
Bagagerummet er særdeles reelt og rummeligt i Astra Sports Tourer. Som standard er ryglænet delt 40:20:40.

Hvor god plads er der i Opel Astra Sports Tourer?

Den nye Astra Sports Tourer har fået seks cm større akselafstand end sin forgænger og også seks cm mere end den nye femdørs. Totallængden er derimod seks cm mindre end før.

Længere afstand mellem for- og bagaksel giver normalt bedre knæplads ved bagsædet, men det er usædvanligt ikke tilfældet her. Forlængelsen er primært brugt til at gøre bagagerummet større.

Knæpladsen er dog udmærket med en person på 184 cm både for og bag, og i praksis opleves benpladsen eller rettere fodpladsen bedre. Kanten under bagsædet er nemlig trukket tilbage i stationcaren, så ind- og udstigning er lidt lettere, og på længere ture er der bedre plads til at flytte rundt på fødderne.

Bagsædets ryglæn kan lægges ned fra greb i bagagerummet
Bagsædets ryglæn kan lægges ned fra greb i bagagerummet, og det udvidede rum bliver 1,85 meter langt. Helt plant er det dog ikke.

Hvordan kører Opel Astra Sports Tourer?

Som Motor skrev i februar efter første møde med den femdørs, kører Astra fremragende: god affjedring, et godt og præcist styretøj og lavt støjniveau, bl.a. i kraft af ekstra støjdæmpning af forreste sideruder og forrude.

Udvalget af motorer er som i den femdørs stort. I Danmark „nøjes“ vi med indtil videre fire: 110 hk manuel og 130 hk automatisk benzin, 130 hk diesel med automatgear og den mest oplagte en 180 hestes plugin-hybrid.

Næste år udvides med en 225 hestes plugin-hybrid og en ren elversion.

Ved Motors første tur i Astra Sports Tourer fokuserede vi på plugin-hybriden. Den er i høj grad velfungerende og behagelig med ikke-mærkbare overgange mellem ren el og benzin/hybrid.

Den officielle rækkevidde på strøm er 68 km. På denne tur valgte vi at køre i hybrid-tilstand, hvorved batteri-energien (12,4 kWh brutto) blev fordelt ud over hele turen på 100 km. Benzinforbruget blev dermed ca. 50 km pr. liter ved blandet kørsel, men under ideelle betingelser.

Knæpladsen er ca. den samme som i den femdørs Astra
Knæpladsen er ca. den samme som i den femdørs Astra, men der er bedre plads ved fødderne. Loftshøjden er også bedre.

Hvor godt udstyret er Opel Astra Sports Tourer?

Udstyret er generelt fint, selvom der er pudsige mangler i de laveste udstyrsversioner, og kun topmodellen har alt sikkerhedsudstyr.

Danske modeller har altid den store skærmløsning, Pure Panel, varme i rattet, de rigtig gode AGR-sæder og trådløs Apple CarPlay/Android Auto.

Det er dog kun topudgaven Ultimate, som har indbygget navigation. Denne version ligner et godt køb som plugin-hybrid, da prisforskellen til allerbilligste hybrid er 70.000 kr.

Ud over navigation får man her bl.a. avancerede matrix-lygter med 168 pixel, automatisk fjernlys, headup-display, vognbaneassistent, blindvinkel-alarm, advarsel ved krydsende trafik ved bakning, alcantara-betræk, elbetjent førersæde, stort glassoltag, elbetjent bagklap og 18 tommer fælge. Det er desværre også kun her, at der er en simpel ting som trådløs telefonopladning.

Opel har haft en kompakt stationcar uafbrudt siden 1963
Opel har haft en kompakt stationcar uafbrudt siden 1963, hvor Kadett A Caravan (længst til venstre) blev lanceret. Den nye Astra (kaldet Astra L) er 11. generation.

Hvad koster Opel Astra Sports Tourer?

Opel tager moderate 15.000 kr. ekstra for stationcar. Det betyder at billigste 1.2 benzin begynder ved 325.000 kr., dog med nogle oplagte mangler på udstyrslisten.

Som plugin-hybrid er startprisen 355.000 kr. (2023-priser), og det er pga. afgiftssystemet det mest oplagte valg. Bl.a. følger der jo automatgear og modellens højeste ydelse med i prisen.

Dieseludgaven stikker helt af i pris, og det er imponerende, at den overhovedet er med i det danske modelprogram. Fra-prisen er voldsomme 465.000 kr. 

Astra er som så mange andre nye bilmodeller blevet forsinket. Den nyeste tidsplan hedder august for den femdørs og januar 2023 for stationcaren, som ventes at stå for langt størstedelen af det danske salg. Den nuværende Astra er udgået af produktion.

 

Er du vild med biler?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve

Opel Astra Sports Tourer set bagfra

Opel Astra Sports Tourer

90,9 km/l
Benzin/el
355.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Førerplads/sæder
  • Bagageplads
  • Enfaset ladning (PHEV)
  • Ingen navigation i de fleste versioner
  • Montering anhængertræk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 benzin + el
  • CO2 udledning
    25 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.450 kg
  • Bagagerum
    516 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Officiel rækkevidde
    68 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:484 cm B:186 cm H:148 cm
Luk