Kia EV6 GT – Bandit i habit

Det er meget mere end en GTI-version, Kia har skabt ud fra den vellykkede EV6-elbil. Selvom Gran Turismo-navnet lyder fredeligt, er det en fartdjævel med dobbelt så mange hestekræfter end ellers.

Kia EV6 GT set forfra
Forpremiere

Motor mener

Kia EV6 GT er en fuldstændig forrygende bil. Men den er også forrygende ufornuftig. Nærmest farlig i de forkerte hænder. En „børnenøgle“ havde været på sin plads.

STOCKHOLM Når der står GT bag på Kia EV6, er det en kvik bil. Den accelererer på 12,5 sekunder – vel at mærke fra 0 til 200 km/t. Og netop det er både bilens berettigelse, styrke og problem.

EV6 GT er Kias hurtigste bil nogensinde og en særdeles kompetent fartmaskine udviklet på basis af den fornuftige familiebil, som er Car of the Year 2022.

Mens den hidtil kraftigste, GT-Line med firehjulstræk, har 325 hk, er den rene GT helt oppe på 585 hk. Dermed er Kia’en hurtigere til 100 km/t. end Ford Mustang Mach-E GT og Tesla Model Y Performance – og kun 0,1-0,2 sekunder langsommere end Porsche Taycan Turbo og Mercedes-EQS AMG 53. Det er dog noget.

Kia EV6 GT er kun ændret marginalt i udseende.
Kia EV6 GT er kun ændret marginalt i udseende. Nemmeste forskel at spotte er 21-tommer-hjulene med de gule, ekstra store bremsekalibre.

Kia EV6 GT klarer sig flot på bane

Formålet har ikke været at skabe en baneracer, men en elektrificeret gran turismo – en rejsevogn til lange ture på motorveje. Men derfor viser EV6 GT sig alligevel at være skarp og underholdende, da Motor ved lanceringen har mulighed for at prøve kræfter med bilen på en svensk testbane.

Her er EV6 GT ikke bare sjov, den er også nem at håndtere. Har man hang til at køre sidelæns og brænde sine dyre dæk af, er det muligt. Bilen kan sagtens, hvis føreren mestrer den disciplin i en ettrins elbil.

Det står dog ikke i instruktionsbogen, hvordan man sætter bilen i „drift-mode“ med hjælpesystemer og frontmotoren slået fra. Det kræver en sekvens med fire trin og involverer både bremsepedal, GT-knappen og skiftegrebene foran rattet. Vi siger ikke mere.

Førerpladsen er stort set som i den almindelige EV6
Førerpladsen er stort set som i den almindelige EV6, men forstolene er skålformede med ekstra sidestøtte – og helt uden eljustering.

Hvor hurtig er Kia EV6 GT?

EV6 GT er også nem på landevej, men her skal man virkelig passe på speederfoden. Ingen siger, at man skal køre dumt i sådan en motorstærk bil, men som en kørelærer, der har prøvet den, sagde efter hans tur: Her er basis for nogle generhvervelser.

Med en 0-100-tid på 3,5 sekunder og 0-200 på 12,5 sekunder er det sådan set muligt at miste kørekortet på en landevej fra stående på fire sekunder – og at miste bilen på ni.

EV6 GT handler heldigvis om andet end om rå acceleration og fart, og retfærdigvis skal det siges, at bilens fulde potentiale og styrke først bliver vækket, når man trykker på den neongule GT-knap.

De mange kræfter – GT-mode eller ej - får man særligt glæde af ved mellemaccelerationer. Vil man forbi en lastbil, der lige er trukket tilbage i inderbanen på motorvejen, tager det to sekunder at komme fra 80 til 120 km/t.

Den neongule GT-knap er genvej til den fulde skærpelse af bilens opsætning.
Den neongule GT-knap er genvej til den fulde skærpelse af bilens opsætning. I GT-mode er fartpiloten slået fra og speedometeret skiftet til neongult.

Hvordan kører Kia EV6 GT på landevej?

GT-knappen skruer ikke kun op for motorydelsen, den sætter også bilen i højeste alarmberedskab, når det gælder affjedring og styretøj, mens stabilitetssystemet bliver mere eftergivende.

Speedometeret skifter til neongult, mens det er blåt i normaltilstand og rødt i sport.

GT-tilstand er et nyt, ekstra niveau over den sports-mode, som også findes i den almindelige EV6. Her i GT-modellen giver sports-mode 20-30 procent strammere undervogn end i standardopsætningen, og i GT-mode strammes der yderligere 20-30 procent i stivhed.

Selvom det kan lyde hårdt og ukomfortabelt, er det faktisk absolut udholdeligt at køre længere ture på landeveje og motorveje uden at blive rystet i stykker. Vejen skal blot helst være nogenlunde jævn.

En grund til normalt at nøjes med sport eller standard er, at fartpiloten ikke fungerer i GT-mode.

EV6 har i GT-mode forrygende præstationer: 30-70 km/t. på 1,4 sekunder, 60-100 på 1,7 sekunder og 80-120 på 2,0.
EV6 har i GT-mode forrygende præstationer: 30-70 km/t. på 1,4 sekunder, 60-100 på 1,7 sekunder og 80-120 på 2,0.

De mange heste kræver strøm

Den maksimale ydelse på 585 hk er officielt kun til stede, når batteriet er mindst 70 procent opladet – noget som i princippet gælder alle elbiler. Derefter falder ydelsen, men ikke meget, og ved 30 procent føles bilen stadig lige så hurtig som med 100 procent.

Kia har ved skabelsen af GT-modellen gjort meget mere end at forstærke formotoren til 218 hk og bagmotoren til 367 hk. Der er monteret mekanisk spærredifferentiale ved bagakslen, affjedringen er automatisk variabel ved hjælp af elektroniske støddæmpere, bremserne er ekstra kraftige, og hjulstørrelsen er som standard oppe på 21 tommer.  

Batteriet er i princippet det samme som det store i de øvrige EV6-modeller, men der er teknisk ændret på en del detaljer inklusive en ny inverter, for at batteriet kan afgive de 430 kW (585 hk). Samtidig kan batteriet tage imod 150 kW, blot man løfter speederfoden, og når der trykkes på bremsepedalen, kan det ryge helt op på 300 kW. Rækkevidden med det 77 kWh store batteri er dårligere end GT-Lines 500 km, officielt 424 km.

Bilens generelt ekstreme design passer godt til, at den her er en forklædt sportsvogn.
Bilens generelt ekstreme design passer godt til, at den her er en forklædt sportsvogn.

Hvilket udstyr er der i Kia EV6 GT?

GT-versionen har stort set alt EV6-udstyr som standard inkl. headup-display. Soltag er dog et tilvalg.

Særligt standardudstyr er skålformede stole. De giver naturligvis bedre sidestøtte, men gør det marginalt sværere at komme ind og ud. Og så må man nøjes med helt manuel justering af stolene. For at få tyngdepunktet lavt var der ikke plads til det elektriske udstyr. 

Men der er faktisk også en praktisk side ved GT-modellen. Den må trække hele 1.800 kg mod 1.600 kg i de almindelige udgaver – når ellers føreren har B/E-kørekort.

Prisen er ukendt. Det samme er leveringstiden. Da Kia i april 2021 annoncerede EV6-priserne, kostede GT-versionen moderate 500.000 kr. Siden er leveringstiden eksploderet, og som sine konkurrenter er EV6 blevet noget dyrere. I januar var GT-versionen oppe på 550.000 kr. I skrivende stund (primo august) har Kia helt droppet prislisterne på EV6.

Se Kia EV6 GT i aktion her:

Kia vil opad i bilhierarkiet

Da flere af konkurrenterne i denne GT-liga har hævet priserne med op til 90.000 kr., kan man som ny kunde frygte, at EV6 GT lander på 575.000-600.000 kr., når modellen atter bliver prissat. Men da Kias benzindrevne GT-model, Stinger med ’blot’ 366 hk, koster 890.000 kr., er det jo stadig et fund. Hvis man kan finde en EV6 GT.

Har verden brug for EV6 GT? Absolut ikke. Det er nok mest Kia, der har brug for bilen i sin proces med at forvandle sig: sætte et solidt aftryk blandt elbiler og bevæge sig opad i bil-hierarkiet. Men det er sandelig også gjort overbevisende.

Og så er det også en fin mulighed for de få bilkøbere, der har været vant til at købe de voldsomt motoriserede og skarpt kørende benzinbiler, at der også findes tilsvarende muligheder i den elektriske æra.

Ingen behøver en EV6 GT. En almindelig GT-Line med 325 hk er en fremragende og brugbar elbil.

 

Har du brug for hjælp til at vælge elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Kia EV6 GT set bagfra

Kia EV6

El
585.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Ladefart
  • Garanti
  • Sæder uden el-justering
  • Leveringstid
  • Uvis pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elektrisk synkronmotor for og bag
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    585 hk
  • Moment
    740 Nm
  • Topfart
    260 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.215 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    424 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil- og lak: maks. 150.000 km
  • Mål
    L:470 cm B:189 cm H:155 cm

Sikkerhed

2022
Luk