Motor mener:
På mange punkter er BMW X1 en rigtig fin elektrisk SUV, men det koster på det praktiske, at BMW ikke har udviklet modellen alene som elbil.
TANNISBY Med iX1 fastholder BMW deres strategi med at have flere motortyper i samme karrosseri, men ligesom vi har oplevet på andre modeller, giver det bagslag på bilens praktiske egenskaber.
X1-modellen fås også med benzinmotor og som plugin-hybrid, men fordi batteripakken placeres i bunden af el-udgaven, løftes gulvet hele syv cm ved bagsædet, og det giver en dårlig siddeposition deromme. For når fødderne kommer højere op i forhold til sædets placering, mister du lårstøtte, og det gør komforten dårligere på længere ture.
En anden udfordring er, at motorrummet ikke rummer et aflukket rum til kabler eller lignende (en frunk). Så kablerne ender med at ligge under bagagerumsgulvet, og dermed er de svære at nå ned til, når bilen er feriepakket.
iX1 må trække op til 1.200 kg. Det er rigeligt for de fleste, men har man et aktivt liv med eksempelvis campingvogn, er der konkurrenter, som klarer opgaven bedre. Bagagerummet er 50 liter mindre i el-udgaven af X1, men der er stadig 490 liter, hvilket er standarden blandt de mellemstore elektriske SUV-modeller.
Video: Kig nærmere på den nye BMW iX1
Hvor lang rækkevidde har BMW iX1?
BMW har valgt en lidt speciel batteristrategi med iX1. Hvor mange af konkurrenterne har store batterier og dermed tilsvarende lang rækkevidde, så kommer iX1 med en batteripakke på kun 65 kWh. Det giver iX1 en rækkevidde på 438 km ifølge WLTP-normen.
Det er rigeligt for de fleste bilister, og med et mindre batteri får bilen et mindre CO2-aftryk i produktionen, hvor hovedparten af udledningen ligger for elbiler. Tanken er, at hvis man ikke har brug for rækkevidden, så skal man ikke have et stort batteri.
Men den relativt korte rækkevidde i forhold til konkurrenterne gør, at iX1 ikke er særligt egnet til dem, der kører meget. For selvom batteriet kan lynlades med op til 130 kW, og en opladning fra 10-80 procent tager en halv time, bliver det for bøvlet, hvis man kører mange kilometer til hverdag på motorvej.
Hvordan kører BMW iX1?
Firehjulstræk er standard på iX1 fra starten, mens en forhjulstrukken version ventes i produktion senere. Den er udviklet, men BMW har endnu ikke offentliggjort, at den sættes i produktion. Til hverdag vil man dog opleve, at iX1 primært trækker på forhjulene og kun i særlige situationer også bruger motoren på bagakslen.
Køreegenskaberne er ganske komfortable, og bilen er sat op med hverdagskørsel som det primære fokus. Søger du en decideret køremaskine, skal du lede videre.
Motorerne yder i alt 313 hk, og bilen har dermed rigeligt med kræfter til hverdagskørsel. Men selvom iX1 er hurtig, så føles den ikke overrumplende i accelerationen, og doseringen af kræfterne virker godt afbalanceret.
Hvordan er udstyret i BMW iX1?
Som de øvrige bilproducenter er BMW også presset i forhold til at tilbyde ekstraudstyr i deres biler. Tidligere var udstyr a la carte, men nu tilbydes de fleste BMW-modeller med udstyrspakker, hvor man efterfølgende kan foretage tilvalg.
Basisprisen er 450.000 kr., hvilket er fair bilstørrelsen taget i betragtning, men køber du topmodellen, Fully Charged, er prisen 560.000 kr. Det er en stor prisforskel, men i topmodellen får du nær sagt alt ønskeligt udstyr.
Listen rummer bl.a. nøglefri betjening, anhængertræk (op til 1.200 kg), adaptive LED-forlygter, headup-display, adaptiv fartpilot, udvidet vognbaneassistent, adaptiv undervogn og den helt store navigationspakke med live opdateringer.
For at sætte prisen i perspektiv, så koster Tesla Model Y med firehjulstræk p.t. 550.000 kr., og en tilsvarende Ford Mustang Mach-e med lidt kortere rækkevidde og færre hk er netop steget til 578.000 kr.
Skal man købe en BMW iX1?
I de senere år har mange bilmærker løftet kvalitetsfornemmelsen. Men selvom de mere folkelige mærker er blevet lækrere, kan man samtidig mærke, at premium-mærkerne begynder at gå ind i luksusterritoriet.
Generelt er kvalitetsfornemmelsen på et højt niveau i iX1, og det samme gælder samlekvaliteten. Der er mulighed for at personalisere sin iX1, eksempelvis med lækre træpaneler for at skille sig ud i mængden.
De fleste bilister vil kunne klare hverdagskørsel med den rækkevidde, som iX1 tilbyder. Du sidder som i andre SUV-modeller højt, og især på forsædet er køreoplevelsen helt i top. Har man tre børn eller behov for meget benplads på bagsædet er modellen ikke optimal, men for dem, der søger en velkørende og veludstyret elbil, er BMW iX1 et attraktivt valg.
BMW iX1 er i Danmark til november, det samme gælder for plugin-hybriden. Benzinudgaven af X1 kommer allerede til oktober.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.