Lexus RX - Luksus med et grønt skær

Luksus-SUV’en Lexus RX er klar i en ny generation med mere komfort, mere luksus og ikke mindst mere grøn teknik. ((Opdateret 3. marts 2023 med priser m.m.))

Lexus RX set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Med RX er Lexus blevet mere europæisk i indretning og design. Det gør bilen til en oplagt konkurrent til de store tyske bilmærker, og her kan Lexus sagtens levere en unik samlet luksus-oplevelse. 

SANTA BARBARA Lexus vendte tilbage til Danmark for et år siden, og på den korte tid er det allerede lykkedes at slå salgsrekorden fra storhedstiden i 2006.

Succesen kan tilskrives plugin-hybriden NX, der både passer godt ind i tidsånden og det danske afgiftssystem. Den får nu selskab af endnu en plugin-hybrid i form af den mere luksuriøse RX.

Se video med Lexus RX

Det er femte generation af bilen, der netop er præsenteret, og denne gang er der skruet ned for det noget vilde frontdesign, vi så i de tidligere generationer, mens der samtidig er skruet op for både luksus-fornemmelsen og ikke mindst den grønne profil.

Sidstnævnte har dog været på et pænt niveau siden introduktionen af hybridudgaverne i 2005, men nu er batteriet gjort større, og som i alle andre plugin-hybrider kan batteriet oplades med strøm, når bilen holder parkeret. Når der er strøm på batteriet, prioriteres kørsel på el alene over en strækning på 67 km.

Førerpladsen er udformet i lækker stil med brug af materialer
Førerpladsen er udformet i lækker stil med brug af materialer, der udfordrer både syns- og følesanserne. Den store 14-tommerskærm i midten er pænt integreret, og der er danske menuer, ligesom bilen forstår danske kommandoer.

Tre motorer driver Lexus RX frem

Kabinepladsen føles markant bedre, da den nye udgave af RX har fået forøget akselafstanden med seks cm. Det mærkes særligt ved bagsædet, hvor der er lagt op til en høj grad af komfort.

På grund af en smartere konstruktion er det samtidig lykkedes at reducere bilens vægt med 90 kg. Den vejer dog stadig over 2,1 tons, men den høje vægt gør det muligt at trække op til to tons på krogen, og det skal den nok kunne klare, for i alt er der tre motorer, der kan tage fat.

Benzinmotoren er en firecylindret 2,5-liters uden turbo, og den er koblet sammen med en elmotor, der trækker på forhjulene. Den får følgeskab af en anden elmotor, der trækker på baghjulene. Dermed har RX permanent firehjulstræk, uanset om man kører på el eller benzin eller begge dele.

Alle udgaver af Lexus RX har samme høje sikkerhedsniveau med bl.a. en avanceret nødbremse, der benytter sig af en radar bag Lexus-logoet og et kamera i forruden
Alle udgaver af Lexus RX har samme høje sikkerhedsniveau med bl.a. en avanceret nødbremse, der benytter sig af en radar bag Lexus-logoet og et kamera i forruden.

Hvordan kører Lexus RX?

På el alene er der over 230 hk til rådighed, og når alle tre motorer arbejder samtidigt, leverer de hele 309 hk. Så uanset drivformen føles bilen kvik, uden at den dog matcher det, man kan opleve i en decideret elbil.

Når benzinmotoren kører, ledes kræfterne ud til forhjulene gennem en trinløs transmission, og den holder på overraskende vis omdrejningerne nede, så motoren aldrig føles anstrengt. Det er et stort plus i forhold til tidligere generationer og et forhold, der i sig selv løfter komfortniveauet betydeligt.

Et andet bidrag til en forbedret komfort findes i bagvognen, der er opbygget omkring nykonstruerede multilink hjulophæng. Den sørger for en behagelig affjedring og bidrager også til det meget lave støjniveau.

Bagsædet er yderst komfortabelt, og man kan indstille ryglænets hældning.
Bagsædet er yderst komfortabelt, og man kan indstille ryglænets hældning. Der er fremragende plads til ben og hoved, og der er separat temperaturregulering af luften ved bagsædet.

Et udstillingsvindue i teknik

Lexus er ejet af Toyota, og ideen har fra starten været, at Lexus skulle fungere som en ledestjerne for de hverdagsbiler, Toyota trods alt bygger flest af. Med lækre løsninger i kabinen og brug af alle de nyeste tekniske innovationer, skal Lexus så at sige vise vejen.

Den strategi gælder stadig, og den nye RX leveres derfor med et enormt arsenal af tekniske hjælpemidler. Men vil man have det hele med, skal man alligevel tilkøbe en Teknik-pakke (+13.500 kr.) til Executive-udgaven. Så får man bl.a. en nødbremse, der træder til, hvis der er risiko for kollisioner 360 grader rundt om bilen samt en fremragende vognbaneassistent, der næsten gør bilen selvkørende.

Derudover sørger sensorer for, at dørene ikke kan åbnes, hvis der kommer cykler eller biler bagfra, og forlygterne er af den mest avancerede slags. Et kamera holder øje med, om føreren er vågen, og en digital assistent kan hjælpe med at indstille bilens funktioner, blot man taler til hende på dansk.

Vi afprøvede de fleste af funktionerne, og her må vi bare konstatere, at man netop her kan opleve stor forskel på, hvor godt nye biler præsterer på disse områder, og at Lexus RX uden tvivl hører til blandt de bedste. Desværre fås denne pakke ikke til den billigste udgave, men er heldigvis standard i den dyreste udgave.

Bagagerummet er stort og flot beklædt.
Bagagerummet er stort og flot beklædt. Det rummer 461 liter, og der er et rum til kabler under gulvet. Bagsædets ryglæn kan foldes forover ved at trykke på en knap i bagagerummet.

Hvad koster Lexus RX?

I Danmark bliver det uden tvivl plugin-hybriden RX450h+, der får mest opmærksomhed. Prisen begynder ved 868.500 kroner for den billigste udgave (Comfort), og det er en smule billigere end den hidtidige RX-model. Næste trin hedder Executive til 959.500 kroner, mens topudgaven, Luxury koster 1.032.500 kroner.

En mere traditionel hybrid-version i form af RX500h dukker også op. Den er udstyret med en turboladet hybridmotor med i alt 371 hk, firehjulsstyring og F-Sport udstyr med bl.a. Mark Levinson-musikanlæg. Den koster 1.584.500 kr.

Lexus RX kan bestilles fra nu af, og de første biler leveres i april i år. Der er mange biler på vej til landet, men vil man have en særlig konfiguration er ventetiden på op til fem måneder. Der er tre års garanti, som dog i lighed med Toyotas biler kan forlænges til bilens 10. år, hvis man følger fabrikkens serviceplan.

 

Har du brug for hjælp med valg af plugin-hybrid?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om plugin-hybrider og elbiler.

Kontakt rådgivningen

Lexus RX set fra siden

Lexus RX

90,9 km/l
Benzin/el
868.500 kr.
  • Komfort
  • Interiør
  • Køreoplevelse
  • Ladetid ved hjemmelader
  • DC-ladning fås ikke
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl. + 2 elmotorer. Firehjulstræk. Batteri: 18,1 kWh
  • CO2 udledning
    25 g/km
  • Effekt
    309 hk
  • Moment
    227 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.110 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    612 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    67 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:489 cm B:190 cm H:169 cm
Luk