Toyota Corolla Cross – Solid SUV med svagheder

Toyota har udvidet Corolla-familien med denne SUV-agtige variant, som samtidig bliver første model med en helt ny og forbedret hybrid-teknik. Det er en fin familiebil, men den savner en hel del raffinement.

Toyota Corolla Cross set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Toyota Corolla Cross er en o.k., allround familiebil med fin motor, men den er ikke særlig praktisk med f.eks. lav påhængsvægt. Mange vil være bedre tjent med den billigere stationcar-udgave.

TANNISBY Corolla har fået en storebror. Corolla Cross hedder den nytilkomne, og som navnet antyder, er det en crossover eller snarere en SUV. Bilen er nemlig væsentligt mere kasseformet end C-HR i samme klasse og fås med firehjulstræk.

C-HR fortsætter sideløbende, og en helt ny generation kommer formentlig i 2023.

Corolla Cross er mere rummelig og fornuftbetonet end C-HR, og er samtidig en bil for de mindre vovemodige sammenlignet med „designerbilen“ C-HR.

Dog har Corolla Cross en alt andet end anonym front. Den meget store grill virker overdimensioneret til bilen, og designet knækker nærmest over i forhold til bilens noget anonyme bagparti.

Video: Se nærmere på Toyota Corolla Cross

Hvor god plads er der i Toyota Corolla Cross?

Nuvel, det er subjektivt. Objektivt er, at Cross-modellen har samme teknik som Corolla som femdørs og stationcar og er bygget på samme platform. Akselafstanden er den samme som i den femdørs, men seks cm mindre end i stationcaren.

SUV’en er 17 cm højere end den gængse Corolla, med de fordele det giver i forhold til udsyn og ind- og udstigning.

Skulle nogen forvente at blive belønnet med ekstra meget plads, bliver de skuffet. Bagsædepladsen er o.k. uden at være imponerende, når det gælder knæplads. Der en lille kardantunnel, men den ødelægger dog ikke midterpladsen, og bagsædepassagererne kan glæde sig over friskluftdyser og to usb-udtag. Ryglænet kan indstilles i to hældninger, men forskellen på de to er ganske lille.

Selvom bagagerummet med sine 433 liter er udmærket i størrelsen, er det væsentligt mindre end i stationcaren Corolla Touring Sports. Her er der hele 598 liter.

De praktiske egenskaber halter ganske meget – noget skuffende for en SUV. Højden af bundpladen i bagagerummet kan ikke justeres, og det er ekstra ærgerligt, fordi der bliver en særdeles høj kant, når bagsædet lægges ned. Dermed kommer lange genstande til at ligge meget skråt.

Påhængsvægten imponerer heller ikke. Maks. 750 kg med bremser, så ikke noget med campingvogn her.

Bagklappen er elbetjent i nogle udgaver, men åbning/lukning går ikke ligefrem hurtigt, og det værste er, at klappen ikke åbner særlig højt. Personer af normalhøjde risikerer at slå hovedet mod den åbne bagklap. 

Heller ikke bagdørene er særlig imødekommende med adgangsforhold. Åbningsvinklen er lille. Det vil formentlig gøre det mere bøvlet at få en stor autostol ind og ud.

Førerpladsen er i klassisk Toyota-stil.
Førerpladsen er i klassisk Toyota-stil. Bilen er generelt nem at betjene, skærmen sidder højt, det gør luftdyserne også, og der er direkte knapper til klimaanlægget. Og store fysiske kontakter til sæde- og ratvarme. Fralægningspladen udgøres mest af de store kopholdere.

Hvordan kører Toyota Corolla Cross?

Teknikken i Corolla Cross er som i den almindelig Corolla. Og dog. Cross bliver nemlig første Toyota med femte generation af firmaets hybridsystem. I Cross tilbydes den kun i den kraftigste version, hvor systemet med en 2.0-motor yder samlet 197 hk. Det er mere, end man er vant til hos Corolla.

Det klæder bilen, og kraftoverskuddet gør bilen behagelig at køre. Hybridsystemet med dets særlige trinløse gear (CVT) er ikke sluppet helt af med den spøjse oplevelse, at omdrejninger og acceleration ikke hænger sammen. Omdrejningstæller er der i øvrigt ikke, heller ikke i 'sport'. Men det er nu mindre udpræget med den kraftigere drivlinje og nye teknik i det hele taget. Med rolig kørsel kan man næsten slippe for den „forkerte“ lyd.

Motors første tur med blandet, men muligvis ikke repræsentativ kørsel viste, at 61 procent af tiden var foregået med benzinmotoren slukket. Benzinøkonomien bliver dog ikke lige så imponerende. Ca. 18 km pr. liter nåede vi; lidt fra de officielle 19,6 km/l.  

Bilen kører komfortabelt, og det er jo fint for en familiebil. Støjniveauet virker til at være på det jævne.

Bagsædepladsen er o.k. uden at være imponerende, når det gælder knæplads. Der en lille kardantunnel, men den ødelægger dog ikke midterpladsen, og bagsædepassagererne kan glæde sig over friskluftdyser og to usb-udtag.
Bagsædepladsen er o.k. uden at være imponerende, når det gælder knæplads. Bagsædepassagererne kan glæde sig over friskluftdyser og to usb-udtag.

Både gammeldags og moderne kabine

Førerpladsen er udført i gode og gedigne materialer, og mange vil være glade for de fysiske knapper til bl.a. klimaanlæg og sædevarme.

Men sådan rigtig moderne virker førerpladsen ikke visuelt, selvom der er en fin 10,5 tommer midterskærm og et 12,3 tommer digitalt instrumenthus.

Når man kaster blik i sidespejlene, får man glæde af, at de er meget store, nærmest som på en pickup. Udefra er det mindre elegant. 

Gearvælgeren er af den mekaniske type, og den har den ekstra ulempe, at hvis man ikke er lidt omhyggelig med at sætte den i D, ryger gearvælgeren nemt i B, som heldigvis ikke betyder bak, men Brake. Det er en indstilling, hvor motoren automatisk motorbremser ekstra.

Corolla Cross har alt i moderne sikkerhedsudstyr, men det hele er ikke standard i de billigste udgaver.

Udstyret er generelt pænt, og der er hele fem udstyrstrin. På det allerøverste medfølger der panoramaglastag (kan ikke åbnes), og det er også først her, man får indbygget navigation. På alle øvrige er det „live navigation“, som er aktivt de første fire år uden merpris.

Adaptive matrix-lygter og headup-display fås mærkeligt nok ikke; det har ellers været en mulighed til Corolla siden 2019.

Bagagerummet er normalt i størrelse for en mellemklasse-SUV, 433 liter.
Bagagerummet er normalt i størrelse for en mellemklasse-SUV, 433 liter. Men det savner finesser som gulv i to højder, og når bagsæderyglænet lægges ned, er der en meget stor niveauforskel.

Hvad koster Toyota Corolla Cross?

Corolla Cross koster fra 365.000 kr., og det er en fornuftig startpris. Grundmodellen Active vil nok gøre de fleste tilfredse. Og ellers kan vi pege på to trin op, Elegant, som koster 430.000 kr. Her er der bl.a. alle de gode sikkerhedsfunktioner, trådløs adgang, elbetjent førersæde, elbagklap, trådløs telefonlader, delvist læderindtræk og tagræling.

Som tilvalg til 40.000 kr. fås firehjulstræk, hvor en ekstra elmotor driver baghjulene. Trods den ekstra motor forbliver den samlede ydelse den samme, og heller ikke påhængsvægten øges af den grund.

Corolla Cross er en behagelig og sikker bil med god hybridmotor, men dens praktiske egenskaber er ikke så gode, som SUV-formen kunne give indtryk af. Bilen bærer for meget præg af at være udviklet til hele verden inklusive Sydøstasien, hvor den først blev lanceret.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Toyota Corolla Cross set bagfra

Toyota Corolla Cross

19,5 km/l
Hybrid
365.000 kr.
  • Motorkraft
  • Benzinøkonomi
  • Garanti
  • Praktiske egenskaber
  • Gearvælger
  • Påhængsvægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 benzinmotor sammenkoblet med kraftig elmotor
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    197 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.570 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    433 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:446 cm B:183 cm H:162 cm
Luk