Motor mener:
Der er stadig ægte Alfa Romeo-kvaliteter i mærkets første elektrificerede bil. Det lover godt for fremtiden, der er ren elektrisk.
NAPOLI Allerede i 2027 er det helt slut med benzinmotorer i en Alfa Romeo. Så er det kun rene elbiler, der udgør modelprogrammet, og det betyder, at det italienske bilmærke netop nu er i gang med en grøn omstilling af den helt store slags.
Første trin udgøres af denne nye Tonale PHEV, der bliver første bilmodel fra Alfa Romeo, der kan lades op. I 2024 kommer første egentlige elbil i en model, der dog også fås med andre motorer, mens vi allerede året efter vil møde mærkets første elbil, der udelukkende fås med elmotor.
Det nye grønne mål for Alfa Romeo er en konsekvens af, at mærket nu er blevet en del af Stellantis-koncernen, der bl.a. omfatter mærkerne Jeep, Citroën, Opel og Peugeot. I den forbindelse er der kommet ny ledelse, og så har piben i den grad fået en anden lyd.
Den nye direktør kommer fra Peugeot, og han forklarede Motors udsendte, hvordan han egenhændigt ændrede i både bilens teknik og de overordnede planer for bilmærkets fremtid. Nu satses der udelukkende på grønne biler, og her er opgaven primært at få de nye elektrificerede biler til at opføre sig som det, man forventer af en Alfa Romeo.
Video: Se nærmere på Alfa Romeo Tonale
Hvordan kører Alfa Romeo Tonale?
De nævnte sidste-øjebliksændringer omfatter bl.a. et større batteri, en større benzintank, en kraftigere elmotor og en mere sofistikeret software, der får bilen til at opføre sig enten mere sportsligt eller mere grønt, alt efter valg af køreprogram.
I praksis betyder det, at man har 122 hk til rådighed, når man kører på el alene, hvilket er markant over det niveau, man har til rådighed i den Jeep Renegade, hvorfra meget af teknikken ellers er hentet. Og med både el- og benzinmotoren i drift er der hele 280 hk til rådighed, og så opleves bilen akkurat så sportslig, som en Alfa Romeo skal være.
Den kraftige elmotor er i øvrigt monteret ved baghjulene, hvorfor Tonale i denne udgave er blevet til en firehjulstrækker, når begge motorer arbejder. Med ren eldrift er det kun baghjulene, der driver bilen frem. Af samme grund hedder denne opladelige udgave Q4 til efternavn.
![Førerpladsen er udformet med et stort digitalt cockpit og en mindre 10-tommersskærm i midten.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Alfa%20Romeo%20Tonale%20Plug-In%20Hybrid%20Q4%20-%20Interior%20%286%29_900.jpg?itok=owLf7kXq)
Alfa Romeo Tonale som plugin-hybrid
Ændringerne af konstruktionen har resulteret i et batteri på 15,5 kWh, og dermed er rækkevidden på el alene kommet op på 69 km ifølge WLTP-normen. Batteriet er i øvrigt placeret der, hvor kardanakslen normalt befinder sig, så benpladsen både for og bag er som i udgaverne med benzin- eller dieselmotorer.
Desværre kan batteriet kun oplades med strøm fra en enkelt fase, og det betyder, at man almindeligvis må vente op mod seks timer for at få strøm på bilen. Det er et minus, og det viser, at der stadig er plads til forbedringer.
Men o.k., finder man en offentlig lader, der kan levere de 7,4 kW, som bilen kan håndtere, kan ladetiden nedsættes til det halve.
![Alfa Romeo Tonale bagagerum](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Alfa%20Romeo%20Tonale%20Plug-In%20Hybrid%20Q4%20-%20Interior%20%2810%29_900.jpg?itok=HlQ-M8Vz)
Flot garanti på Alfa Romeo Tonale
Vores første møde med Alfa Romeo Tonale gav et positivt indtryk. Som man forventer, opleves bilen dynamisk på små snoede veje med både benzin- og elmotoren i drift takket være et velfungerende 6-trins automatgear, og ved kørsel på el alene opleves den både støjsvag og harmonisk.
Styretøjet føles ret præcist, men først og fremmest føles bilen i det hele taget bare letkørt. Motor, speeder, styretøj og bremser er i fin harmoni, og heldigvis er lyden fra benzinmotoren hørbar på den sjove måde, når man presser den. Lige her bliver det spændende at se, hvordan de kommende elbiler opleves.
Endnu er der ikke priser klar på Tonale med plugin-teknikken, men generelt starter priserne på 550.000 kr. for en tam udgave uden hybridteknik, så vi gætter på en pris på 650.000 kr. for denne potente Q4 Plugin-Hybrid. Dermed bliver den uden tvivl den mest oplagte version herhjemme, når Tonale dukker op i første halvår af 2023.
Bilen bygges i øvrigt i Napoli i Italien på den fabrik, der tidligere har stået for både Alfa Romeo 156 og 147. Nu er fabrikken ombygget, personalet er uddannet en ekstra gang, og alle sejl er sat til. Blandt andet derfor yder fabrikken nu fem års garanti på bilen.