Motor mener:
Når BMW forener hele koncernens kræfter for at skabe det bedste, ja så bliver det altså vildt godt! Det kunne vi ved selvsyn konstatere, da vi prøvede den nye i7, der i den grad begejstrer!
TANNISBY Der skulle gå 45 år, før BMW kunne tilbyde eldrift i deres største limousine. Men nu er de store V8’ere skiftet ud med et stort batteri og to elmotorer i syvende generation af den bilmodel, som oftest forbindes med ministre og erhvervslivets topfolk.
Det er bilen nu ikke ligefrem blevet langsommere af, for med 545 hestekræfter og en acceleration fra nul til 100 km/t. på under fem sekunder, kan man lynhurtigt komme af vejen.
Den nye 7-serie dukker op i både denne rene eludgave, hvor den hedder i7, og som plugin-hybrider med enten en benzin- eller dieselmotor. Eludgaven bliver den første, og den er på markedet allerede dette efterår til priser fra godt halvanden mio. kr.
Fås kun som lang limousine
Selvom danske ministre gerne kører i BMW, er det i USA og Kina, at markedet er størst. Og der vil kunderne have lange biler med overdådig plads på bagsædet. Derfor kommer den nye i7 kun i en forlænget version på næsten 5,5 meter og med en akselafstand på langt over tre meter.
Dørene åbnes og lukkes elektrisk, når chaufføren trykker på en knap på den store skærm i midten, og er det tid til fordybelse på bagsædet, kan man sætte bilen i Theater-mode, og så vipper en 32-tommerskærm ned fra loftet, mens solgardiner lukker dagslyset ude.
Højre side bagtil omdannes samtidig til en komfortabel liggestol, mens en god film på skærmen akkompagneres af super lyd gennem 30 højttalere fra Bowers & Wilkins. Dermed bliver bagsædet ubetinget bilens bedste plads.
BMW i7 styrer på alle fire hjul
Den enorme bil føles legende let at køre, når man sidder bag rattet. Trods sin vægt på 2,7 tons opleves bilen hurtig og agil. De to elmotorer sikrer firehjulstræk, og ifølge fabrikstallet kan man køre 625 km på strømmen fra det 102 kWh store batteri.
Når man drejer ved lav hastighed, styrer baghjulene modsat forhjulene, og så får man en vendediameter, der ikke er meget forskellig fra en almindelig bils. Ved høj fart styrer alle fire hjul derimod til samme side, og så kan man lave undvigemanøvrer sikkert og let.
Det prøvede vi på lukket bane med hastigheder, der langt oversteg det, almindelige biler kan klare. Her må vi bare sige: Det kan den!
Hvad koster BMW i7?
I Danmark er elbiler fortsat begunstiget af en relativt lav afgift, og det betyder, at selve bilen som nævnt „kun“ koster godt 1,5 mio. kr., hvilket er en skarp pris for en topmodel fra BMW.
Man kan naturligvis tilkøbe mere udstyr, men også her mødes man af priser, der sammenlignet med BMW’s normale niveau må siges at være lave.
Den omtale lounge-mulighed på bagsædet koster 58.000 kr. inkl. indbygget massage, og for 27.000 kr. får man en pakke, der bl.a. lader bilen parkere stort set uden indblanding fra føreren. Det prøvede vi også, og det er altså vildt imponerende og meget nyttigt.
Standardudstyret er i øvrigt ganske omfattende med bl.a. LED-forlygter samt en front med lys i BMW-grillen, glastag, luftaffjedring og et lydbillede, hvor man kan vælge at lade sig forføre af et lyd-show komponeret af filmlyd-komponisten Hans Zimmer. Det er – lige som hele bilen – en vild oplevelse!
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks