Motor mener:
Jeep har fundet ud af, at eldrift passer perfekt til biler, der skal kunne klare sig i terrænet. Dogmet hedder: Jo mere el, des mere Jeep. Det er en logisk konklusion, som klæder det legendariske bilmærke.
NICE Forandringens vinde blæser netop nu ind over alverdens bilproducenter. Det ses ikke mindst hos legendariske Jeep, der netop nu skifter sine store ottecylindrede off-roadere ud med mindre elbiler. Første model i den fortælling er denne Avenger, der er designet og bygget i Europa, og som herhjemme kun dukker op som ren elbil.
Der er tale om en mini-SUV, der er bygget over samme platform som bl.a. Peugeot 2008, og den kommer til at koste et sted mellem 300.000 og 350.000 kr.
Avenger kommer kun i én version, men fås i tre udstyrsvarianter. Grundteknikken er et batteri på 54 kWh og en elmotor på 156 hk, der trækker på forhjulene. Det kaster en rækkevidde på 400 km af sig, og sammen med muligheden for at lade med op til 100 kW kan man let komme langt omkring i elbilen.
Video: Se nærmere på Jeep Avenger
Hvordan kører Jeep Avenger?
Skulle ruten indeholde dele uden asfalt, er det næppe et problem. For Avenger er bygget som en ægte Jeep med en stor frihøjde og et design for og bag, der tillader kørsel hen over ret store ujævnheder.
Og som hjælp til føreren kan man i alle udgaverne vælge mellem i alt seks køreprogrammer, der bl.a. er designet til at køre i sand, mudder eller dyb sne, og som desuden kan hjælpe med at køre ned ad stejle skråninger.
Vi tog bilen ud på en længere rute i bjergene bag Nice i Frankrig, for at se om bilen i praksis kan det, fabrikken lover. Og kort fortalt: Det kunne den! Den kører overraskende godt med et rart styretøj, der gør det muligt at køre gennem sving og kurver på en måde, som kun få SUV’ere kan.
Hjulophængene er konstrueret med særlige støddæmpere, der holder bilen i ro på asfaltvejene, men som alligevel tillader store vandringer, når det gælder på ujævnt underlag. Det oplevede vi på en del af ruten gennem et spor, man normalt aldrig ville turde køre gennem. Men det gjorde vi, og den del af testen bestod Avenger.
Også ved bykørsel er den i sit es takket være en lille venderadius og en siddeposition, der åbner for et godt udsyn hele vejen rundt.
Hvor god plads er der i Jeep Avenger?
Det er dog ikke det hele, der imponerer. Bl.a. er pladsen ved bagsædet kneben og minder passagererne om, at Avenger trods alt kun er en mini-SUV. Og det fornemmes også ved bagagerummet, der kun rummer 355 liter, og som for nogle nok vil være for småt. Under gulvet er der dog plads til ladekabler og lignende
Dertil kommer, at bilen ikke kan udstyres med et anhængertræk. Det vil helt sikkert afholde nogle fra at se nærmere på den.
Men kan man leve med de forhold, er Avenger et forfriskende pust i en verden med en del biler, der ikke rigtig skiller sig ud. Alle udgaver er f.eks. udstyret med digitalt instrumenthus og en 10,25”-skærm i midten, hvor der er god orden på menuerne, der alle er på dansk.
Sikkerhedsmæssigt er alle udgaver udstyret med en avanceret nødbremse, der arbejder sammen med både kamera og radar, og dermed skiller Avenger sig positivt ud i forhold til flere af de andre nye bilmodeller fra Stellantis-koncernen, som Jeep er en del af.
En adaptiv fartpilot er dog først med på listen i næsthøjeste udstyrsniveau, mens alle udgaver har LED-lygter, nøglefri betjening og varmepumpe samt mulighed for at styre mange af bilens funktioner fra en mobil-app.
Og for bilnørderne er der mange sjove detaljer at lede efter overalt i bilen. I alt ni steder har fabrikken gemt små hilsner til tidligere Jeep-modeller. Dem kan du selv gå på opdagelse efter, når Avenger ankommer til Danmark fra Jeep-fabrikken i Polen i løbet af første halvår af 2023.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.