Motor mener:
Stellantis genbruger koncernens teknik på tværs af en lang række bilmodeller. Peugeot 408 er derfor opbygget med kendt teknik, men er alligevel designmæssigt blevet en selvstændig bilmodel.
BARCELONA Man kan diskutere, om Peugeot 408 er en lav SUV eller en lettere forhøjet hatchback. Men dens detaljer med grove plastpaneler hele vejen rundt peger helt klart i retning af de moderne SUV’er, og den trend støttes af en ret stor frihøjde.
Dermed skiller bilen sig ud fra mange af de mere traditionelle firma- og familiebiler, vi hidtil har set i denne klasse.
408 er bygget over samme platform, som anvendes til Peugeot 308, og fællesskabet ses ved instrumentbordet, der er helt identisk i de to biler. Ideen i 408 er at skabe en moderne, SUV-lignende bil med en køreposition, der er tæt på vejen og dermed markant lavere end i de store SUV’er.
Peugeot har ganske vist en del SUV-modeller i programmet, men forudser alligevel, at en del private og ikke mindst firmabilkunder vil bevæge sig væk fra de høje biler til fordel for modeller som denne 408, der byder på en relativ lav køreposition, men med SUV’ens særlige kendetegn.
Video: Se nærmere på Peugeot 408
Hvad koster Peugeot 408?
Når den nye 408 når Danmark til foråret, er det primært som plugin-hybrid. Der kommer to opladelige versioner med enten 180 eller 225 hk.
En grundudgave med en 1.2-liters benzinmotor med 130 hk og automatgear dukker også op og bliver billigste variant, men ventes alligevel at blive en parentes i programmet, da den ikke er elektrificeret.
Den vil nok koste lige omkring 400.000 kr., mens de bedre udstyrede plugin-hybrider ikke ventes at blive markant dyrere. Topudgaven bliver en GT-version med netop 225 hk, og den vil have alt i udstyr og vil formentlig koste omkring de 500.000 kr.
Senere dukker Peugeot 408 op i en ren el-version, men den må vi vente et års tid med at se og høre mere om.
Hvor langt kører Peugeot 408 på strøm?
I denne plugin-hybrid er der et batteri på godt 12 kWh, og det medfører en rækkevidde på el på op til 64 km. Og er der strøm på bilen, prioriterer den selv at køre på el, men det kan man selv bestemme ved valg af køreprogram.
Når der skal strøm på bilen, kan det ske ved ladning med op til 3,7 kW fra én fase. Dermed tager det ca. 3,5 timer at lade den helt op. Her havde det været godt, hvis Peugeot havde skruet op for ladehastigheden med brug af strøm fra flere faser.
Hvordan kører Peugeot 408?
Vi har allerede prøvet den nye 408 i GT-udgaven, og det kastede en god oplevelse af sig. På den ene side virker bilen meget komfortabel med lavt støjniveau takket være bl.a. støjisolerede ruder samt med en lækker førerplads med komfortable sæder.
Samtidig er bilen meget sportsligt orienteret med et præcist styretøj og en undervogn, der gør bilen til en stor fornøjelse, jo flere sving og kurver vejen disker op med. Og skal man køre langt, kan man nyde en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, der er god til at lade bilen følge vejens forløb.
Førerpladsen er udformet med et lille rat, hvor man ser instrumenterne hen over rattet. Det skal man lige vænne sig til, men det virker, som om Peugeot har fundet frem til et godt forhold mellem rattets størrelse og placering og så selve siddepositionen. Nogle vil elske det, og andre vil sikkert betakke sig for den løsning.
Ved kørsel på el alene er der 110 hk til rådighed og et drejningsmoment på helt op mod 320 Nm. Det er meget og gør den elektriske kørsel opløftende. Skal det gå stærkere, kan man f.eks. kortvarigt træde speederen helt i bund, og så begynder el- og benzinmotorerne at samarbejde, og så er der op til 225 hk til rådighed. Så føles bilen kvik!
Masser af bagsædeplads
En af de største konkurrenter til Peugeot 408 er Citroën C5 X, som den deler en del teknik med. I begge biler er der en enorm akselafstand, og det medfører meget fine pladsforhold ved bagsædet. Særligt benpladsen imponerer, og med friskluftdyser til bagsædet og en generelt set fin siddeposition føles komforten deromme også fin. Det kan man takke kineserne for, for Peugeot 408 skal også sælges i Kina i samme udgave, og der kræver man masser af plads ved bagsædet.
I bagagerummet er pladsen knap så rigelig, men adgangen er fin takket være den store, tophængslede bagklap. Peugeot 408 kan i øvrigt forsynes med et anhængertræk, der er godkendt til at trække op til 1.400 kg.