Renault Austral – Lækker fransk SUV

En ny topmodel er på vej fra Renault, den mellemstore hybrid-SUV Austral. Den har taget de gode dyder med fra elbilen Megane, men desværre er den stærkt forsinket.

Renault Austral set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Renault Austral er en yderst behagelig SUV. Kabinen er lækker, og udstyret kan blive avanceret. Ærgerligt at vi skal vente så længe på den – og at der ikke kommer en opladelig version.

TANNISBY Austral er et nyt navn, vi skal vænne os til fra Renault. Det skal indikere et frisk pust og en ny start i mærkets mellemstore SUV-klasse, hvor forgængerne både har heddet Koleos og Kadjar. Tredje gang kan være lykkens gang, ser det ud til.

Austral repræsenterer i hvert fald et meget stort skridt frem, og bilen skiller sig væsentlig mere ud fra sin tekniske fætter, Nissan Qashqai, end Kadjar gjorde fra den gamle Qashqai.

Ligheder mellem de to er nu svære at få øje på bortset fra de mindste motorer. Derimod opleves Austral i kabinen som at sætte sig ind i den nye, elektriske Megane. Og det er virkelig godt nyt.

Førerpladsen er flot og velfungerende
Førerpladsen er flot og velfungerende med de to store skærme med fysiske knapper til klimaanlægget.

Lækker kabine i Renault Austral

Førerpladsen er helt i samme stil som Megane med de to store, skarpe skærme, hvor indmaden drives af Googles velfungerende Android Automotive-styresystem, og hvor instrumenthuset kan indstilles på mange måder.

Under midterskærmen er der en stribe fysiske knapper til først og fremmest klimaanlægget. Headup-display med klar og stor visning er en mulighed. 

Kabinen er flot og ren i stilen og lækker i materialerne, men det kan snyde lidt, at testbilen var den absolutte topudgave, Alpine, som vi ikke skal sættes næsen op efter i Danmark.

Man kan vælge rigtigt træ i dørsiderne og på instrumentbordet, og sæderne kan være beklædt med læder og alcantara. Et lydanlæg fra Harman Kardon med 12 højttalere kan tilvælges. 

Midterskærmen på 12 tommer er skarp
Midterskærmen på 12 tommer er skarp, og inde bag styres funktioner af Android Automotive, som bl.a. er god til dansk.

Snyde-gearstangen er en håndstøtte

Den store midterkonsol har fine kopholdere, en central ladeplads til telefonen og et kæmpe lukket rum, men savner lidt plads til små genstande. Opsatsen i midterkonsollen kunne ligne en gearvælger, men det er en justerbar håndstøtte. Gearvælgeren er en diskret arm ved rattet som f.eks. hos VW’s ID.-biler og Mercedes-Benz.

Betjeningen af lydanlægget er stort set den samme, som Renault har benyttet sig af i 30 år: en lille konsol, som umiddelbart er skjult af ratkransen, men når man først har fundet den, er den nem at betjene. Og konsollen sidder altid samme sted, uanset hvordan rattet er drejet.

En anden fin Renault-klassiker: Når man forlader bilen, låses dørene automatisk.  

Opsatsen i midterkonsollen er ikke en gearvælger, men en håndstøtte.
Opsatsen i midterkonsollen er ikke en gearvælger, den sidder diskret ved rattet, men er en justerbar håndstøtte. Lige bag den er der en god ladeplads til telefonen.

Hvor god plads er der i Renault Austral?

Bagsædet har god plads til voksne, gulvet er næsten plant, og bagsædet kan i nogle versioner længdejusteres 16 cm, og ryglænets hældning kan justeres i tre trin. Et stort glastag kan tilvælges, men det kan ikke åbnes.

Bagagerummet er reelt og med en rummelighed omkring middel for klassen. 430 liter er der i fuldhybriden og op til 555 liter med bagsædet kørt længst frem. I mildhybriderne er tallet større: 500-575 liter.

Påhængsvægten er op til 1.500 kg, dog 1.800 kg i mildhybriderne.

Bagagerummet er reelt
Bagagerummet er reelt, og selvom der her i hybriden er reduceret plads under gulvet, kan der være lidt ekstra under bundpladen. Bagsædernes ryglæn kan lægges ned via greb i bagagerummet.

Prisen på Renault Austral er ikke klar

Udvalget af motorer er stort, men indtil videre har Motor kun kunnet prøve topmodellen. Det er en ny fuldhybrid med 200 hk opbygget med en trecylindret benzinmotor og to elmotorer og ingen kobling – i princippet svarende til teknikken i Clio hybrid. Elmotoren alene yder 50 kW/68 hk, og litium-ion-batteriet er ret stort af en hybrid at være: 1,7 kWh.

Løsningen giver masser af kræfter og fin benzinøkonomi (officielt 21,7 km/l), men ikke helt uden skønhedspletter. Det føles, som om motoren tøver lidt ved kickdown, men den officielle mellemacceleration 80-120 km/t. er ganske hurtig: 5,6 sekunder. I nogle situationer høres et svagt „klonk“.

Der kommer også to mindre motorkraftige versioner til Danmark, mildhybrid-motorer på 140 og 160 hk. Firehjulstræk bliver ikke en mulighed.

Flere slags avanceret udstyr kan tilvælges. Ud over det gode headup-display gælder det firehjulsstyring og adaptive matrix-lygter.

Den danske lancering af Austral er udskudt for mindst tredje gang, og nu ventes bilen først klar til danske kunder efter sommerferien. Dermed er der heller ingen priser klar. Austral får – formentlig i 2024 – en storebror med plads til syv personer som en pendant til Nissan X-Trail. Den forlængede Austral kunne hedde Grand Austral eller Austral Espace.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Renault Austral set bagfra

Renault Austral

21,7 km/l
Hybrid
  • Førerplads
  • Komfort
  • Brændstoføkonomi
  • Motorlyd
  • Garanti
  • Pris ukendt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 benzin + el
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    200 hk
  • Moment
    410 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 6 / 12
  • Mål
    L:451 cm B:183 cm H:162 cm
Luk