Motor mener:
Merprisen på godt 35.000 kr. er til den høje side. Til gengæld får man her en vellykket elbil med forfinede køreegenskaber og forbedret brugsværdi.
ANDORRA Med to elmotorer i stedet for en er e-4ORCE-udgaven af Nissan Ariya i stand til at trække på alle fire hjul til gavn for bedre fremkommelighed og en mere avanceret køredynamik.
Den opgraderede Ariya er netop nu på vej til Danmark, og merprisen er på godt 35.000 kr. For den sum penge får man 301 hestekræfter i stedet for den tohjulstruknes 238 hk.
De ekstra kræfter mærkes tydeligt ved accelerationer, hvor Ariya nu opleves noget mere sammenlignelig med dens konkurrenter. På papiret er accelerationstiden fra nul til 100 km/t. reduceret med 1,9 sekunder til bare 5,7 sek.
Video: Se nærmere på Nissan Ariya
Hvor langt kører Nissan Ariya på en opladning?
Firehjulstrækket er af den ret intelligente type, der selv slår motoren ved baghjulene til og fra efter behov. Det betyder, at man ved normal kørsel ikke bruger ekstra energi, og rækkevidden er da også kun reduceret med få kilometer i forhold til den tohjulstrukne.
Ved kørsel på snedækkede veje kan man med fordel indstille bilens køreprogram til Snow, og så er begge elmotorer aktive med det samme.
Nissan e-4ORCE kommer kun i udgaven med det store batteri, der er på 87 kWh netto. Det giver en rækkevidde på 509 km ifølge fabrikken. Vores tidligere målinger af den tohjulstrukne udgave peger i retning af, at det ikke er skudt helt ved siden af. Men det må en egentlig test afdække senere på året.
Når Ariya igen skal lades op, foregår det på ruten med op til 130 kW fra en DC-lader, mens man hjemme kan lade op med op til 22 kW fra en trefaset ladeboks.
Hvordan kører Nissan Ariya?
I forhold til grundudgaven har Nissan ikke ændret radikalt på bilens konstruktion, men støddæmpere, fjedre og gummibøsninger er dog tilpasset den lidt højere vægt, ligesom ESC-systemet er opdateret, så det bedre fanger begyndende udskridninger.
Resultatet føltes overraskende positivt, og klæ’r bilen godt. Vi kunne således konstatere, at der var bedre styr på undervognen ved kurvekørsel end i den tohjulstrukne version. Næsten alene af den grund er det værd at ofre merprisen til firehjulstrækket.
Et andet godt købsargument finder man ved den tilladte påhængsvægt. For mens den tohjulstrukne udgave kun må trække 750 kg, må denne e-4ORCE trække op til 1.500 kg, og det passer bedre til mange danskeres behov.
Nissan Ariya e-4ORCE kan allerede nu bestilles, men leveringstiden er på op til et halvt år.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.