Porsche Cayenne – Grøn teknik giver lavere pris

Med grøn motorteknik fås Porsche Cayenne til en skarp – men stadig høj – pris. En egentlig elbil dukker dog først op om to år.

HVis Porsche Cayenne i fart på landevej med bjerge i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Porsche går (med museskridt) i retning mod mere grønne biler med denne faceliftede Cayenne. Den skal holde liv i det hæderkronede bilmærke, indtil der dukker flere elbiler op om et par år. 

SALZBURG Den store Cayenne ligner ikke Porsches traditionelle sportsvogne, men den står alligevel for over 30 procent af salget både herhjemme og på verdensplan.

At bilen er populær i hele verden, og ikke mindst i de områder, hvor der endnu ikke er kommet fart på den grønne omstilling, ses direkte på modelprogrammet, hvor der nu udelukkende indgår benzinmotorer med seks eller otte cylindre. Her satses der tydeligvis mere på hestekræfter end på et lavere CO2-udslip.

Der er dog alligevel kommet et grønt skær over den store SUV. Det er sket i form af en opgraderet plugin-hybrid, hvor batteriet er fordoblet i størrelse til gavn for en længere rækkevidde på el alene, og et deraf følgende lavere officielt CO2-udslip.

Video: Se nærmere på Porsche Cayenne:

Det er noget, der passer ind på det danske marked, hvor Cayenne dermed betragtes som en grøn bil, hvilket kaster en noget lavere afgift af sig. Billigste version bliver dermed plugin-hybriden til 1,25 mio. kr., mens den traditionelle V6’er koster 400.000 kr. mere, og V8’eren koster 900.000 kr. mere.

Det er derfor plugin-hybriden, E-Hybrid, der er mest interessant i Danmark, og som gør startprisen på Cayenne historisk lav, når man samtidig ser på mængden af udstyr og bilens præstationer.

Kabinen i en Porsche Cayenne med kædersæder
Førerpladsen er udformet i typisk Porsche-stil med et omfattende instrumenthus og en stor integreret skærm i midten. På panelet længere nede er der integreret en skærm, der indeholder betjening af klimaanlægget.

Hvordan kører Porsche Cayenne?

Vi har prøvet Cayenne med den nye hybrid-teknik, og bilen er tydeligvis bygget til at skille sig ud fra mængden. For selvom en stor SUV på mange måder lægger op til komfortabel transport, så har Porsche valgt at gå en anden vej.

Det tyske sportsvognsmærke har i stedet skabt en stor og tung bil med meget sportslige egenskaber, der matcher fabrikkens DNA. Og den gode nyhed er, at det synes at være lykkedes fuldt ud. Bilen styrer enormt direkte, og sammen med en præcis undervogn føles bilen meget involverende.

Det betyder på godt dansk, at man som fører skal være over bilens styretøj, og at man hele tiden får fuld respons fra vejunderlaget gennem både rat og førersæde. Efter vores smag blev den oplevelse desværre for meget af det gode.

Dermed når vi frem til den dårlige nyhed: Cayenne er ikke et oplagt valg for dem, der blot vil køre komfortabelt fra A til B. Og det mener vi endda efter at have kørt i en udgave, hvor luftundervogn var en del af det tilvalgte ekstraudstyr. Så man bør køre en god, lang tur i den, før man køber den.

Instrumenter i en Porsche Cayenne viser bl.a. farten
Instrumenthuset kan konfigureres efter eget valg, men uanset indstilling har man en tydelig angivelse af hastigheden, og generelt er skrifttypen meget letlæselig. Der er danske menuer overalt.

Flot kabine imponerer

Nogle af de store nyheder i denne faceliftede udgave af Cayenne er et instrumentbord med en flot, buet skærm, der matcher de nyeste modeller i familien. Den giver et eksklusivt udtryk, og er virkelig rar at se på, når man kører i bilen.

Midterskærmen er også forbedret med en ny menustruktur, og som ekstraudstyr kan man tilkøbe en tredje skærm foran passagersædet, så vedkommende på det sæde f.eks. kan se film undervejs. Skærmen kan ikke ses fra førersædet.

Instrumentbordet er flot opbygget, og i vanlig Porsche-stil kan man sammensætte valget af materialer og farver efter egen smag. Og i det hele taget sidder man tilbage med en oplevelse af en meget flot og velbygget bil, der matcher det bedste, vi har set.

Bagagerummet i en Porsche Cayenne
Bagagerummet er på 545 liter, men der er desværre ikke plads til noget under gulvet, hvor batteriet til hybrid-teknikken optager al pladsen. Så ladekablet må ligge deromme.

Plugin-hybriden er forbedret

Ser man på teknikken bag plugin-hybriden, er der tale om ret store forbedringer. Batteriet er nu

på 22 kWh netto, og det giver mulighed for at køre op til 74 km på el alene.

Når der skal strøm på batteriet igen, kan det lades op med 11 kW via en trefaset ladeboks, og så tager en opladning kun 2,2 timer. Elmotoren yder 176 hk og trækker via den ottetrins automatgearkasse på alle fire hjul på samme måde, som når benzinmotoren kører. Det giver bilen gode præstationer, også når man alene kører på el.

Når benzin- og elmotoren arbejder sammen, er den maksimale effekt 470 hk. Det er meget og gør Cayenne til en hurtig bil, og de første 100 km/t. nås på lige under fem sekunder.

De mange kræfter kan også bruges til at trække en tung påhængsvogn, og her er Cayenne også særlig, idet den må trække op til 3.500 kg.

De nye udgaver af Cayenne kan allerede nu bestilles, og de første bliver leveret lige efter sommerferien.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her

Hvid Porsche Cayenne set bagfra kører på lige landevej

Porsche Cayenne

66,7 km/l
Benzin/el
1.249.900 kr.
  • Kvalitet
  • Rækkevidde
  • Påhængsvægt
  • Styretøj
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0-liters V6 benzinmotor + 1 elmotor - firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 25,9/21,8 kWh
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    470 hk
  • Moment
    650 Nm
  • Topfart
    254 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    545 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    74 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:493 cm B:198 cm H:170 cm

Sikkerhed

2017
Luk