Motor mener:
Xpeng G9 virker solidt bygget og yderst komfortabel at køre i. Materialevalget i kabinen er i en klasse, vi kun sjældent møder.
HILLERØD Det kinesiske bilmærke Xpeng er ved at etablere sig i Europa, og her er Danmark et af de første lande, der får de nye bilmodeller, der alle er rene elbiler. Salget sker i øjeblikket via nettet eller fra den første egentlige butik i Hillerød nord for København. Senere åbner tilsvarende butikker flere steder i Jylland.
Vi har tidligere prøvet de to sedaner P5 og P7, og selvom de kunne lokke med en skarp pris, blev vi ikke helt overbevist om mærkets kvaliteter. Efter at have prøvet G9, der er en ganske stor SUV, er det en helt anden oplevelse, vi sidder tilbage med.
For hold da op, hvor bliver man imponeret over bilens umiddelbare kvalitet, når man gennemgår sæder, instrumentbord, døre og øvrig indretning. Det er samlekvalitet af bedste kaliber og et materialevalg, der matcher de bedste bilmærkers. Det lover godt, allerede inden man har kørt en meter.
Video: Se nærmere på Xpeng G9
Hvordan kører Xpeng G9?
Vi sætter os ind bag rattet i topudgaven G9 Performance til 600.000 kr. og lukker de rammeløse døre, der selv lukker helt til med hjælp fra servomotorer. Lædersæderne har indbygget massage, og de kan elektrisk indstilles på et hav af måder, inklusive justerbar lårstøtte.
Foran rattet er et lille display, der viser hastighed og de helt elementære informationer, og i midten er der en større skærm til navigationsanlæg med mere. Til højre er der endnu en skærm, som kun kan ses fra passagersædet, og her kan passageren se film undervejs eller som en co-pilot hjælpe med at indstille navigationsanlæg, massagen i sæderne eller nogle af de mange andre indstillinger.
Man skal ikke køre mange meter i bilen, før det står klart, at undervognen er avanceret og meget komfortabel. Der er elektronisk styret luftaffjedring på alle fire hjul, og støj fra hjul, fartvind og motorer synes flot afskærmet. Det er komfort på et højt niveau, vi oplever her.
Xpeng G9 er udstyret med en del avancerede assistentsystemer, der får hjælp af i alt 12 kameraer, 12 sensorer og fem radarer. I denne tidligt byggede testbil var systemerne ikke endeligt frigivet, så vi har endnu kun afprøvet den adaptive fartpilot. Resten må vente til en egentlig test af bilen senere på året.
Ingen danske menuer
Man fornemmer tydeligt, at alle sejl er sat til for at skabe en luksuriøs oplevelse for alle i kabinen. Klimaanlægget leverer frisk luft via diffusere, som er skjult i instrumentpanelet, og der er massage, varme og køling i alle sæder, der er beklædt med nappa-læder.
Pladsen er generøs, og ved bagsædet kan ryglænets hældning endda justeres elektrisk. Derudover er der 22 danskudviklede Dynaudio-højttalere i kabinen. En del af dette er dog en del af en udstyrspakke til 48.000 kr. ekstra.
Et par minusser er der også i form af manglende danske menuer, og den manglende mulighed for at tale dansk til bilens indbyggede hjælper. Der kommer ganske vist danske menuer senere, men den danske tale er ikke på programmet endnu.
Lader med rekordfart
Elbilen er udstyret med to elmotorer i denne firehjulstrukne version. De yder tilsammen 551 hk, og det gør G9 lynhurtig. Den når de første 100 km/t. på 3,9 sekunder, og det føles ret vildt i en så stor bil.
Batteriet er på knap 100 kWh, og det giver en rækkevidde på 520 km ifølge WLTP-normen. Når der igen skal strøm på, foregår det med op til rekordagtige 300 kW via et 800 volt-ladesystem.
Det nåede vi også at teste, idet vi ladede fra 25 procent ved Ionitys 800 volt-ladere. Her gik effekten kortvarigt op på 250 kW, og den holdt et snit på over 200 kW de første 10 minutter, hvor vi i alt fik leveret en mængde strøm, der svarer til ca. 200 km. Det er noget af det bedste, vi har mødt.
Fremragende garanti
Xpeng G9 sælges indtil videre med en garanti på syv år og 160.000 km, og elmotorer og batteri har en garanti på et år ekstra. Bilen skal serviceres en gang om året eller for hver 20.000 km, og det vil ofte ske ved hjælp af mærkets rullende værksteder, der kommer hjem til ejerne og ordner det nødvendige.
Vil man tegne en serviceaftale på bilen, koster den ca. 200 kr. om måneden, hvis den skal dække i fem år og 100.000 km. Det tegner et billede af en bil, der også økonomisk set er konkurrencedygtig.
De første biler leveres til danske kunder til efteråret.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.