Motor mener:
Lotus Eletre er en virkelig forrygende og imponerende super-SUV. Ikke kun på grund af de ekstreme og præcise køreegenskaber, men også i kraft af komfort, plads, rækkevidde, ladehastighed, teknologi og kvalitet. Men det er godt nok langt at strække Lotus-brandet.
OSLO Det her er virkelig vildt.
Ikke blot det faktum at Lotus Eletre fås med valg mellem 600 og 900 hestekræfter, men i endnu højere grad at det ellers så puritanske, halvvejs håndbyggede britiske sportsvognsmærke har bevæget sig så langt, som denne „hyper-SUV“ er et formidabelt udtryk for.
Sjældent har et bilmærke bevæget sig så hurtigt væk fra sine rødder: Eletre er fuldelektrisk, den er en SUV, komfortabel, særdeles rummelig, forrygende flot bygget, har anhængertræk og er uhørt avanceret. Faktisk er den forberedt til at blive helt selvkørende.
Se video med Lotus Eletre her
Eletre er første model i Lotus’ nye liv, hvor ejeren hedder Geely, alle fremtidige modeller bliver helt elektriske, og antallet af solgte biler pr. år skal 100-dobles (fra nu 1.200-1.400) frem til 2028.
Hvis det lykkes, er det ikke bare vildt, men også uden forhistorie for et bilmærke fra Europa eller USA.
Udviklet i Tyskland
Lotus har udviklet en ny platform til Eletre og mærkets mange kommende modeller. EPA hedder den og skal udelukkende benyttes af Lotus – med mindre andre køber rettighederne til at bruge den. Polestar, Volvo, Zeekr og andre Geely-mærker bruger andre platforme.
Skabelsen af Eletre er overvejende sket på et nyt Lotus-udviklingscenter i Tyskland.
Motors første møde med Eletre er barokt: Det foregår i elbillandet Norge, hvor der på ruten sjældent må køres over 70 km/t. I det mindste giver det masser af mulighed for at nyde bilens komfort, lækre læderkabine og ultrapræcise styretøj. Og når der kommer en traktor i vejen, kan de 600 hk flytte bilen fra 40 til 80 km/t. på ikke meget mere end ét sekund.
Lotus Eletre kører lynhurtigt
I det mindste bliver der også mulighed for at prøve den hidsige R-topmodel med 900 hk under betryggende forhold. På en flyveplads kan speederen trædes i bund, så blodet kortvarig forsvinder fra hovedet.
Tre sekunder tager det at nå 100 km/t., og efter et mærkbart skift fra første til andet gear passeres 160 mindre end to sekunder senere. Så er det tid til at nyde de højeffektive bremser og glæde sig over sikkerhedsselen.
Mere sigende for bilens egenskaber er en tur med 120 km/t. gennem en slalombane. Her mærkes Lotus’ klassiske dyder med præcis handling (hjulpet af de medstyrende baghjul), og hvis man ikke vidste, at bilen vejer 2,7 ton, ville man ikke tænke over det.
Manøvren går let. Det gode ved Eletres køregenskaber er, at bilen er fuldstændig udramatisk at håndtere for den gennemsnitlige bilist, men samtidig kan klare så meget, at det kræver en bedre uddannet fører end denne skribent at få fuldt udbytte af bilens professionelle karakter.
Med en sådan kørsel går det også hurtigt med at tømme batteriet, men ved mere fredelig cruising rækker energien fra det 112 kWh store batteri til officielt 600 km i Eletre S og til ca. 500 km i R-modellen.
For selv om bilens vægt er uhørt høj for en Lotus, har mærket arbejdet intensivt med en anden klassisk Lotus-dyd, nemlig aerodynamik. Det ses bl.a. på de store og synlige 'tunneler' i karrosseriet, og på den automatiske hækspoiler der løfter sig i takt med hastigheden.
Lotus Eletre lader lynhurtigt
Opladningen går også hurtig. Ekstremt hurtigt, faktisk, hvis man kan finde den rette lader.
Lotus Eletre har 800 volt-strømsystem, som gør det muligt at lade med op til 350 kW. Det tangeres i dag kun af én anden bil, Xpeng G9. Opladning af det enorme batteri kan dermed – under ideelle forhold – klares fra 10 til 80 procent på 20 minutter.
Den indbyggede lader er som standard på 22 kW.
Lotus Eletre klar til at køre selv
Bemærkelsesværdigt – både teknisk og filosofisk – er, at Lotus har gjort Eletre klar til at være helt selvkørende på det høje niveau 4, hvor føreren kan lukke øjnene og overlade alt til bilen.
Som verdens formentlig første serieproducerede bil er Eletre udstyret med hele fire lidar-sensorer. Disse avancerede (og kostbare) lys-radarer giver et særdeles skarpt overblik over trafikken langt væk. Den forreste, som er skjult i taget, når den ikke bruges, benyttes allerede nu til at forbedre den adaptive fartpilot og til at gøre sikkerhedssystemerne mere præcise.
Den bagudrettede og de to ved forskærmene kommer formentlig først i brug, når eller hvis Eletre tager skridtet til niveau tre og fire. Det ligger flere år væk, erkender Lotus’ eksperter. Inden da vil komme ’niveau 2+’, hvor bilen fuldautomatisk kan skifte vognbane og føreren må tage hænder af rattet.
Hvad koster Lotus Eletre?
Eletre er også på eliteniveau, når det gælder lygterne, navigationskortet og det kraftigt motoriserede infotainment-system. Det må være første gang i historien, at en Lotus fås med anhængertræk. Og det sker for fuld musik.
Trækkrogen, der normalt er helt skjult, kan trylles frem fuldelektrisk. På påhængsvognen kan der være lidt af hver – en-to heste eller en motorbåd.
Eletre bliver fremstillet i Kina på en Geely-fabrik, der udelukkende skal bygge Lotus-modeller. Det er tilsyneladende meningen, at alle 'livsstil-modellerne' skal bygges her, mens de mere klassiske sportsvogne vil komme til verden i England.
Grundmodellen med 600 hk kan fås for 980.000 kr., S-versionen med en del ekstraudstyr begynder ved 1,3 mio. kr., mens den hysteriske R-udgave med 900 hk koster 1,7 mio. kr.
Det kan virke vildt. Men i forhold til, hvad danskere har været vant til at betale for benzindrevne superbiler, er det faktisk ret moderat.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.