Peugeot 2008 – Længere på kilowatttimen

Peugeots lille el-SUV får noget længere rækkevidde og lavere forbrug i den opdaterede 2023-udgave. Der er også kommet flere kræfter. Alle 2008-udgaver, også med brændstofmotor, nyder godt af opstrammet design for og bag.

En Peugeot E-2008 kører i et sving på en landevej i høj fart
Forpremiere

Motor mener:

Det er ikke noget stort facelift, Peugeot 2008 har fået, men den visuelle fornyelse af for- og baglygter virker vellykket, og så er det godt – og tiltrængt – at eludgaven har fået ny elmotor og længere rækkevidde.

MALAGA Da den elektriske udgave af Peugeot 2008 kom for knap fire år siden, var det den første eldrevne mini-SUV. Nu er det blevet tid til et facelift, som også gælder den benzindrevne udgave, men fornyelsen er mest åbenbar på den elektriske, kaldet E-2008.

Opdateringen af 2008 kan beskrives i tre punkter: markant fornyet front og bagende, bedre skærm og software samt helt ny elmotor og batteri.

Det sidste først. Peugeot E-2008 har fået den forbedrede drivlinje, som en del af dens søskende fra Stellantis-koncernen allerede er udstyret med, bl.a. Jeep Avenger, Citroën C4, Opel Corsa og Opel Astra. Det er en fornuftig opgradering.

Se video med Peugeot E-2008 her

Batteriet vokser en smule, fra 50 til 54 kWh (brutto), men da elmotor og andre højspændingskomponenter også er nye og forbedrede, øges den officielle rækkevidde fra lige lovlig knebne 345 km til nu lige over 400 km.

Kabinen i en Peugeot E-2008
Førerpladsen ligner sig selv, men midterskærmen er nu på 10 tommer i alle udgaver og med ekstra god opløsning i de to højeste udstyrstrin.

Hvordan kører Peugeot E-2008?

Ud over det lidt større batteri kommer forbedringen fra en mere effektiv motor og omformer. På Motors første tur i E-2008 ved krævende bjergkørsel blev forbruget på 5,9 km/kWh. Det lover godt for mere normal, dansk kørsel.

Ovenikøbet får man flere kræfter. Ydelsen øges fra 136 til 156 hk, hvilket klæder bilen. Mere er ikke nødvendigt. En anden fin forbedring: Den nye elmotor er så godt som lydløs, hvilket vi også har oplevet i bl.a. Opel Astra. Det er ingen selvfølge i en elbil.

Samlet giver E-2008 en rigtig fin og rar køreoplevelse til den absolut komfortable side.

Umiddelbart råder man dog ikke over alle 156 hk. Stellantis-bilerne har den besynderlighed, at man ved hver start skal sætte bilen i Sport-mode for at lokke alle hestene ud af stalden. Et fuldt kickdown kan dog også gøre det.

Lynladning kan ske med op til 100 kW, så en opladning fra 20 til 80 procent ifølge Peugeot vil tage ca. 30 minutter. Den indbyggede lader er på danske versioner med tre faser og dermed pænt hurtig. Den store, traditionelle gearvælger er i eludgaven erstattet af en minimalistisk gearvælger.

Kølerhjelmen på en Peugeot E-2008 med nyt logo.
Ved faceliftet er der kommet to nye farver. Denne Selenium Grey og en Okenite White. Her ses det nye, sorte Peugeot-logo.

Peugeot 2008 får 48-volt hybrid

Benzinudgaverne (diesel kun på bestilling) kører videre med samme motorer. Næste år udvides programmet med en opdateret benzinmotor med 48-volt hybridteknik. Den danske importør tvivler dog på, at den kommer til Danmark.

Alle udgaver af 2008 har fået et ganske synligt facelift både for og bag. Det virker vellykket. En ny grill løfter designet, understreget af at 2008 nu er udstyret med Peugeots nye, sorte logo.

Markant er også de nye lygter for og bag med en stram udgave af Peugeots „løveklør-signatur“. Baglygterne er nu altid tændt.

Stor skærm i alle udgaver

I kabinen er forandringen ikke særlig synlig, men midterskærmen er nu på 10 tommer som standard i alle udgaver, og i de to højeste udstyrstrin er den forbedret i skarphed med en skærm i højere opløsning. Indmaden er også ny og betyder, at skærmen reagerer hurtigere på input, og det er muligt at tilpasse menuer mere end før.

Grundudgaven har stadig analogt førerinstrument.

I kabinen er der kommet lynladning. Den trådløse telefonlader kan nu være på 15 W (før 5 W) – standard i GT og tilvalg i Allure. Der er også kommet flere usb-stik i nogle udgaver.

Den opdaterede Peugeot 2008 er i Danmark til august og får nogle måneder senere følgeskab af 208, som gives samme facelift.

Priserne på E-2008 forbliver på stor set uændret niveau. Elbilen fås fra 290.000 kr., mens den pænt udstyrede Allure koster 308.000 kr. Topmodellen, GT, står til 320.000 kr. De brændstofdrevne udgaver er endnu ikke prissat.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Peugeot E-2008 set bagfra, mens den kører på landevej

Peugeot E-2008

El
308.000 kr.
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Forbrug
  • Ingen anhængertræk
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor for – 54 kWh-batteri
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    405 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Officiel rækkevidde
    406 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:430 cm B:177 cm H:155 cm

Sikkerhed

2019
Luk