Motor mener:
Det er to fine elbiler, og med en ganske vist marginal forbedring er både Ë-C4 og Ë-C4X et godt valg for dem, der ikke kører vildt langt til daglig.
PARIS I en tid, hvor elbilerne har haft en tendens til at koste op mod en halv mio. kroner, er det en fornøjelse at kunne præsentere disse to forbedrede udgaver af elbilerne Citroën Ë-C4 og Ë-C4X.
De er størrelsesmæssigt placeret i mellemklassen, og begge ventes at koste under 300.000 kr. Ë-C4 er en femdørs hatchback, og Ë-C4X er stort set magen til, men har fået ændret bagenden, så den i stedet er blevet til en firedørs sedan.
X’et signalerer derfor i denne sammenhæng ikke noget med terrænkørsel eller lignende, men i stedet den egenskab, at bagagerummet simpelthen er blevet X-large i den firedørs sedan.
Større batteri og flere kræfter
I forhold til de gamle udgaver af begge modeller har de nye fået et batteri, der er ca. 10 procent større, hvilket også giver længere rækkevidde. Udseendemæssigt er der hverken sket forandringer ude eller inde.
Batteriet er derimod ændret med hensyn til indholdet af metaller, så der nu er anvendt en del mere nikkel, mens mængden af det problematiske kobolt er halveret. I tal er det nye batteri på 54 kWh brutto og 51 kWh netto.
Det er ikke meget, sammenholdt med mange af konkurrenterne, men det er en bevidst strategi, der skal hjælpe med at holde prisen på bilen nede. Samtidig med at batteriet er vokset, har man også opgraderet elmotoren, der nu yder op til 156 hk i stedet for de 136 hk, den gamle kunne levere. Men ligesom tidligere, skal man sætte bilen i Sport-programmet, før alle hestekræfterne er til stede.
Alt i alt betyder ændringerne, at rækkevidden er øget med 17 procent fra officielt ca. 360 km til nu ca. 420 km.
Kører som en rigtig Citroën
Vi har allerede haft lejlighed til at prøve de nye udgaver af Ë-C4. Det kastede en positiv oplevelse af sig, idet vi både kunne konstatere et lavt støjniveau, en ganske pæn accelerationsevne og ikke mindst en meget komfortabel undervogn.
Samtidig er sæderne meget komfortable at sidde i. På den måde leverer bilen det, man forventer af en Citroën, uden at den ligefrem kan hamle op med den endnu mere avancerede C5 Aircross og C5X.
De nye udgaver af både Ë-C4 og Ë-C4X kommer til Danmark sidst på året, men endnu er priserne ikke færdigforhandlede, så prisindikationen på de ca. 290.000 kr. er Motors bud. Den gamle udgave kostede omkring 280.000 kr., og den fortsætter i en udgave med lidt mindre udstyr til en pris, der kommer tættere på de 250.000 kr.
Vi giver plusser for komforten, affjedringen og udstyret. Men der kommer også minusser på for den stadig beskedne rækkevidde, for manglen for mulighed for anhængertræk og for det franske bilmærkes beskedne garanti på bare to år.
Men kan man leve med det, venter en elbil, der på fin vis leverer det, man kan forvente af en moderne Citroën.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.