Motor mener:
Den elektriske udgave af Hyundai Kona er den bedste og billigste udgave at eje. Samtidig er den vokset markant, så den nu er en familiebil.
TANNISBY Hyundai Kona var den første relativt billige elbil med lang rækkevidde, da den kom frem for fem år siden. Effektiviteten var imponerende og standardudstyret overvældende, og det var reelt kun pladsforholdene, der holdt mange fra at købe den som familiebil.
Det er ændret med den anden generation af Kona. Den er nu vokset 15 cm i længden, og det har medført markant bedre pladsforhold i kabinen. Samtidig er bagagerummet vokset til 466 liter svarende til en lille stationcar.
Den nye Kona er netop kommet til Danmark.
((Artiklen fortsætter under videoen))
Video: Se nærmere på den nye Hyundai Kona
Hyundai Kona er billigst som elbil
Kona er ikke kun en elbil, men fås også med benzinmotor herhjemme og som hybrid i udlandet. Men priserne er nu så tætte, at du til samme pris frit kan vælge mellem en Kona med elmotor eller en med benzinmotor og automatgear.
Og det er endda for den elektriske udgave med det største batteri med en rækkevidde på 512 km. Kan du nøjes med det lille batteri med en rækkevidde på 377 km ifølge WLTP-normen, så er det 30.000 kr. billigere at købe den elektriske udgave.
Tidligere ladede versionen med det lille batteri langsommere hjemme, men i den nye generation kan alle elektriske udgaver lade med 11 kW hjemme. Dermed tager en komplet opladning 5-6,5 timer afhængig af batteristørrelse. Det er godkendt.
Langsom lynladning på farten
Hvad der ikke er godkendt, er lynladningen. På langture har man glæde af, at modellen har en meget høj effektivitet og dermed kører langt på en opladning. Men den kan desværre kun lade med op til 100 kW på farten.
Dermed kan den kun lige kategoriseres som lynladning, og Hyundai angiver en 10 til 80 pct. opladning på 41 minutter. Det gør den mere egnet til hverdagskørsel, der kan klares med hjemmeladning og sporadisk lynladning. Skal du køre langt og hurtigt, er Kona ikke det optimale valg.
Kæmpe skærme og online-opdateringer
Ved førerpladsen er alt forandret. Gearvælgeren er flyttet op som en stang bag rattet på højre side, og så er der kommet to 12”-skærme til instrumenterne samt infotainment.
Gearvælgeren er rektangulært udformet, og den er nemmere at betjene præcist end de runde gearvælgere, der er i Hyundais større elbiler Ioniq 5 og 6.
Instrumentskærmen er stor og kan vise flere forskellige designs. Her er placering af hastighed og rækkevidde nemmere at se end i de større elbiler fra Hyundai, og der findes en visning med runde moderne former og farver, der er med til at løfte indtrykket af bilen.
Den store trykskærm i midten har også såkaldte widgets, hvor du ikke bare vælger mellem ikoner på skærmen, men du kan vælge at have navigation aktiv samtidig med, at du kan se musik, telefon eller måske en digital knap til indstillinger eller batterioverblik.
Kona er også første bil fra Hyundai, hvor det er muligt at opdatere flere funktioner i bilen med en online digital opdatering. Så både styring af motoren og batterierne kan ændres ved en softwareopdatering. Som Hyundais øvrige modeller kan selve menuen på den trykfølsomme skærm også opdateres online hjemmefra.
Hvor meget plads er der i Hyundai Kona?
Kabinen har generelt fået et stort løft. Kona er vokset 15 cm i forhold til forgængeren, så der er kommet markant mere plads. Dermed er to af de største udfordringer for den gamle model løst: benplads på bagsædet og bagagerummet.
Bagsædet er blevet meget mere rummeligt. Der er nærmest et fladt gulv bagtil, hvilket skyldes, at batteriet ligger nedenunder. Dermed sidder man ikke helt så komfortabelt som i en Kona med benzinmotor. Dog er det bedre end i nogle elbiler, hvor man nærmest sidder med knæene oppe om ørerne.
Der er god knæplads, og loftshøjden er også ganske fin til større teenagere og voksne. Der er også kommet friskluftdyser til bagsædet, det er en klar opgradering og understreger, at der er tale om en familiebil.
Der er også to usb-c-udtag til bagsædet, men de er desværre placeret helt ned ved gulvet, så man kan ramme dem med fødderne.
I bagagerummet er der nu nærmest stationcarlignende pladsforhold. Målt på liter er det vokset fra 332 til 466 liter, og udformningen gør, at der er plads til større ting i bagagerummet som f.eks. en barnevogn.
Er anhængertræk vigtigt for dit bilvalg, så vær opmærksom på, at biler med det lille batteri kun må trække 300 kg, mens bilerne med stort batteri må trække 750 kg med bremser.
Hvordan kører Hyundai Kona?
Hyundai Kona fungerer godt på vejen, der er umiddelbart en god komfort, og styretøjet er godt vægtet. Generelt støjer den ikke meget, men på ru asfalt er dækstøjen hørbar. Bemærk dog, at vores testbil var udstyret med 19”-fælge, der er et tilvalg til 6.000 kr. på bilerne med stort batteri. Standardfælgene på 17” vil givet støje mindre.
Med forhjulstræk kører Kona eksemplarisk og uden stort drama. Den er ikke en køremaskine, men en bil skabt til A til B-kørsel uden at gøre opmærksom på sig selv. Vi testede varianten med højeste udstyrsniveau, og en del af udstyret er en forfinet styrehjælp.
Selvom det stadig især er Mercedes og BMW, der leverer de bedste køreassistenter, så er det imponerende, hvor godt det fungerer i Hyundai Kona. Den ligger sporlige i vejbanen, og ønsker du at ændre kurs, modarbejder systemet ikke din styring på rattet. Sådan skal det være.
Hvad koster Hyundai Kona?
Priserne starter ved 300.000 kr. for den udgave med mindst udstyr og det lille batteri. Større batteri koster 30.000 kr., og der er yderligere to udstyrsniveauer, og de er henholdsvis 20.000 og 40.000 kr. dyrere end laveste udstyrsniveau. Dermed koster topmodellen 370.000 kr.
Basisudgaven, Essential, er faktisk ganske veludstyret med både klimaanlæg, navigation, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, bakkamera, de to 12”-skærme og varme både i rattet og i sæderne.
Går du et trin op til Advanced, følger der bl.a. blindvinkelalarm, 220 volt-stik inde i bilen, sæder i dellæder og bedre forlygter. Topmodellen Ultimate har 360-graders-kamera, kameravisning af blindvinkel, BOSE-lydsystem, elsæder foran, headup-display og mere avancerede køreassistenter med bedre styrehjælp, nødbremse ved bakning og mere avanceret nødbremse fortil.
Prisen for Kona er ikke lav, men i forhold udstyret er den fair. Det er en bil på et højt niveau, hvor garantien er god, pladsforholdene er vokset markant i forhold til forgængeren, og du får meget elbil for pengene.
Den står skarpere end BYD Atto 3 og skarpere på pris i forhold til Kia Niro EV. Største konkurrent bliver nok VW ID.3 og Tesla Model 3, men de tilbyder ikke samme SUV-fornemmelse som Kona.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.