Renault Austral – Ny SUV kører på benzin

Renault lancerer en ny SUV, der virker som en stor og vellykket familiebil. Austral fås kun med benzinmotor og er dermed et godt alternativ til de bilkøbere, der ikke er klar til elbiler.

SUV'en Renault Austral kører på en landevej med høj fart
Forpremiere

Motor mener: 

Renault Austral er en stor og rummelig familiebil, men dens teknik er grundlæggende skabt til lande, der ikke er kommet lige så langt med den grønne omstilling, som vi er i Danmark.

MIDDELFART Renault er et verdensomspændende bilmærke, og det betyder, at fabrikken både satser på elbiler til de lande, der er klar til det, og på mere traditionelle benzinbiler til de lande, hvor elbiler fortsat er fremtidsmusik.

For os danskere giver det et ekstra valg på hylderne, idet man på den måde kan vælge mellem enten en af Renaults nyeste elbiler eller noget så usædvanligt som en ny-introduceret SUV, der er en ren benzinbil uden mulighed for nogen form for opladning.

Netop den sidstnævnte er der uden tvivl stadig kunder til, idet det endnu ikke er alle danskere, der er klar til at hoppe med på elbilbølgen.

Kabine med stor skærm i Renault Austral
Førerpladsen er omkranset af et stort glaspanel med et digitalt instrumenthus og en stor Google-styret skærm til højre. Udsynet er godt, for man sidder ganske højt i bilen.

Hvordan kører Renault Austral?

Den nye SUV hedder Austral og er en fempersoners, ret høj bil med god plads ved både for- og bagsædet. Den trækker på forhjulene, og det er en firecylindret 1.3-liters benzinmotor, der står for fremdriften.

Den er af mildhybrid-typen, og det betyder, at der er en lille elmotor, der trækker lidt med, når man sætter i gang, men hjælpen herfra er dog stadig kun i småtingsafdelingen. Det ses bl.a. på benzinøkonomien, der stiller beskedne 16 km pr. liter i udsigt.

Gearkassen er af CVT-typen, hvor udvekslingen løbende tilpasses farten, så motoren forbliver i nogenlunde samme omdrejningstal hele tiden. Når man presser bilen, løber motoren dog op i omdrejninger, og det høres tydeligt.

Det første indtryk af motor og gearkasse gav på den ene side den komfort, et automatgear altid giver i stedet for en manuel gearkasse, men på den anden side føltes teknikken ikke helt veltrimmet med en del pludselige ryk og en lidt uskøn tilkobling, når man sætter i gang.

Men det hele overstråles dog af en samlet set udmærket kørekomfort, når bilen først er kommet op i fart. Her er komforten ombord samlet set stor med et lavt støjniveau og en ganske komfortabel affjedring.

LÆderbagsæder i en Renault Austral
Der er god komfort ved det justerbare bagsæde, og bilen vil fungere godt som familiebil. Der er to isofix-beslag ved yderpladserne samt ved højre forsæde, så man kan have autostole placeret der, hvor det giver bedst mening for familien.

Lækker førerplads i Renault Austral

Selvom Austral er en benzinbil, har den fået samme fine førerplads, som vi kender fra bl.a. elbilen Renault Megane E-Tech. Et stort glaspanel foran førerpladsen indeholder to 12-tommerskærme og et velfungerende Google Automotive System.

Sidstnævnte er bl.a. et navigationsanlæg, der fungerer lige så smidigt som det Google-navigationssystem, mange kender fra deres smartphone, og det er godt! Det taler og forstår dansk, og gør køreoplevelsen fin.

Gearvælgeren er flyttet op bag rattet, og det har muliggjort en stor midterkonsol med gode fralægningspladser og trådløs opladning af mobilen.

Førersædet er elektrisk justerbart, og man sidder egentlig både godt og højt i den ret høje SUV. Udsynet er af samme grund godt hele vejen rundt, og et sæt meget store sidespejle er en fornøjelse i den daglige brug af bilen.

Derudover har Renault genindført det lille ekstra spejl i loftet, så føreren kan holde øje med, hvad der sker på bagsædet. Det er noget, børnefamilier vil sætte pris på.

Bagagerummet i en Renault Austral, hvor bagklappen er åben.
Bagagerummet rummer 487 liter, hvilket ikke er overvældende i så stor en bil. Der er et ekstra rum under det ret høje gulv. Bilen kan i øvrigt udstyres med anhængertræk og må trække op til 1.800 kg.

Hvad koster Renault Austral?

Renault Austral afløser Renault Kadjar, der kun fik få år på det danske marked. Austral er dog i en noget dyrere prisklasse, og den danske importør har derfor valgt kun at markedsføre denne billigste udgave, selvom Renault producerer den i flere og mere avancerede udgaver.

Modelprogrammet herhjemme omfatter derfor kun Austral i Techno-udstyrsniveauet, og selvom den har meget godt udstyr, er det ikke muligt at få den med f.eks. en vognbaneassistent, ligesom nødbremsen i bilen kun er af typen, der virker ved lave hastigheder.

Man kan dog bestille bilen med en sikkerhedspakke, der gør, at bilen selv bremser op, hvis man er ved at bakke ud i tværgående trafik, ligesom den advarer om biler i den blinde vinkel. Den pakke koster 7.000 kr. og kan suppleres med yderligere en pakke til 18.000 kr., der bl.a. indeholder et 360-graders bakkamera.

Den bil, vi prøvede, havde alle pakker inklusive glastag til 10.000 kr., den flotte tofarvede lak med sort tag til 16.500 kr. og en elbagklap til yderligere 5.000 kr. Dermed løb den samlede pris på 427.000 kr., hvilket nærmer sig grænsen for en bil af denne størrelse.

Men ønsker man en benzinbil i stedet for en elbil, der jo i denne prisklasse sælges uden afgift, så er Renault Austral absolut værd at se nærmere på. Og for dem, der har behov for at trække en tung påhængsvogn, er bilens tilladte påhængsvægt på 1.800 kg i hvert fald et stort plus.

Renault Austral er netop kommet ud til de danske forhandlere.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Renault Austral set bagfra, mens den kører hurtigt på landevej med marker rundt om og træer forude.

Renault Austral

16,1 km/l
Benzin
374.990 kr.
  • Plads
  • Google-skærm
  • Førersæde
  • Forbrug
  • Motor/gear
  • Ingen vognbaneassistent
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 l – 4 cyl. – turbo og mildhybrid
  • CO2 udledning
    140 g/km
  • Effekt
    158 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.546 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    487 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:451 cm B:183 cm H:164 cm

Sikkerhed

2022
Luk