Honda CR-V – For sent til plugin-festen?

Honda CR-V er klar i en ny udgave med mere plads, lækrere interiør og en helt ny plugin-motor. Vi har prøvet bilen, der giver ægte Honda-oplevelser.

Plugin-hybriden Holda CR-V kører på en landevej med græs i forgrunden
Forpremiere

Motor mener: 

På el er køreoplevelsen i den nye Honda CR-V ren og støjsvag, og med benzinmotoren tændt er der lagt op til sjov kørsel med en lækker motorlyd og fine præstationer. I alle tilfælde er komforten i top.

TANNISBY Man må sige „bedre sent end aldrig“ til Honda CR-V, der netop er kommet til Danmark i form af en fin plugin-hybrid. Timingen er ikke perfekt, for netop nu er afgiftslettelsen for plugin-hybrider ved at blive udfaset, og det betyder, at prisen på disse biler nu bliver relativ høj.

Samtidig viser statistikken, at danskernes interesse for denne biltype er ved at fortage sig – en udvikling, der nok også er hjulpet godt på vej af elbilernes øgede udvalg og fortsatte afgiftsrabat. Helt konkret betyder det, at denne nye CR-V koster et pænt stykke over en halv mio. kroner.

Men har man pengene og modet, så venter en mægtig fin køreoplevelse.

Kabinen i en Honda CR- V
Man sidder generelt godt bag rattet, men betjeningen af bilen kræver lidt forberedelse for at finde rundt i alle knapperne.

Hvordan kører Honda CR-V?

Vores første tur i bilen afslørede køreegenskaber af den helt fine slags. Når man kører på el alene, glider bilen tyst afsted også i raskt tempo. Det er altid elmotoren, der står for fremdriften, og da den yder 184 hk, har man altid masser af kræfter til rådighed.

Den kan køre på strøm fra batteriet i op til 82 km, og det er flot. Det skyldes, at batteriet med sine knap 18 kWh hører til blandt de større i klassen. Når der ikke er mere strøm på batteriet, starter benzinmotoren, og den leverer via en generator den strøm, der skal til, for at elmotoren kan fortsætte sit arbejde.

Ved ca. 130 km/t. kobles benzinmotoren med ind på trækakslerne til forhjulene, og så er det både elmotoren og benzinmotoren, der driver bilen frem. Alt i alt fungerer den løsning mægtigt, og hvis man presser bilen med hurtige accelerationer, så akkompagneres fremdriften af en delvist kunstig motorlyd – det lyder godt!

God plads på bagsæderne i en Honda CR-V
Der er mægtig fin plads ved bagsædet, hvor der er et helt plant gulv. Der er desuden friskluftdyser, og komforten kan ydermere forbedres, idet ryglænet kan justeres i vinklen.

God plads i kabinen i Honda CR-V

Den store CR-V rummer fem personer, og alle i bilen har fremragende pladsforhold. Ved bagsædet nyder man godt af et helt plant gulv og store døre, der giver fin ind- og udstigning, og ved forsæderne er pladsen fin, og der er masser af fralægningsplads og masser af udstyr.

Bagagerummet er med sine 617 liter i en klasse for sig, og man kan let folde bagsæderne ned, så pladsen udvides yderligere. Og har man behov for mere, kan bilen trække op til 1.500 kg på krogen.

Den store bil er meget flot affjedret og giver en høj grad af komfort, og på motorvejen har man glæde af en fin adaptiv fartpilot med en god tilhørende vognbaneassistent.

Stort bagagerum i en Honda CR-V
Bagagerummet rummer 617 liter, og det er meget! En del af forklaringen er, at batteriet er placeret under bagsædet i stedet for i bagagerummet, som man ser i mange andre biler.

Ladetiden er jokeren

Så på mange måder passer Honda CR-V fint ind på det danske marked. Men på et område kniber det alligevel. Det er, når talen falder på lademulighederne. Den japanske bil kan nemlig kun oplades med strøm fra en enkelt fase, og det giver maksimalt 3,7 kW til rådighed.

I praksis betyder det, at man skal bruge omkring fem timer, før man får ladet batteriet helt op igen. Det ses bedre i mange europæiske biler, og her er Honda ikke helt up to date.

Det er Honda derimod, når det gælder garantien. Der er en flot samlet garanti på bilen på tre år og 100.000 km, og en udvidet garanti på en lang række komponenter som f.eks. batteri og elmotor.

På den måde er Honda CR-V et trygt køb. Men spørgsmålet er alligevel, om ikke bilen og motorteknikken desværre er kommet lidt for sent til, at den for alvor vil få succes.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

En hvid Honda CR-V set bagfra kører ind i et sving på en landevej

Honda CR-V

125 km/l
Benzin/el
553.900 kr.
  • Hybridsystem
  • Forbrug/Rækkevidde
  • Komfort
  • Pris
  • Ladehastighed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 – 4 cyl. hybridmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 17,7/- kWh
  • CO2 udledning
    18 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Moment
    335 Nm
  • Topfart
    195 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.988 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    617 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    82 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri/motorer: 5 år eller 100.000 km
  • Mål
    L:471 cm B:187 cm H:167 cm
Luk