Motor mener:
EL6 er lige den bilmodel, vi har savnet fra kinesiske Nio. Kvalitetsniveauet er overraskende højt, og så kører den rigtig godt. Og ingen andre kan matche Nios netværk af batteriskiftestationer.
TANNISBY Der er flere muligheder, hvis man vil have fingre i den nye SUV fra Nio, EL6. Man kan købe den på traditionel vis, og så er spørgsmålet blot, om man vil have den med det store eller det lille batteri.
Man kan også nøjes med at købe selve bilen og så leje selve batteriet, og også her er der valg mellem det store eller det lille. Vælger man den mulighed, får man samtidig adgang til Nios netværk af batteriskiftestationer i hele Europa, hvoraf der i øjeblikket kun er en i Danmark, men hvor der er flere på vej.
Og endelig kan man vælge at lease både bil og batteri for en fast månedlig pris, og også den løsning giver adgang til skiftestationerne.
Køber man udgaven med det store batteri, er prisen 667.000 kr., mens prisen er 499.000 kr., hvis man vælger at købe bilen uden batteri, der så lejes til 2.199 kr. pr. måned. Vælger man at leje både bil og batteri er prisen 9.406 kr. pr måned.
Nio EL6 findes kun som topudgave
Mens der altså er valg mellem to batterier på enten 75 eller 100 kWh, så er udstyrsniveauet altid på samme høje niveau. Og det er altså et niveau, der indbefatter udstyr, man normalt skal op i meget dyrere biler for at opleve.
Så selvom prisen kan synes høj, så er det i virkeligheden en skarp pris, når man ser på, hvad de europæiske konkurrenter tager for en tilsvarende udstyret bil. Vi finder således lædersæder med indbygget massage og el-justering, glassoltag, servolukning på alle døre, store skærme, headup-display, variabel affjedring, køreassistenter og naturligvis alt i sikkerhedsudstyr.
Nio EL6 er en firehjulstrukken bil med i alt 490 hk. Den kan accelerere til 100 km/t. på 4,5 sekunder, og bilen må trække op 1.200 kg, hvis man udstyrer den med en trækkrog.
Den kan lades op med 11 kW hjemme og med 125 kW på farten, og så kan man skifte batteriet ud på ca. tre minutter, hvis man kommer forbi en batteriskiftestation. Rækkevidden er på godt 500 km med det store batteri og godt 400 km med det lille.
Vildt surround-lydanlæg
Vores første møde med EL6 tegner et billede af en meget komfortabel bil med et lavt støjniveau og meget fine fartressourcer. Bilen føles også godt affjedret, og man sidder godt i den.
Den høje siddeposition giver et godt overblik over trafikken og gør det let at komme ind og ud af bilen. Ved bagsædet er pladsen også meget generøs, og også her er komforten på et meget højt niveau.
Der er desuden et fremragende lydanlæg med 23 Atmos-højttalere, der er forbundet i en Dolby 7.1.4 konfiguration for maksimal surround lydoplevelse. Det er kræs for lyd-entusiaster!
Garantien skaber tryghed
Nio er endnu et ret ukendt bilmærke i Danmark, og mærket har da også kun få år på bagen. Men produktionen stiger hurtigt, og der produceres nu 100.000-200.000 biler om året på fabrikkerne i Kina.
Nio beskriver sig selv som en international bilproducent, der er registreret på New Yorks fondsbørs, og som har privatmanden og grundlæggeren William Li som storaktionær.
Fabrikken giver seks års garanti på bilen, hvilket er tre gange så lang en garanti, som de fleste europæiske bilmærker giver på sine elbiler. Det er med til at skabe en tryghed, der kan opveje det forhold, at bilmærket er ret ukendt.
Den danske importør oplyser at de fleste kunder indtil videre har valgt at købe bilen og leje selve batteriet.
Har du brug for hjælp med valg af el-bil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.