Nio ET5 – El-stationcar med en joker

Nio ET5 fås både som sedan og stationcar. Dermed er der endelig en stor el-stationcar på markedet. Det er dog batteriskiftet, der er bilens stærkeste kort.

Elbilen Nio ET5 kører på en landevej med marker i baggrunden
Forpremiere

Motor mener

Batteriskiftet er den primære grund til at vælge Nio ET5. Som stationcar skuffer bilens praktiske egenskaber, og det gælder især bagagerumsstørrelsen. 

TANNISBY Nio vandt kapløbet om at være først med en elektrisk luksus-stationcar. Modellen hedder ET5 Touring, og der er tale om en meget behagelig og lækker bil, der er stor udvendig og knap så stor i bagagerummet.

Lad os starte i bilens bagerste rum, for selvom ET5 er 479 cm lang, er der kun blevet plads til et bagagerum på 492 liter. Her står „kun“, fordi den reelle plads ikke matcher det fine fabrikstal. Så er plads dit primære ønske, når du vælger stationcar, er dette ikke bilen.

Til gengæld har bagagerummet medvirket til et design, som er yderst vellykket især bagfra. Her vækker bilen virkelig opsigt, og med sit røde ledbånd mellem baglygterne har den elegante linjer og snit.

Kabinen i elbilen Nio ET5
Indretningen er enkel, og der er få knapper. Under skærmen finder du gearvælger, køreprogrammer, havariblink og låseknap til dørene. Med normale blinker- og viskerarme samt en instrumentskærm bag rattet er ET5 let at betjene.

Hvor god plads er der i Nio ET5?

På bagsædet er der også fin plads, men sidder chaufføren lavt, er der ikke så meget fodplads under forsædet til bagsædepassagererne. Sædet er også bedre egnet i bredden til to voksne og ikke tre.

Foran sidder man godt i sæderne, der i testbilen havde stemmestyret massagefunktion – en anbefalelsesværdig option til 19.000 kr.

Men er du høj, skal sædet helt i bund, for at du får et godt udsyn over trafikken, fordi bakspejlet sidder meget langt nede på forruden. Meget høje mennesker skal endda dukke sig for at kunne orientere sig i trafikken. Det er ærgerligt og bedre løst i SUV-udgaven Nio EL6.

Den har fået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest.

Sedanudgaven af Nio ET5
Du sparer 16.000 kr. ved at vælge sedanudgaven af ET5. Men den har dårligt udsyn bagud og et mindre bagagerum på blot 386 liter. Det er ikke besparelsen værd.

Hvad koster Nio ET5?

ET5 fås med to batterier fra start: et på 75 kWh og et på 100 kWh. De giver en rækkevidde på henholdsvis 435 og 560 km. Selve bilen koster 517.000 kr. med det lille batteri og 120.000 kr. mere, hvis du vil have lang rækkevidde.

Men du kan også vælge at købe bilen og tegne et abonnement på batteriet eller privatlease bilen. Det sidste er det enkleste og koster 9.300 kr. om måneden for basismodellen og 10.500 kr. med det store batteri.

Vælger du at købe bilen og leje batteriet, starter priserne ved 424.000 kr. med en efterfølgende batterileje på 1.300 kr. om måneden. Det svarer til, at du efter 6 års abonnement har betalt det samme som at købe batteriet med bilen.

Du sparer mange penge ved køb uden batteri, men det er ikke sikkert, at det bedst kan betale sig på den lange bane. For det vil være svært at sælge bilen uden batteri, og det vil sige, at den næste ejer skal forholde sig til, hvad batterilejen er til den tid. Til gengæld har du den fordel, at du slet ikke ejer batteriet og dermed kan få opgraderinger og ny batteriteknologi blot ved at ændre dit batteriabonnement.

Lidar-radar på taget af en Nio ET5
Det ligner et slukket taxa-skilt, men reelt sidder der en lidar-radar lige over bakspejlet. Den skanner vejen foran bilen og giver et nøjagtigt billede af alt omkring bilen. Det giver Nio en teknisk fordel frem for biler, der kun bruger andre former for radarer eller kamerateknik.

Nyt batteri på under fem minutter

Ud over den luksuriøse kabine er Nios helt store partytrick batteriskifte. Når du enten lejer batteriet eller leaser hele bilen, får du automatisk to batteriskift med om måneden. De er gyldige i 24 måneder, så du kan spare op til sommerferien, for de kan bruges globalt.

Selve batteriskiftet larmer lidt, men er forbavsende hurtigt overstået. Fra du har parkeret bilen ude foran batteriskiftestationen, til du kører videre, går der under fem minutter. Så får du et 90 procent opladet batteri, de sidste 10 procent lades ikke op for at forlænge batteriets levetid.

Det har yderligere den fordel, at du løbende skifter batteriet ud og dermed ikke på samme måde som i andre elbiler behøver at blive bekymret for dets levetid.

Bagagerummet i elbilen Nio ET5
Der er officielt 492 liter i bagagerummet, men sådan føles det langtfra, når det skal pakkes under bagagerumsdækkenet. De 42 liter ligger under bagagerumsbunden, men resten af rummet føles ikke som 450 liter, og det er skuffende.

Er Nio ET5 pengene værd?

For tiden er konkurrencen blandt elbiler størst i luksussegmentet. Det er her, ET5 bevæger sig. Især hvis man vælger modellen med det store batteri, er der mange konkurrenter.

Men Nio er heldige, for de fleste er ikke klar med deres stationcars endnu. Der er en BMW i5 Touring og VW ID.7 Variant på vej. Begge forventes at have markant større bagagerum.

ID.7 vil som hatchback kommer på markedet før jul, og den vil også have et større bagagerum med stor åbning. Men en stationcar er den ikke, og netop nu kan det sammen med muligheden for batteriskifte gøre ET5 Touring interessant for bilister, der savner en stor elektrisk stationcar. 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Elbilen Nio ET5 set bagfra, mens den kører på en landevej

Nio ET5

El
637.000 kr.
  • Komfort
  • Batterileje
  • Batteriskifte
  • Bagagerum
  • Advarselslyde
  • Apple CarPlay/Android Auto
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - firehjulstræk. Batteri: 100 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    490 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.210 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    450 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    560 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 10
    Bilgaranti: højst 150.000 km. Batterigaranti: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:479 cm B:196 cm H:150 cm
Luk