Motor mener:
EV9 viser på en spændende måde, hvad Kia teknisk set kan, når det gælder. Samtidig er selve indretningen en kærkommen nyskabelse, som større familier kan få fordel af.
NICE En elbil med plads til syv er en sjældenhed, og alene af den grund er Kia EV9 interessant. Men den hidtil største el-Kia skal også vise, hvad det store koreanske bilmærke formår, når alle sejl er sat til.
Det er både, når det handler om de direkte elbiltekniske egenskaber, kabinens kvalitetsniveau og de køredynamiske egenskaber. Kia EV9 er kort og godt et prestigeprojekt fra Kia, og det mærker man.
Bilen kommer i to udgaver: en med syv mere traditionelle siddepladser til 675.000 kr., og en med seks separate luksussæder til 750.000 kr.
((Artiklen fortsætter under videoen))
Video: Se nærmere på Kia EV9
Kia EV9 har stort batteri
Begge udgaver er udstyret med et batteri på næsten 100 kWh, og det kaster rækkevidder på over 500 km af sig, hvilket er ret pænt bilens form og størrelse taget i betragtning.
Den billigste udgave trækker på baghjulene med en elmotor på bare 204 hk, mens den store udgave har firehjulstræk via to elmotorer, der tilsammen yder 384 hk. Vi har endnu kun haft lejlighed til at prøve den kraftigste udgave, og den gør det kort og godt eksemplarisk.
Kia er ikke røget med på det helt vilde hestekraftræs, som man ser hos flere bilmærker, og det betyder, at bilen føles adræt uden at være vild. Der er fint styr på undervognen, der benytter en teknik, hvor støddæmpernes karakter løbende styres via impulserne fra underlaget.
Det fungerede glimrende og betyder, at den ellers 2,6 tons tunge bil ikke føles klodset og ukomfortabel i trafikken. Det er kun, når bilen skal parkeres, at man godt kunne ønske sig nogle lidt bredere p-båse.
Velfungerende kørehjælp i Kia EV9
Den store bil er også let at køre langt i, idet en fin vognbaneassistent hjælper med at fastholde bilen i sporet. Det gør den godt, og med et rat med indbygget pulssensor er det blot at have et par fingre på rattet, så klarer bilen selv det monotone kørejob på motorvejen.
Foran rattet er et stort glaspanel med digitalt instrumenthus, et navigationsanlæg med forudbetalt opkobling til nettet i bilens første syv år og mulighed for at koble mobilen op trådløst via Apple CarPlay eller Android Auto.
Vores første fornemmelse af bilens køredynamik peger i retning af en yderst komfortabel bil med et lavt støjniveau og mange gode løsninger, der hæver komforten for alle ombord. Dette er uden tvivl en bil, man kan holde ud at køre langt i, uanset hvor man sidder.
Fire luksusstole imponerer
I grundudgaven er sæderne organiseret 2-3-2, og her kan de to sidste stole enkeltvis foldes forover, så bagagerummet kan udvides betragteligt. Denne version er uden tvivl den mest oplagte for store børnefamilier.
I den firehjulstrukne udgave er sædekonfigurationen altid 2-2-2, og også her kan de to bageste stole foldes væk. De to midterste stole justeres som udgangspunkt manuelt i ryglæn og længden, men for 25.000 kr. ekstra kan man få bilen leveret med to stole på række to, der er stort set lige så avancerede som de to forreste stole. Det betyder, at de så er fuldt eljusterbare, og at der er en særlig fodhviler, der giver ekstra komfort.
Selve sæderne både for og bag giver fremragende støtte og er også forsynet med varme og køling, mens det kun er førersædet, der har indbygget massage. Eneste ekstra tilkøbsmulighed derudover er et stort oplukkeligt glastag til 20.000 kr.
Må trække næsten alt
Den store EV9 er netop nu på vej til Danmark, hvor den i øvrigt er stemt ind som finalist til Årets Bil i Danmark 2024. Her var det bl.a. også bilens evne til at lade hurtigt, der bragte den i front.
Begge udgaver lader med op til 240 kW med 800-volts teknologi, og det betyder, at man kan lade bilen fra 10 til 80 procent på 24 minutter, hvilket modsvarer op til næsten 400 km ekstra.
Kia EV9 kan også udstyres med trækkrog, og mens den baghjulstrukne kun må trække op til 900 kg, er den firehjulstrukne udgave godkendt til at trække op til 2,5 tons, hvilket er nærmest klasseledende.
Bilen sælges med Kias generelle fabriksgaranti på op til syv år eller 150.000 km, og der er en garanti på otte år eller 160.000 km på selve batteriet.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.