Lexus LM – Bagsæde på første klasse

Luksus-transport af vigtige personer sker oftest med sorte minibusser fra Mercedes-Benz og VW. Men nu blander Lexus sig i overklassen med den ekstravagante minibus LM, der slår de to klassikere. Men japaneren er også eksorbitant dyr.

Luksus-minibussen Lexus LM kører på en landevej med klipper i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Det vil være en fornøjelse at blive hentet i lufthavnen i en Lexus LM. Komfort og luksus er i top, og der er også noget lir over den. Men bilen er også lidt gammeldags, og prisen tikker fuldstændig af. 

KRAKOW Den nye topmodel fra Lexus er især skabt til ekstra luksuriøs VIP-transport inklusive at være et mobilt kontor og skal derfor opleves fra bagsædet. Så det gør vi.

Sæderne i Lexus LM er i særklasse komfortable. Alt omkring én er elektrisk styret, og gider man ikke høre på chaufføren, kan man med tryk på en knap lukke fuldstændig af til førerrummet.

Det er en overdådig oplevelse, særligt fordi vi er afsted i den ekstravagante udgave med kun to bagsæder i den 5,13 meter lange bil.

Så efter at være steget ind gennem en af de elektrisk betjente skydedøre kan man synke ned i de enorme læderstole med fuld elektrisk betjening. Herfra styrer en lille skærm klimaanlæg, widescreen-fjernsynet, gardinerne og alle de andre funktioner.

Men egentlig skal man ikke bekymre sig om klimaanlægget. Infrarød overvågning af passagerernes kropstemperatur sørger for den helt ønskede temperatur og justerer luftstrømmene ud fra det, lyder i hvert fald forklaringen fra Lexus.

Førerpladsen i en Lexus LM
Førerpladsen er helt moderne og svarer til den i andre nye Lexus-modeller. Der er også alt i sikkerhedsudstyr.

Gammeldags overklasse-luksus

Overdådigheden skal ikke så meget opfattes som vild luksus, men som gæstfrihed – på Lexus-japansk: omotenashi.

Stolene, som både har varme, køling og massage med syv programmer, kan lægges næsten til vandret – hvilket absolut ikke er tilrådeligt under kørslen. Lædersæderne er omhyggeligt lavet, men det sætter et skår i vurderingen, at de fine træpaneler er af kunststof.

I det hele taget kan smagen godt diskuteres. Der er noget stilfuldt over kabinen, men den er også lidt opulent og udstråler gammeldags overklasseluksus. Det fornemmes, at bilen er skabt til Kina og Japan.

Sæder som på businessclass

Tid til afgang. Der er virkelig tyst og behageligt, selvom de polske landeveje ikke altid er i perfekt tilstand, og bilen er uden luftaffjedring. I denne firesæders LM er der brugt fem lag lydabsorberende loftbeklædning, og aktiv støjdæmpning via højttalere fjerner lige det sidste ubehag af virkeligheden.

Lændestøtten pustes op med luft, så vibrationerne fra vejen også på den måde absorberes. Meget bedre bliver det næppe.

Undervejs kan vi nyde de mange praktiske funktioner som på et godt sæde på flyenes businessclass. Der er udfoldelige borde, opladere til trådløse enheder, adskillige opbevaringsrum til småting, læselamper og makeupspejle. Og så er der i øvrigt et køleskab til de kølige drikkevarer.

Stor tv-skærm ved bagsædet på en Lexus LM
En 48-tommers fjernsynsskærm er en iøjnefaldende og helt usædvanligt del af standardudstyret i den firepersoners udgave.

Kæmpe tv-skærm på bagsædet

Et af de to særlige raffinementer er den tykke væg ud til førerkabinen. Med tryk på en knap glider en rude op og lukker helt af. En anden knap afgør, om glasset skal gøres mælkehvidt, eller om man vil kunne se ud gennem forruden.

Det andet unikke er væg til væg-skærmen på midteradskillelsen. 48 tommer stor er den, og den kan bruges til film, hvor de 23 højttalere i Mark Levinson-anlægget giver et imponerende lydtæppe. Skærmen kan deles i to, hvis man f.eks. skal holde et online-møde undervejs. Men Lexus har vist glemt at installere et kamera forude, der viser køreturen på storskærmen. Der er heller ikke indbygget wi-fi.

Lexus siger, at man under udviklingen af LM været i tæt dialog med producenter af privatfly og af hyper velhavende kunder. Resultaterne bekræftede, at det højeste niveau af luksus for kunderne er, når omgivelserne får dem til at føle sig fuldstændig udhvilede, både fysisk og mentalt. Det er endnu vigtigere end at have adgang til avancerede teknologier og funktioner, betoner altså Lexus.

Hybridmotoren skuffer i Lexus LM

Er to bagsæder i underkanten, fås LM også i en mere familievenlig udgave med fem bagsæder. På anden række er der to gode enkeltstole (dog ikke helt så opulente som i den firesæders-version), og der er udmærket plads til voksne på tredje række. Midtersædet er dog noget skrammel, for bænken deromme er delt i midten.

Lexus LM, hvor LM står for Luxury Mover, deler platform og anden teknik med mærkets store SUV, RX. Det indebærer bl.a., at LM har hybridmotor, og selvom man måske ikke skal bekymre sig om James’ arbejdsforhold, har vi hørt, at motoren er en træls og underdimensioneret hybridmotor.

Den lyder som i ældre Toyota-hybrider og er ikke en luksusbil værdig. 250 hk er der til de 2,3 ton luksusbil. Nuvel, motorlyden høres ikke på passagersæderne og slet ikke, når man lukker ud til førerkabinen.

Lexus LM slår alt andet i denne eksotiske kategori, hvor udbuddet er yderst begrænset, men adskillige luksus-minibusser kan være på vej til Europa. Maxus har Lifa 9, Volvo og Zeekr har i Kina lanceret henholdsvis EM90 og 009, ligesom BYD har teaset en Denza D9.

Og så er der den lange udgave af VW ID. Buzz, ligesom Kia EV9 som SUV kan meget af det samme. Volvo har desuden udviklet en firesæders luksusudgave af den kommende EX90. Alle disse er elbiler.

Desuden findes de klassiske modeller til VIP-transport, Mercedes-Benz Vito og VW Multivan.

Skydedøre i en Lexus LM.
Skydedøre i begge sider giver nem adgang til luksuskabinen. Paraplyen i B-stolpen er altid klar til at blive brugt.

Hvad koster Lexus LM?

Lexus LM er primært udviklet til det japanske og det kinesiske marked. Det forstår man godt, når man har set, hvordan topchefer og de helt rige indbyggere transporteres i de lande.

Men Lexus tror også, at bilen kan sælges i Europa trods sit særpræg og en pris i de helt høje luftlag. Ifølge Lexus er det gået over alt forventning med 650 kundeordrer i Europa fra lanceringen og frem til september. Det er det dobbelte af målet.

Selv i Danmark forventer Toyota-importøren at kunne sælge luksusbilen – ifølge de første indikationer med en 50:50-fordeling mellem de to varianter.

Turen er slut. Skydedøren går op, og vi stiger ud – friskere end da vi kom ombord.

Prisen? Hvis man spørger, hvad sådan en luksustransporter koster, har man nok ikke råd. Men vi kan da hviske, at en Lexus LM er eksorbitant dyr. „Børnefamilie-udgaven“ med syv sæder koster næsten 2,2 mio. kr., bl.a. fordi der er en stor luns registreringsafgift på. Vores VIP-direktør-version med to bagsæder løber op i over 2,6 mio. kr.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Lexus LM set fra siden, mens den kører på en vej med en bygning i baggrunden.

Lexus LM

13,9 km/l
Hybrid
2.654.500 kr.
  • Store bagsæder
  • Ekstrem komfort
  • Overdådigt udstyr
  • Design
  • Motorlyd/-karakteristik
  • Chauffører er dyre
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Benzin-hybridmotor – firehjulstræk
  • CO2 udledning
    163 g/km
  • Effekt
    250 hk
  • Moment
    239 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.280 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    752 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:513 cm B:189 cm H:194 cm
Luk