Motor mener:
Det lyder vildt, når Peugeot siger, at de vil lede elbilernes indtog i Europa. Men den nye E-3008 viser, at de har noget at hænge sine drømme op på. Det hele kræver dog, at priserne også kan følge med Teslas.
BARCELONA Nu skruer Peugeot op for den grønne omstilling og introducerer en ny generation af den populære 3008 i en ren elbilversion.
Samtidig lanceres nye udgaver af elbilerne 208 og 308, hvor sidstnævnte også kommer som stationcar. Dermed er startskuddet gået for en plan, der skal gøre det franske bilmærke til Europas førende producent af elbiler.
Det er et ambitiøst mål, og det fortæller i hvert fald, at mærket mener det seriøst, når de nu skifter over til eldrift i de mest populære af sine bilmodeller.
I E-3008, som elbilen hedder, er fundamentet en ny platform med nye batterier og nye elmotorer. Platformen gør det muligt at arbejde med batterier i forskellige størrelser samt med forhjulstræk eller firehjulstræk.
I første omgang vil vi dog kun se den tohjulstrukne version med et batteri på netto 73 kWh, der tillader en WLTP-rækkevidde på op til 525 km.
En udgave med et batteri på næsten 100 kWh er dog i støbeskeen, og det vil give en officiel rækkevidde på over 700 km.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Video: Se nærmere på Peugeot E-3008
Peugeot E-3008 er bygget i Frankrig
E-3008 fremstilles som en ren europæisk bil. Den bygges på Peugeots egen fabrik i Sochaux i Frankrig, og batterierne kommer fra en ny batterifabrik i Nordfrankrig, hvor man baserer produktionen på materialer fra primært Europa.
Et forhold, der også giver et mere moderat CO2-aftryk, da transporten af biler og komponenter er meget mindre omfattende.
Dermed positionerer det franske mærke sig som et direkte europæisk alternativ til de mange elbiler, der netop nu dukker op fra Kina. En udvikling som Peugeot ved, at der er kunder, der er kritiske overfor.
Hvordan kører Peugeot E-3008?
Vi har allerede haft lejlighed til at køre i den nye E-3008, og det kastede et meget positivt indtryk af sig. Førerpladsen er opbygget med en helt ny generation af Peugeots „i-cockpit“, og det består nu af en bred buet skærm, der ses hen over rattet. Det fungerer rigtig godt.
Modsat mange andre producenter er Peugeot ikke nærig med antallet af knapper. De er dog af en ny elektronisk type, man selv kan konfigurere, så man let har adgang til de funktioner, man anvender oftest. Det er store trykfelter med danske tekster, der er lette at ramme. Dermed er Peugeot E-3008 en letbetjent bil, der skiller sig markant ud fra f.eks. en Tesla.
Køreindtrykket er positivt med en komfortabel undervogn, et fint styretøj og en tilpas mængde motorkraft, uden at bilen er hysterisk, som man også ofte ser hos konkurrenterne.
Med blot 210 hk hører E-3008 til blandt de mindst motorstærke elbiler på markedet, men man savner egentlig ikke kræfter. Fra to greb bag rattet kan man let skifte mellem tre niveauer af motorbremsning, og det er rart.
Derudover har bilen en meget velfungerende vognbaneassistent, der er let at aktivere via knapper på rattet. Sæderne er fine og giver en god siddeposition, der også tillader nem ind- og udstigning af bilen.
Desværre er Peugeot hoppet med på moden, hvor man ikke længere monterer en bagrudevisker på elbilerne, og det kan genere i regnvejr og i det hele taget om vinteren.
Mere design end brugsværdi
Betragter man E-3008 fra siden, er det tydeligt, at den faldende taglinje er med til at give bilen et moderne udtryk, hvor designeren har fået mere at sige end dem, der skulle sørge for mest mulig brugsværdi. Men det er alligevel lykkedes at få den faldende taglinje til stort set ikke at genere bagsædets passagerer.
Ved bagagerummet har man en fin og stor lasteflade og et rum på 520 liter. Men det er klart, at den stærkt skrånende bagklap skærer vigtig bagageplads bort fra dem, der skal have plads til f.eks. barnevogn eller hundebur.
Men alt i alt ser brugsværdien stadig fornuftig ud, og vigtigt er det, at man kan montere et anhængertræk, der tillader op til 1.250 kg på krogen.
Hvad er prisen på Peugeot E-3008?
Peugeot E-3008 har potentialet til at blive en populær bil, der giver et godt alternativ til dem, der ikke falder i svime over en Tesla Model Y. Men for at planen med at give Tesla baghjul skal lykkes, skal prisen også være konkurrencedygtig.
Billigste Model Y koster 382.000 kr., og den placerer sig udstyrsmæssigt lidt mellem de to udstyrsmodeller af E-3008, der hedder Allure og GT, og som har helt samme batteri og motor. Vi gætter derfor på en startpris på 360.000 kr. for en Allure og omkring 400.000 kr. for den topudstyrede GT.
Den danske importør kan dog endnu ikke bekræfte noget, så her må vi vente at se, om vores gæt holder. Gør det det, skal vi nok vente at se en del E-3008’ere på danske veje, efter at bilen når Danmark i det tidlige forår.
Opdateret 27/11: Peugeot E-3008 er netop valgt som en af syv finalister til titlen "Car of the Year 2024".
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.