Motor mener:
Det er positivt, at Volvo nu lancerer en spændende elbil til en attraktiv pris. Men det er samtidig ærgerligt at se, at flere Volvo-dyder er ofret på det alter.
BARCELONA Sjældent har der været så meget hype om en ny Volvo, som det vi har set, efter at priserne på den nye mini-Volvo blev offentliggjort i sommer. Med fra-priser på 274.000 kr. springer EX30 ud som den billigste Volvo i umindelige tider.
Der er tale om en elbil, der er designet i Sverige, men som indtil videre skal bygges i Kina, hvilket til dels forklarer den lave pris. En anden forklaring finder vi, da vi går bilen efter i sømmene. Her og der er der skruet ned for ambitionerne, og EX30 er derfor ikke bare en Volvo, der er gjort mindre, men også en Volvo, der er gjort billigere.
Det ses i kabinen, hvor sæderne ikke lever op til Volvos sædvanlige ry for super siddekomfort, og det ses f.eks. ved forlygterne, der er ret simple LED-lygter uden nogen form for indbygget automatik.
Video: Se nærmere på Volvo EX30
Miljøvenlige materialer i Volvo EX30
Men der er heldigvis også blevet plads til gode Volvo-løsninger. Det gælder bl.a. ved valg af materialer til kabinen, hvor man er gået efter løsninger, der er bedst mulige for miljøet.
Materialer fra linse-planter er f.eks. anvendt til instrumentbordet, genbrugte vandflasker går igen i plastmaterialerne, og ved sædernes betræk har man benyttet sig af noget så sjældent som fibre fra gamle cowboy-bukser. Måtterne er skabt af udtjente fiskegarn, og sådan kan man blive ved.
Samlet set er det dermed lykkedes Volvo at skabe en moderne kabine, som har et lavt klimaaftryk, og som byder på masser af gode fralægningspladser og mange fine detaljer.
Pladsen imponerer ikke
Selvom prisen på bilen ser tillokkende ud for økonomisk pressede børnefamilier, skal man nok lige prøvesidde bilen med hele familien ombord, før man vælger en EX30.
Bagsædepladsen er nemlig kneben, og bagagerummets 318 liter er langtfra imponerende, selvom det er udstyret med et gulv, der kan placeres i to niveauer. Heldigvis er der blevet plads til en lille frunk fortil til ladekabler, og skal der for alvor flyttes gods, så er det rart at vide, at bilen må trække op til 1.600 kg.
Ved forsæderne er pladsen heller ikke rigtig imponerende, og er man langbenet, støder knæ mod både dør og midterkonsol, men heldigvis er det trods alt muligt at indrette sig en ordentlig kørestilling.
Mest til komfortabel kørsel
Volvo EX30 kommer med to batteristørrelser, men endnu er det kun udgaverne med det store batteri, vi har haft lejlighed til at prøve. Den version findes så i udgaver med enten baghjulstræk eller firehjulstræk med vildt høje ydelser på henholdsvis 272 og 428 hk.
I sidstnævnte performance-udgave kan de første 100 km/t. nås på bare 3,6 sekunder, og dermed bliver EX30 til den hurtigste Volvo nogensinde. Topfarten er begrænset til 180 km/t., som det gælder for alle nye Volvo-modeller.
Vores indtryk af de to udgaver peger i retning af udgaven med blot baghjulstræk som den mest harmoniske. Den kørte vi med 19-tommerhjul, og selv den har med sine 272 hk langt flere kræfter, end man normalt har behov for. Men her virker undervognen komfortabelt affjedret og godt tilpasset bilens karakter som en familiebil.
I den firehjulstrukne version er bilen ganske vist lynhurtig, som man forventer af en performance-bil, men selvom vi kørte på 20”-hjul, var det, som om resten af bilen slet ikke var sat op til at håndtere de mange kræfter fra de to elmotorer. Den samlede køreoplevelse skuffede derfor, idet vi hverken fik en sportslig køreoplevelse eller en god portion komfort.
Volvo EX30 er tydeligvis fra starten tænkt som en komfortabel bil, og det er også sådan, den skal opleves. Og det sker efter vores oplevelse uden tvivl bedst i den baghjulstrukne udgave, der også byder på en støjsvag fremdrift og en i det hele taget let måde at komme frem på.
Flere Volvo-svipsere trækker ned
EX30 er bygget med udgangspunkt i en platform fra Geely, som er det kinesiske moderselskab bag Volvo. Og selvom Volvos Göteborg-folk har haft en del at sige ved udviklingen, er det tydeligt, at ikke alt har været til forhandling.
For eksempel er knapperne på rattet af en touch-type, der er svær at betjene korrekt uden at se på dem, så øjnene må tages fra vejen, hvilket jo strider mod Volvos DNA. Her havde det været oplagt at bruge de glimrende løsninger, som Volvo ellers har fra sine andre bilmodeller.
Det samme kan siges om betjeningen af bilen, der primært foregår via den centrale skærm på instrumentbordet. Idéen er tydeligvis hentet hos Tesla, men ligesom hos Tesla er det også her besværligt, når f.eks. sidespejlene skal justeres, eller når lyset på bilen skal tændes. Det er set bedre, Volvo!
Heldigvis er mange funktioner lette at tilgå, men for en del af de væsentlige funktioner skal man ind i undermenuer for at finde frem til dem, og det tager igen fokus fra kørslen.
Det ligner heller ikke Volvo, at man har fjernet alle fartgreb, at lyset ved makeup-spejlet er væk, og at man i selv topversionen ikke kan justere siddehyndens længde.
Vi glæder os dog over, at EX30 har fået Volvos fine Google-assisterede navigationsanlæg, der både forstår og taler dansk, ligesom der er nøglefri adgang til bilen, rigtige dørhåndtag og en fin app-styring af bl.a. klimaanlæg og opladningsfunktioner.
Er Volvo EX30 er godt køb?
Den mest interessante udgave er EX30 Plus i den baghjulstrukne udgave med det store batteri til 337.000 kr., hvilket er omtrent det samme som en Tesla Model 3, en Renault Megane E-Tech eller topudgaven af VW ID.3.
Set i det lys er denne EX30 veludstyret, og med sin rækkevidde på 476 km er den også konkurrencedygtig på de vigtige elbilparametre. Så kan man leve med de begrænsede pladsforhold, og er man klar til at springe med ind i en ny Volvo-verden, hvor alt styres fra en skærm, så er EX30 en oplagt mulighed.
Bilen sælges i Danmark med en treårig garanti, og den kan bestilles nu til levering fra juni. Der er valg mellem fem udvendige farver, fire indvendige designlinjer og to hjulstørrelser.
Vil man hellere privatlease bilen, kan den omtalte udgave leases for 4.000 kr. om måneden ved en udbetaling på 15.000 kr. – en fornuftig løsning i en verden, hvor priserne på elbiler er i konstant bevægelse.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.