Zeekr X – Vild og snusfornuftig SUV

Det unge kinesiske mærke Zeekr har en lille elektrisk SUV af høj kvalitet klar, når Zeekr kommer til Danmark i 2024. Det handler om design, høj ydelse og avanceret teknik – og noget så snusfornuftigt som solid garanti.

Elbilen Zeekr X kører i fuld fart med træer i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Zeekr X er en forfriskende ny elbil i den lille SUV-klasse. Den er lækkert lavet, kører strålende og har mange avancerede funktioner. Prisen er ikke ligefrem lav, men der er alt i udstyr og masser af hestekræfter.

STOCKHOLM Et frisk pust blæser ind over elbilernes kompakte SUV-klasse næste år. Alene navnet signalerer nye vinde. Modellen hedder noget så simpelt som X, mens mærkets navn er det besynderlige Zeekr.

Er du ikke stødt på navnet før, er det ikke så underligt. Zeekr har kun eksisteret i ca. to år, og de første biler til europæiske kunder kommer på gaden omkring november.

Men trods sin tornadoagtige opvækst på verdensscenen har Zeekr en solid familiebaggrund som medlem af den store kinesiske bilfamilie Geely – og med en tydelig europæisk accent.

Mærket har nemlig sit centrale design- og udviklingscenter i Göteborg, nærmest dør om dør med sine søskende fra Volvo og Polestar. Produktionen foregår i Kina.

Video: Se nærmere på Zeekr X

God plads i Zeekr X

I Göteborg er X udviklet med byggeklodser fra Geely-koncernen – først og fremmest den nye elbil-platform SEA. På den har Zeekr bygget en kompakt SUV, som kan minde om Volvo EX30 og Smart #3 (med samme teknik).

Men X har fået 10 cm større akselafstand end Volvo’en, og det giver væsentlig bedre bagsædeplads. Faktisk er X lige så rummelig som Volvo XC40, hvad kabinen angår, selvom bagsædet kan føles lidt indelukket og savner friskluftdyser.

Bagagerummet er ikke voldsomt stort, men med 368 liter er det et nøk større end Volvo EX30’s 318. Begge biler ser ud til helt at mangle en skilem.

Kabinen i en Zeekr X elbil
Kabinen er flot med høj finish, og den er ren i stilen. Den store midterskærm har høj opløsning, og skærmen reagerer hurtigt. Men det er også her, man skal finde mange af bilens fundamentale funktioner som at justere sidespejlene.

Lækre detaljer i Zeekr X

Zeekr X har et friskt, ungdommeligt design med sine glatte overflader, coupéformede bagparti, chikke små forlygter, klap ind-dørgreb og rammeløse vinduer og sidespejle.

Kabinen skiller sig ud med de lyse farver tilsat en del – lidt mærkelige, men måske ungdommelige – kobberfarvede dekorationer og blødt polstrede dørsider. Alt er kunststof, men lækkert og flot lavet.

Det gælder også bilens samlinger og finish i det hele taget. X er lækkert lavet. En enkelt klodset detalje er enheden til headup-displayet, der er en meget synlig kasse oven på instrumentbordet.

Skærmen i en Zeekr X elbil
Navigationen er overdrevet detaljeret ved at vise afstanden til næste manøvre med meters nøjagtighed. Ud over at det er en overflødig oplysning, passer det ofte ikke alligevel.

Nærmest ingen knapper i Zeekr X

Førerpladsen domineres af den 14,6 tommer store skærm i rent Tesla-design (men uden Teslas rullende legetøjsbiler). Herfra styres alle bilens funktioner, og det vil for nogle være en af bilens største svagheder.

Vil man skrue og eller ned for motorbremsningen eller justere sidespejlene, forgår det via en menu. X er nemlig stort set uden fysiske knapper. Selv på rattet er der kun to.

Til gengæld er der masser af skærme, og de er fine og fremstår meget skarpe. Som supplement til den enorme trykskærm er der et lille førerdisplay og et klart headup-display med tydelig navigationsvisning.

Visningen i forruden er af augmented reality-typen, hvor store symboler og pile vises hen over vejen. Det hele er standard og adskiller X markant fra Volvo EX30, der kun har én skærm, den i midten.

Det er også nemt at se op på himlen, for alle udgaver har stort panoramatag som standard.

Bagagerummet i en Zeekr X
Bagagerummet er til den lille side med 362 liter og har ikke skilem. Bagklappen åbner ikke særlig højt.

Lovende køregenskaber

Ved Motors første prøvekørsel omkring Stockholm var bilerne ikke helt færdige, så en stor del af assistent-systemerne, der er en vigtig del af sikkerheden og køreoplevelsen, var ikke aktive.

Men de grundlæggende køreegenskaber er eminente, både hvad undervogn og styretøj angår. På sine 20-tommerfælge er afstemningen til den faste side. Lydniveauet er lavt, og Zeekr har endda ikke engang ofret lyddæmpende glas.

Undervejs kan man nyde massage, som ikke blot udfolder sig i ryglænet, men også i sædehynden.

Skilt i en Zeekr X viser, at der er kæledyr ombord
Et display på dørstolpen viser bl.a., om man er ved at forlade bilen med børn eller kæledyr ombord. Eller om der som her med vilje er efterladt et dyr i bilen.

Motorkraft savner man ikke. Snarere tværtimod. Testbilen var topmodellen med firehjulstræk og dermed 428 hk. Grundmodellen nøjes med baghjulstræk og 272 hk.

Inspireret af Tesla

Flere digitale funktioner minder om noget fra Tesla. Det gælder bl.a. bilens evne til at filme de umiddelbare omgivelser, hvis der sker noget mistænkeligt, mens bilen er parkeret.

Under parkering kan bilen desuden sættes i kæledyrs-tilstand, hvor klimaanlægget sørger for passende temperatur. Samtidig vises et kæledyr i et lille display på dørstolpen. Samme display vil også advare føreren, hvis han eller hun er ved at forlade bilen med børn eller kæledyr ombord.

Forlygte på Zeekr x.
Zeekr X har med de smalle lygteenheder fået sin helt egen stil i forlygter i modsætning til den større 001, som har arvet designet fra Lynk & Co. På X er der valg mellem almindelige LED-lygter og adaptive matrix-lygter.

Zeekr X fås kun med én batteristørrelse på 69 kWh (brutto) med celler fra Kinas største batteriproducent, CATL. Det resulterer i en udmærket, men ikke banebrydende rækkevidde på 425 km. Nøjes man med baghjulstræk, øges den officielle rækkevidde med blot 20 km.

Opladningen sker fornuftig hurtigt. Lynladningen er på op til 150 kW, så 0-80 procent klares på knap 30 minutter, siger Zeekr. Den indbyggede AC-lader klarer som standard 22 kW.

Den firehjulstrukne X må trække helt op til 1.600 kg, men lasteevnen inde i bilen er lav. Blot 350 kg må medtages ud over føreren.

Frunk med ladekabel i en Zeekr X
Under frontklappen findes et lille rum til f.eks. ladekabel. Motorhjelmen holdes oppe af to gasfjedre – en luksusdetalje der er forsvundet fra mange biler.

Hvad koster Zeekr X?

Garantien er i den helt høje ende. Bilerne har en generel fem års fabriksgaranti (maks. 100.000 km), og begge dele fordobles, hvis bilen følger Zeekrs service.

Det er ikke fastlagt præcist, hvornår Zeekr kommer til Danmark, men det bliver formentlig til sommer. Dermed kendes de danske priser ikke, men lige knap 400.000 kr. for topmodellen lyder sandsynligt. Med én motor og mindre udstyr ligner det 360.000 kr.

Foruden model X vil Zeekr til den tid stå klar med sportssedanen 001, en søsterbil til Polestar 4. Desuden lanceres en tredje model i slutningen af 2024. I Kina findes desuden den store MPV, 009, og det overvejes, om den skal til Europa.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

En Zeekr X set bagfra, mens den holder parkeret ved en sø.

Zeekr X

El
400.000 kr.
  • Premiumoplevelse
  • Garanti
  • Trækvægt
  • Ekstremt skærmstyret
  • Bagageplads
  • Lasteevne
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 69 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    428 hk
  • Moment
    543 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.960 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    368 liter
  • Akselafstand
    275 cm
  • Officiel rækkevidde
    425 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 4 / 12
    Bilgaranti: maks. 100.000 km. Højspændingsbatteri: 8 år/200.000 km
  • Mål
    L:443 cm B:184 cm H:157 cm
Luk