Lexus LBX – Mini-SUV i premiumklassen

Den billigste Lexus nogensinde er på vej til Danmark. Startprisen på den nye designerbil Lexus LBX gør, at den ser lovende ud. Men det bliver en af de sidste modeller fra Lexus, der ikke er en elbil.

En rød Lecus LBX kører i en by med træer og bygninger i baggrunden
Forpremiere

Motor mener: 

Lexus LBX er en spændende bil for dem, der vil have en bil, der skiller sig ud fra mængden. Hybridteknikken virker godt, men endnu bedre elbiler giver den hård konkurrence.

VALENCIA Lexus er på ingen måde et bilmærke for masserne. Men med denne mindste og billigste Lexus nogensinde vil man alligevel gerne lukke lidt flere kunder ind butikkerne, og det skal såmænd nok lykkes.

For med en startpris på 350.000 kr. bliver det fra april markant billigere at blive medlem af den eksklusive klub, som indtil videre består af blot 800 danske Lexus-ejere.

Det er den nye LBX, der er tale om, og det er en mini-SUV i den absolut mest eksklusive del af skalaen. Teknikken er i bund og grund hentet hos søsterbilen Toyota Yaris Cross, men i Lexus-udgaven er der trukket i alle fire hjørner, så LBX er gjort lidt større og mere robust at se på.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Video: Se nærmere på Lexus LBX

Hvor langt kører Lexus LBX på literen?

I lighed med sin Toyota-kollega er LBX kun at finde i en enkelt motorversion, hvor en trecylindret 1.5-liters benzinmotor sørger for fremdriften. Den er bygget sammen med en elmotor og en e-CVT-gearkasse, og det giver bilen både en komfortabel og en ret så gnidningsfri kørsel.

Motoren yder beskedne 136 hk, så LBX bliver på ingen måde til en sprinter, og man skal derfor mest af alt se LBX som en komfortabel og rar hverdagsbil for dem, der gerne vil lade sig transportere i ro og mag med stil, uden at man skal op det høje prislag, hvor Lexus ellers hører hjemme.

Træder man alligevel speederen ned, presses hybridmotoren op i ret så høje omdrejninger med en tilhørende uskøn lyd. Det holder man derfor hurtigt op med, og så vælger man i stedet blot at nyde bilens komfortable grundform.

Fabrikken stiller 21,7 km pr. liter i udsigt, og det er erfaringsmæssigt inden for rækkevidde, hvis man kører pænt.

Kabinen i en Lexus LBX
Førerpladsen er yderst tillokkende med lækre materialer, et digitalt cockpit og en 9,8”-skærm i midten med opkobling til nettet. Sæderne er ikke vildt store og kun eljusterbare i topudgaverne.

Vælg dit eget design

I Danmark fås LBX i fem designlinjer med den, der blot hedder LBX, som den billigste, hvor man til gengæld heller ikke kan tilkøbe yderligere udstyr. Men den er nu også ret flot udstyret, og det er umiddelbart den variant, der giver mest bil for pengene.

Vil man alligevel gerne ofre mere, kan man vælge en af de fire designlinjer, der hedder Elegant, Emotion, Relax og Cool. De koster fra 50.000 til 80.000 kr. ekstra og giver design- og komfortudstyr i varierende mængder. Det er dog kun de to dyreste udgaver, der tilbyder et eljusterbart førersæde, så helt veludstyret er LBX ikke altid.

I tillæg til designlinjerne kan man opgradere med udstyrspakker, hvor den dyreste til 61.500 kr. bl.a. byder på headup-display, et avanceret Mark Levinson-musikanlæg og et 360-graders bakkamera. Men så runder prisen også en halv mio. kroner, og så kører LBX ud af sit naturlige prisleje.

En rød Lexus LBX set fra siden, mens den kører foran en bygning
Lexus LBX er bygget på samme platform som Toyota Yaris Cross, men er blevet en smule længere og en smule bredere, ligesom akselafstanden er vokset med to cm. LBX er en mini-SUV i premiumklassen.

Hvordan kører Lexus LBX?

Vi tog LBX med ud på en længere tur på vejnettet i udkanten af Valencia i Spanien, og her var det tydeligt, at det er komforten, der har været i fokus. Affjedringen kan ikke justeres, men den føles eftergivende uden at være blød, og sammen med en velafstemt undervogn opleves bilen ganske velkørende.

I byen er hybridsystemet i sit es, og man nyder rolige igangsætninger med elmotoren alene, og ofte klarer den også opgaven alene, når man blot cruiser forsigtigt derudad.

Elmotoren er med sine 94 hk en smule kraftigere end benzinmotoren, og elmotoren føles derfor tilstrækkelig, når man sætter i gang på el alene. Og når det sker, kan man ikke lade være med at tænke på, at LBX ville have været en fantastisk elbil.

Bagagerummet i en rød Lexus LBX.
Bagagerummet byder på et rumfang på 403 liter og rummer fint to kufferter. Bilen må udstyres med en trækkrog og må trække op til 750 kg.

Er Lexus LBX en god bil til prisen?

Lexus lover, at de udelukkende har elbiler i programmet om seks år, så LBX er utvivlsomt en af de sidste bilmodeller fra Lexus, der kører på benzin. Så er man i markedet for en bil, der ikke skal lades op, får man her en fin en af slagsen.

Vores største anker mod bilen er således den ret så knebne bagsædeplads, der nås gennem døre, der ikke åbner ret meget, og det ligeledes ikke alt for store bagagerum. Og så naturligvis prisen, hvis man lader sig rive med af de mange muligheder, der er for lækkert udstyr og flot design.

Så kan man nøjes med grundudgaven, får man en spændende bil, der i øjeblikket primært finder sine konkurrenter hos Audi Q2, DS 4 og Mini. Og så naturligvis hos de mange nye elbiler, man kan få til omtrent samme pris fra flere bilmærker.

 

En rød Lexus LBX set bagfra, mens den kører i byen

Lexus LBX

21,7 km/l
Hybrid
349.500 kr.
  • Design
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Sædejustering
  • Ingen friskluft bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    100 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    185 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.280 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    402 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:419 cm B:183 cm H:156 cm
Luk

Betingelser

Har du brug for hjælp, kan du kontakte vores kundecenter på tlf. 70 13 30 40