Voyah Free – Nyt mærke i luksusklassen

Vi har taget en tur i den store og luksuriøse Voyah Free for at lære det nyeste kinesiske mærke at kende. Er elbilen værd at gå efter?

Elbilen Voyah Free set forfra, mens den holder på en gårdsplads
Forpremiere

Motor mener

Selfiekamera og bevægeligt instrumentbord er unikke funktioner i Voyah Free, der trods luksusmaterialer ikke imponerer på første køretur.

KØBENHAVN Vi starter med den korte version: Voyah Free er en stor luksus-SUV, der markedsføres til en pris på 600.000 kr. og som dermed er billigere end tilsvarende modeller fra Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Garantien er længere, og første indtryk i kabinen er, at Voyah rammer pænt uden at imponere. Så vælger du bil for at blive forkælet og få den bedste teknik, er Voyah Free ikke et bedre valg end de europæiske mastodonter.

Men søger du alternativ luksus, kan Voyah Free trods alt levere en del. Dørene lukker med en solid lyd, materialerne i kabinen er af høj kvalitet, og generelt er Voyah Free en lækker bil at betjene.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Video: Se nærmere på Voyah Free

Smarte skærme i Voyah Free

Og så har den to ting, du ikke finder i konkurrenterne: Et justerbart instrumentpanel og et selfiekamera.

Med et tryk på en knap ved gearstangen kan hele toppen af instrumenthuset bevæge sig op og ned.

Dermed kan du se lidt mindre i de tre skærme, der er foran i bilen. Instrumentvisningen bliver mere enkel, og det samme gælder for den centrale medieskærm og forsædepassagerens underholdningsskærm.

Men de fleste vil nok vælge at maksimere skærmstørrelsen på alle køreture.

Der er umiddelbart gode personaliseringsmuligheder af instrumenterne og en rimelig navigation, men på underholdningspaletten savner vi mere kendte apps til både føreren og passageren.

Android Auto og Apple CarPlay bliver eftermonteret, men var ikke klar ved præsentationen.

Kabinekamera i en Voyah Free elbil
Midt på instrumentbordet sidder et stort og meget synligt kamera. Det holder øje med kabinen og filmer, hvis du ønsker det. Du kan også tage et selfiebillede, hvilket desværre også virker, mens bilen kører.

Voyah Free har selfiekamera

En anden unik funktion er selfiekameraet midt i bilen. Ved at smile og lave et peace-tegn, der også ligner Voyahs-logo, starter en selfiefunktion, som tager et billede af alle i kabinen. Det virker ikke bare som en distraherende funktion, det virker også overflødigt.

Der er også et kamera ved bagsædet, hvor billedet vises i passagerskærmen, så man kan monitorere bagsædet, hvis man ikke gider bruge bakspejlet eller orker at dreje hovedet for at se til børnene.

Apropos overvågning, så sendes der kun data til en Microsoft-server i Europa, og af samme årsag kan man ikke få softwareopdateringer over nettet, for det havde krævet, at bilen delte data med mærkets servere i Kina. Så opdateringerne kommer til at foregå på værkstedet.

Stor skærm i en Voyah Free elbil
Der er indbygget navigation, og det fungerer, men uden at imponere. Trods en hurtig processor vil man glæde sig over, at Android Auto og Apple CarPlay bliver standard. De har pænere og mere intuitiv visning, men er ikke integreret i forhold til opladning.

Hvordan kører Voyah Free?

Med 489 hk er der rigeligt med kræfter, men den store SUV-form stjæler lidt af effektiviteten i det 100 kWh store batteri. Voyah angiver en rækkevidde på 500 km, og det virker realistisk i forhold til bilens størrelse.

Ladehastigheden er på op til 100 kW ved en lynlader, hvilket ikke imponerer i forhold til bilens pris og konkurrenter. Men vi kommer til at undersøge begge dele, når vi får bilen til test.

Det samme kommer til at gælde den endelige dom over køreegenskaberne. Free har luftaffjedring, og det første indtryk var, at der var fin komfort foran, men en noget hård affjedring på bagsædet. Ærgerligt, for der er faktisk ganske god plads og komfortable sæder på bagsædet.

Bagagerummet er på 560 liter, hvilket er fornuftigt uden at være prangende. Der er dog også et ekstra rum under frontklappen på 72 liter, og det kan bruges til ladekabler og andre ting, man kun sjældent bruger, og som ikke skal flyde i bagagerummet.

Ekstra skærm i passagersiden i en Voyah Free
Der er en ekstra skærm til passageren. Men føreren kan hele tiden se den, også selvom passageren sidder og ser film. Der er ikke YouTube, men andre ukurante medieafspillere med indhold, som ikke matcher de streamingtjenester, der er almindelige i Danmark.

Hvad er prisen på en Voyah Free?

Voyah Free kommer kun i én motorvariant med firehjulstræk og et højt udstyrsniveau. Der er tre designlinjer at vælge imellem, men højeste merpris er 20.000 kr. oven i basisprisen på 600.000 kr.

Voyah er det nyeste mærke herhjemme, og mærket har kun bygget biler siden 2020. Men moderselskabet Dongfeng har 54 års erfaring med at bygge biler – og har bygget elbiler i 23 år.

Herhjemme forhandles Voyah af K.W. Bruun, der også importerer bl.a. Citroën og Peugeot, og det betyder, at Voyah allerede nu bliver solgt fra 10 forhandlere.

Men trods fem års garanti og en meget omfattende udstyrsliste med bl.a. Dynaudio-højttalere skal Voyah sælges på en historie, som ingen kender. Det er svært sammenlignet med f.eks. Audi, BMW og Mercedes-Benz, som har vist sig at være rigtig gode til at bygge biler og få bilernes udstyr til at fungere på en måde, der passer til dansk temperament.

Det kniber ved Voyah Free, men måske kan det ændres, når de næste modeller dukker op. Første i rækken bliver en lidt mindre SUV, der kommer til at ramme renere ind i den biltype, som vi danskere søger. Men den kommer først om et lille års tid.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Hvid Voyah Free set bagfra, mens den holder ved marker

Voyah Free

El
599.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • 5 års garanti
  • Selfiekamera
  • Komfort bag
  • Køreassistenter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - firehjulstræk – Batteri: 100 kWh (netto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    489 hk
  • Moment
    720 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.340 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    560 liter
  • Akselafstand
    296 cm
  • Officiel rækkevidde
    500 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:491 cm B:195 cm H:165 cm
Luk