VW Passat – Dieselbil til entusiasterne

En af de mest populære dieselbiler er VW Passat, der netop er kommet i en helt ny udgave. Vi har prøvet den nye klassiker, der er rummelig, velkørende og lækkert lavet. Men ønsket om og behovet for dieseldrift skal være stort, for det er en dyr fornøjelse.

En blå VW Passat kører i et sving på en kystvej med havet i baggrunden.
Forpremiere

Motor mener: 

Det er fint, at der findes et alternativ til en elbil. Men både pris, ydelse og komfort i VW Passat er i en klasse, som de fleste elbiler med lethed kan slå.

NICE Der er stadig over 1.100 km tilbage på tanken, da vi sætter os ind bag rattet i den nye VW Passat Variant på parkeringspladsen ved Nice Lufthavn i Sydfrankrig. En hurtig hovedregning fortæller os, at hvis vi ville, så kunne vi køre til København med kun et enkelt tankstop undervejs.

Det skulle vise sig, at vi dermed – allerede før vi havde kørt en meter i bilen – havde fundet frem til et af de bedste argumenter for at købe den nye Passat.

Det er udgaven med en opdateret version af den klassiske toliters dieselmotor, vi sidder i. Og som altid i denne nye, niende generation af Passat er den udstyret med en selvskiftende dobbeltkoblingsgearkasse.

Ligeledes som noget nyt fås Passat kun som stationcar. Det er dermed på alle måder en fuldstændig gennemprøvet teknik, vi har med at gøre, men også en teknik, der i Danmark havde sin storhedstid for 10-15 år siden.

Video: Se nærmere på den nye VW Passat

VW Passat er stærk og komfortabel

Den nye Passat er naturligvis opdateret med de nyeste teknologier på områder som f.eks. sikkerhed, lys, skærmløsning, sæder og assistentsystemer. Men vi kører alligevel ikke langt, før køreoplevelsen føles som noget, vi har oplevet før.

På en overbevisende, men også en smule støjende måde trækker dieselmotoren afsted med lave omdrejningstal, og gearkassen skifter for det meste eksemplarisk. Bilen kører flot ligeud på motorvejen og holder sig flot i vognbanen af sig selv.

Man sidder formidabelt godt i de store sæder. I det hele taget opleves bilen velbygget, og med et bagagerum på 690 liter og muligheden for at trække op til 2.200 kg er det ikke svært at forestille sig, at der er mange, der fortsat drømmer om en bil som denne. Den er bygget til en lang ferietur sydover eller som trækdyr til dagligdagens mange køreopgaver.

Kabinen i en VW Passat
Det er et veldækket instrumentbord, der møder føreren, og alle materialer er lækkert forarbejdet, og alt er samlet flot. Den store skærm i midten er som standard på 15 tommer i Elegance-udgaven.

Hvad koster VW Passat?

Men, for der er et men … Prisen for den nye Passat med dieselmotor begynder ved en halv mio. kr. for en let udstyret Business-udgave og 530.000 kr. for den Elegance-version, vi sidder i.

Den føles virkelig lækker, men den har også fået ekstra lydisolering til 13.000 kr., en førerassistentpakke til 13.000 kr., justerbar undervogn til 20.000 kr., lædersæder til 20.000 kr. og et lydanlæg til 16.000 kr. Hertil kommer et anhængertræk til 20.000 kr. og metallak til 13.000 kr., og så lander prisen på mægtige 645.000 kr.

Og skal man have en pakke, der modsvarer en udvidet fabriksgaranti på to ekstra år, så kan man tillægge yderligere 21.000 kr.

Til den pris – eller ofte en noget lavere pris – får man uden problemer en elbil med mindst samme udstyrsniveau og med en køredynamik, der slår Passatens med flere længder.

Prisen er ikke eneste grund til at overveje en Passat flere gange. For man får også en påmindelse om samfundets ønske om at udfase dieselbilerne, hver gang man modtager opkrævningen for ejerafgiften, der er på små 4.000 kr. om året. Det er omkring seks gange så meget, som en elbil koster!

Man skal derfor have særlige behov for at kunne trække noget tungt efter bilen eller stærk modvilje over for elbilerne, før en VW Passat med dieselmotor giver mening i Danmark.

Stor infotainment-skærm i en VW Passat
Skærmløsningen er opgraderet med samme styresystem som kendes fra bl.a. elbilen VW ID.7. Det betyder, at man har bedre styr på menustrukturen, og at alt fungerer hurtigere, når man trykker på et menupunkt. Nederst kan man styre lyd og temperatur fra et baggrundsbelyst trykfølsomt område, man blot berører med pegefingeren.

Kommer senere som plugin-hybrid

Så ser det straks bedre ud for den udgave, der dukker op senere i år, hvor en benzinmotor er koblet til en elmotor og et ret stort batteri, der kan oplades, næsten som var det en moderne elbil.

Den kan køre op til 100 km på el alene, og den har en samlet systemydelse på 272 hk, hvilket potentielt gør den mere dynamisk end de fleste andre udgaver i Passat-familien.

Man skal dog huske på, at så længe man kører på el, så yder bilen kun 115 hk, og der viste vores korte tur i denne udgave, at det altså ikke er nogen hurtig bil.

Bagagerummet i en VW Passat med det ene bagsæde lagt ned.
Med bagsædet i brug er der 690 liter at boltre sig på, inklusive et stort rum under gulvet. Bagsædet kan foldes forover i tre dele, og der er fine løsninger såsom kroge, lys i begge sider, rullegardin, nedfældning af bagsæderyggen, strømudtag og elektrisk betjent bagklap.

VW Passat bygges sammen med Skoda Superb

Priserne er endnu ikke kendt for plugin-hybriden, men den kommer formentlig til at koste fra 450.000 kr. En benzinudgave med mildhybrid-teknik koster til sammenligning 470.000 kr., og bliver af samme grund ikke interessant i Danmark.

Den nye Passat bygges i Tjekkiet på samme fabrik, som står for produktionen af Skoda Superb. De to modeller deler platform, og det betyder, at Passat endnu engang er vokset i både længde og akselafstand. Det kan i høj grad mærkes ved bagsædet, hvor pladsen er endnu mere enorm end tidligere.

Efter en fin tur rundt i det sydfranske returnerer vi til Nice Lufthavn. Vi afleverer den klassisk udformede bilnøgle og siger tak for turen – på mange måder imponeret over bilen, men egentlig også tilfredse med at det trods alt blev flyet, der skulle fragte os hjem igen.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

VW Passat set bagfra, mens den kører på en bjergvej med bjergvæggen i baggrunden

VW Passat

20,0 km/l
Diesel
529.995 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Komfort
  • Pris
  • Ejerafgift
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. – turbodiesel
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    223 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.687 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.200 kg
  • Bagagerum
    690 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:492 cm B:185 cm H:150 cm
Luk