Motor mener:
VW har opgraderet ID.4 på så mange punkter, at bilen har potentiale til at blive et stort hit. Motoren er dog lige lovlig kraftig, så den skal køres med rolig speederfod.
KGS. LYNGBY Konkurrencen er benhård for elbiler mellem 300.000 og 400.000 kr., og det har fået VW til at redefinere udstyrsmængden i ID.4 i forbindelse med fabrikkens nylige tekniske opdatering af bilen.
I praksis betyder det, at man nu får masser af udstyr med i prisen, hvis man vælger udstyrsniveauet Style, der fås til 380.000 kr. Bilen fås stadig i billigere udgaver, men de er ikke rigtig værd at se nærmere på, da pris og udstyrsniveau slet ikke hænger sammen på de billigere udgaver.
I Style-udgaven får man det store batteri på netto 77 kWh, og det leverer strøm til en nyudviklet elmotor, der i den grad er blevet stærkere. Den yder nu 286 hk, men mere opsigtsvækkende er momentet helt oppe på 545 Nm, og det medfører en hidsig reaktion, når man træder på speederen.
I virkeligheden er motoren nok en kende for stærk til dagligdagens kørsel, og da man ikke kan vælge en mere moderat køreindstilling, skal man tillære sig at træde med forsigtighed på speederen. Ellers kan bilen sætte i gang med et ryk, der ikke føles rart.
Video: Se nærmere på den opdaterede VW ID.4
Hvor langt kører VW ID.4?
Den officielle rækkevidde er på 543 km, og man skal nok regne med en rækkevidde om sommeren på 400-450 km, men det er også fint. Bilen kan oplades med 11 kW hjemme og med op til 135 kW, når man er på farten.
Style-udgaven er i princippet helt færdigudstyret fra fabrikken, og man behøver derfor ikke at afsætte flere penge til mere udstyr. Forlygterne er af matrix-typen og giver et fremragende lys, og sikkerhedssystemerne omfatter både advarsel for biler i den blinde vinkel, et 360-graders kamera og naturligvis nødbremse for og bag.
Der er desuden varmepumpe, el-bagklap, navigationsanlæg, nøglefri betjening, metallak og en avanceret parkeringshjælp, der husker, hvor man helst vil parkere, og det får prisen til at se yderst gunstig ud.
Hvordan kører VW ID.4?
Køreoplevelsen er generelt positiv grundet et lavt støjniveau og en let manøvrering med bilen takket være dens lille venderadius.
Men på et punkt havde vi gerne set en forbedring: På regnvåde veje kan bilen let skride ud med bagenden, hvis man giver fuld gas, samtidig med at man drejer på forhjulene. Det er set bedre og mere sikkert i andre biler.
Bortset fra det fremstår den opdaterede udgave af VW ID.4 som et af de bedste bud på en elbil i denne prisklasse, hvor de stærkeste konkurrenter netop nu er Tesla Model Y og Skoda Enyaq 85 Premium, der fås til nogenlunde samme priser.
Et minus for VW ID.4 er bilens svage garanti. Man kan ganske vist tilkøbe en forlænget garanti, men den koster små 10.000 kr. for to år ekstra, men det virker ikke rimeligt i et marked, hvor garantierne på elbiler ofte gælder mellem tre og syv år.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.