Toyota Yaris Cross – Den lille hybrid bliver stærkere

Efter blot to et halvt år på banen får Toyotas lille SUV en større teknisk opdatering. Mest markant er muligheden for en ny hybridmotor på 130 hk. Desuden er sikkerheden blevet endnu højere og lydniveauet lavere.

Toyota Yaris Cross holder på en grusvej med vinmarker rundt om
Forpremiere

Motor mener:

Toyota Yaris Cross er som hidtil en meget sikker og yderst benzin-nøjsom mini-SUV. Den nye, stærkere motor klæder bilen og giver en mere uanstrengt køreoplevelse, bl.a. fordi motoromdrejningerne holdes mere i ave. 

PALMA Toyota Yaris Cross har gjort det godt, siden den kom på markedet for under tre år siden. Rigtig godt.

Spørgsmålet, som Toyota ikke rigtig kan svare på, er, hvorfor i alverden den ikke kom før? Renault Captur og Peugeot 2008 havde opfundet mini-SUV-klassen i 2013, otte år tidligere og solgte 100.000-vis af biler i Europa.

Det må anses som mangel på rettidig omhu, da Yaris Cross allerede nu kan bryste sig af at være den mest solgte mini-SUV i 2023, både i Danmark og i Europa. Det er samtidig den tredje mest solgte Toyota i Danmark med over 2.200 styks sidste år.

Men bedre sent end aldrig. Og med den medvind, den lille SUV – eller nok snarere crossover – har fået, virker det omvendt lidt utidigt, at den allerede efter to et halvt år skal have et større teknisk facelift. Men det er svært at beklage sig over, for det er fine ting, der er sket med bilen.

Kabinen i en Toyota Yaris Cross
Yaris Cross har altid automatgear, da bilen udelukkende fås som fuldhybrid. Gearvælgeren er dog af den gammeldags, mekaniske type, og det er let uforvarende at sætte vælgeren i B (for brake) i stedet for D (drive).

Stærk motor giver mindre støj

Yaris Cross er en fuldhybrid – hverken mere eller mindre. Bilen fås hverken med kun benzinmotor eller som ren elbil. Det passer fint til de nuværende præferencer hos bilkøberne, både i Danmark og især i Europa som helhed. Trods megen snak om elbiler udgør de i 2024 kun 2,5 procent af det danske salg blandt mini-SUV’er.

Den største fornyelse ved faceliftet er netop hybridmotoren. Hidtil har der kun været én, hvor el og benzin tilsammen yder 116 hk. Nu tilbydes også den samme 130 hestes-version, som Yaris fik tidligere på året.

Den gør naturligvis bilen dyrere, men det er også en fin oplevelse. Først og fremmest betyder den højere ydelse og især større drejningsmoment fra elmotoren, at systemet skal anstrenge sig mindre. Det betyder, at den til tider påtrængende og „forkerte“ motorlyd, bilens eCVT-gear kan kaste af sig ved hård acceleration, bliver mindre udtalt med det større kraftoverskud.

Markant er også, at Toyota har forbedret støjisoleringen en hel del. Både med nye motorophæng og støjdæmpning i motorrummet, og med tykkere ruder foran og i alle sideruder. Og det har hjulpet på lydniveauet.

Åben bagdør i en Toyota Yaris Cross
Bagdørene åbner i en meget lille vinkel. Det besværliggør ind- og udstigning og kan gøre det bøvlet at sætte et barn fast i en autostol.

Lavt forbrug i Toyota Yaris Cross

0-100-tiden er ikke forbedret meget, men der er noget mere forskel ved en motorvejsoverhaling, der foregår fra 80 til 120 km/t.

Samtidig kan man glæde sig over, at brændstoføkonomien er næsten lige så god som i den 116-hestes udgave. Det vil sige op til 20,8 km pr. liter ifølge de officielle målinger.

Den opdaterede hybridteknik betyder også, at bilen kan køre med slukket benzinmotor i endnu længere tid end med den lille motor. 56 procent af tiden under Motors første tur i Yaris Cross foregik kun med el. Ret imponerende. Det var en meget blandet kørsel med meget landevej, lidt motorvej og bjergkørsel men ikke meget bykørsel.

Den nye, kraftigere motor vil blive valgt af 25 procent af køberne, vurderer den danske Toyota-importør.

Bagsædet i en Toyota Yaris Cross
Bagsædepladsen er ikke enorm, men den går an til to voksne. Bl.a. hjælper det, at man fint kan få fødderne ind under forsædet. Der er lommer på ryglænet, men hverken strømstik eller luftdyser.

God sikkerhed i Toyota Yaris Cross

Førerpladsen er stort set uændret, men meget synligt er, at mens trykskærmen tidligere var på op til ni tommer, fås det nu helt op til 10 tommer. Der er stadig et selvstændigt panel nedenunder med knapper til klimaanlægget. Det digitale førerinstrument udgøres i topudgaverne nu af en 12,3-tommerskærm, som kan indstilles på 12 måder.

Der er også kommet flere funktioner i appen. Nu kan klimaanlæg, dørlåse og blinklys også fjernbetjenes. Klimaanlægget kan køre i „op til“20 minutter, uden at motoren er startet. Det er noget usædvanligt for en ikke-elbil.

Sikkerheden i Yaris Cross var høj fra begyndelsen, og nu har den allerede fået et løft opad. Alle udgaver har en ny udgave af Toyotas sikkerhedspakke, som indeholder en usædvanlig lang række funktioner.

Det gælder bl.a. en avanceret nødbremse, aktiv vognbaneassistent og skiltegenkendelse, som kan tilpasse bilens hastighed til fartgrænsen, samt hjælp til at styre uden om fodgængere, hvis der er risiko for påkørsel. Og bortset fra grundudgaven har alle varianter blindvinkelalarm inkl. advarsel mod at åbne døren, når der kommer trafik bagfra samt nødbremsefunktion under bakning.

Bagagerummet i en Toyota Yaris Cross
Bagagerummet er fint med sine 397 liter, og trækvægten (uanset motor) rækker til almindelige formål: 750 kg.

Hvad koster Toyota Yaris Cross?

På et punkt har Toyota ikke tænkt sig om: Fartalarmen, som nu er et EU-krav, kræver seks tryk for at blive slået fra. Som i mange andre biler har den langtfra altid styr på fartgrænsen og distraherer dermed med bip-bip-lyde. Proceduren skal (pr. lovgivning) gentages, hver gang bilen har været stoppet.

Der dukker også nogle besynderlige (men ikke så vigtige) Toyota-uvaner op, når man kikker i hjørnerne. Grundmodellen har således halogenforlygter, og det billigste anhængertræk er fastmonteret, så man kan gå og slå sit skinnebene på det. Begge dele hører fortiden til.

Med sine hybridmotorer og høje udstyrsniveau hører Yaris Cross langtfra til blandt de billigste modeller i klassen, men priserne for den opdaterede udgave har holdt sig i ro.

Billigste udgave med det på nogle punkter skrabede Active-udstyr koster 270.000 kr. En mere relevant Style-version med Safety-pakke står til 308.000 kr. Den kan privatleases for 4.800 kr. månedligt. Det er vel at mærke med 0 kr. i udbetaling og 15.000 km årligt.

Med 130 hk-motoren hedder laveste udstyrsniveau Elegant og koster 330.000 kr. Den absolutte topmodel rammer lige de 400.000 kr., men så er der også firehjulstræk med i prisen - noget meget usædvanligt i denne klasse.

Den fornyede Yaris Cross er klar i Danmark fra 1. juni.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Toyota Yaris Cross set bagfra

Toyota Yaris Cross

20,8 km/l
Hybrid
330.000 kr.
  • Sikkerhed
  • Benzinøkonomi
  • Garanti
  • Bagsædeplads
  • Fartadvarsel
  • Mekanisk gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 Hybrid 130 Elegant
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    185 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.290 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    397 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:418 cm B:177 cm H:160 cm

Sikkerhed

2021
Luk