Motor mener
Resten af Volkswagen-gruppen burde straks følge eksemplet fra spanske Cupra og tilbyde fem års garanti på bilerne. Indtil det sker, er Cupra af den grund det mest trygge køb i VW-gruppen.
TANNISBY Det er tankevækkende, at Cupra tror så meget mere på sine produkter end f.eks. VW og Skoda, at Cupra tilbyder fem års garanti på hele bilen. Det står i skærende kontrast til de blot to år, som søstermærkerne tilbyder.
Det er samtidig lidt komisk, al den stund at teknikken stort set er identisk i modellerne fra Cupra og de øvrige mærker fra Volkswagen-koncernen.
Den femårige fabriksgaranti følger bl.a. Terramar, der er en ny model, der med sit navn sender en venlig hilsen til Terramar-racerbanen, der er beliggende lige syd for Barcelona.
Denne ret store model er i bund og grund søsterbil til VW Tiguan og Skoda Kodiaq, og ud over plugin-udgaven kommer den også i en mere simpel benzinversion, der dog i lighed med de øvrige udgaver er udstyret med automatgear som standard.
Billigste udgave koster en halv million kroner, mens plugin-hybriden nærmer sig de 600.000 kr.
Cupra Terramar kører langt på el
Endnu har vi kun prøvet plugin-hybriden, der med et batteri på over 25 kWh kan levere så meget strøm, at man kan køre op til 120 km på el alene. Det giver et helt nyt perspektiv for plugin-hybriderne og gør dem i praksis til en elbil i en stor del af tiden.
Da bilen samtidig kan oplades med 11 kW fra en hjemmelader og med en DC-lader med op til 50 kW, når man er på farten, kan andelen af elkørsel holdes oppe på et højt niveau. F.eks. kan man på en halv time lade bilen helt op ved et supermarked, mens man køber ind.
Elmotoren er med sine 116 hk samtidig ret kraftig, og det gør det også sjovt at køre på el alene.
En sportslig familiebil
Det er dog med begge motorer i drift, at Cupra Terramar for alvor kommer til rette. For bilen er skabt med en høj grad af sportslig ambition, og det bliver tydeligt, når man for alvor udfordrer bilen.
Den kører på en overbevisende facon og giver hele tiden føreren en god oplevelse. Det skyldes bl.a., at bilen er sænket 10 mm i forhold til VW Tiguan, og at Terramar også har et mere progressivt udformet styretøj.
Den sportslige ambition går igen ved valg af køreprogrammer, hvor man i den særlige Cupra-mode også aktiverer en kunstig lyd i bilen, der skal underbygge fornemmelsen af at køre i en sportslig bil.
Desværre skal en justerbar undervogn tilkøbes for 13.560 kr. – den var der på de biler, vi kørte, og det virkede overbevisende.
Prisen er et minus
Af andet særligt udstyr kan fremhæves bilens lydanlæg med Sennheiser-højttalere, der giver en fantastisk lyd i kabinen. De koster ganske vist 5.400 kr. ekstra, men så følger der også ekstra støjdæmpende ruder med.
Til gengæld er de avancerede matrix-forlygter med 25.600 pixels i hver forlygte en del af standardudstyret. De giver et forbilledligt lys og er tilmed flotte at se på om aftenen, når man låser bilen op.
Det største minus ved Cupra Terramar er prisen, som i kraft af den høje danske registreringsafgift på benzindrevne biler betyder, at en denne plugin-hybrid er betydeligt dyrere end en Cupra Tavascan, som er en nogenlunde sammenlignelig elbil.
Man skal derfor være mere end almindeligt glad for benzinbiler, før Cupra Terramar for alvor er det oplagte valg herhjemme. Men ser man bort fra prisen, er der tale om en bil med en sjælden fin teknik og en bil, der i den
Overvejer du en plugin-hybrid?
Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.