Motor mener:
Ford Capri er en fin elbil, men den er mere ordinær, end det legendariske Ford-navn kunne få en til at tro.
TANNISBY Helt tilbage i 1969 blev Ford Capri Årets Bil i Danmark. Dengang var der tale om en ægte coupé, der populært sagt skulle ses som den europæiske udgave af Ford Mustang.
Den historie gentager sig nu, hvor den nye Ford Capri som en tysk bygget elbil også kan ses som det europæiske svar på den amerikanske elbil Ford Mustang Mach-E.
Ford Capri er søsterbil til elbilen Ford Explorer, og de er begge bygget i Köln på en platform, som Ford har købt rettighederne til hos VW.
Der er derfor flere VW-komponenter, der går igen i de to biler, men bag rattet opleves bilerne alligevel mere som en Ford end en VW.
Særligt den store skærm i midten med Fords eget styresystem giver en god Ford-oplevelse, og skærmen er også med til at sikre en moderne oplevelse af bilens funktioner.
God plads i coupéen
Capri skiller sig ud med en unik front og bagende, hvor Capri-navnet er indstøbt i plastkomponenterne, og med en stor tophængslet bagklap, der er med til at give bilen sin coupé-lignende form.
Under bagklappen er der et bagagerum, der er over 100 liter større end i Explorer, og Capri er dermed på nogle områder en mere praktisk bil. Det gælder dog ikke ved bagsædet, hvor loftshøjden er begrænset af det skrånende tag.
Man sidder ellers ret godt på bagsædet, hvor der er et helt fladt gulv, og hvor der også er friskluftdyser.
Hvordan kører Ford Capri?
Køreindtrykket er meget lig det, vi kender fra Ford Explorer, og det betyder bl.a. en herlig lille venderadius, og fine assistentsystemer med en fartpilot, der selv indstiller hastigheden efter de lokale fartgrænser. I topudgaven fås matrix-forlygter, der i den grad hjælper med at finde vej i mørket.
Affjedringen var sportsligt afstemt i de udgaver, vi kørte, men bilen fås i udgaver med 19-, 20- og 21-tommerhjul, så den endelige oplevelse vil nok afhænge en del af dette valg.
Capri kommer i to batteriudgaver, men endnu er det kun versionen med det store batteri, der er kommet til landet. Den fås med enten baghjulstræk eller firehjulstræk, og her er det topudgaven med Premium-udstyr til 400.000 kr., der er den mest interessante i modelfamilien.
Der er relativt små prisspring mellem de enkelte udstyrsvarianter. Billigste Capri koster i øjeblikket 360.000 kr., men senere kommer udgaven med det lille batteri, og så begynder priserne ved 320.000 kr.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.