Motor mener
Skoda Superb er en yderst rummelig familiebil af den ’gode gamle’ skole. Man får virkelig plads og komfort – bagagepladsen fås ikke i samme liga i ret mange elbiler.
TANNISBY Klassiske dyder på højt niveau tilbydes i den nye Skoda Superb. Der er masser af plads i både kabine og i bagagerum, alt er lækkert udført, og kørekomforten er høj.
På den måde er Skodas nye kæmpe-stationcar en værdig afløser for den gamle, og det er en bil, det er svært at sætte en finger på.
Den nye Superb kører blot ind i en tung barriere, og det er ikke bilens skyld. Siden forrige generation er det væltet frem med afgiftsfrie elbiler, der kan tilbyde det samme eller mere for generelt en lavere pris.
Superb har dog den trumf, at det er yderst sparsomt med elektriske stationcars. En enkelt oplagt, fuldelektrisk konkurrent findes dog: VW ID.7 Tourer.
Afgiftsstigning lurer
Men for dem, der ikke er klar til elbil, kan Superb være et godt valg i den store klasse, og som både femdørs og stationcar slår den næsten alle SUV-modeller i bagageplads.
I den prøvede plugin-hybrid er prisen takket været reduceret registreringsafgift tilmed fornuftig, selvom der lurer en afgiftsstigning fra nytår.
Superb er nært beslægtet med VW Passat, og begge fås i SUV’udgaver, hhv. Kodiaq og Tiguan. Teknikken er den samme. Alle fire modeller har som plugin-hybrid en meget tiltalende teknik, hvor det 20 kWh store batteri giver en elektrisk rækkevidde på 100 km ifølge normen.
Turen i Superb afslørede desuden, at (så længe der er strøm) kan man i næsten alle situationer køre med elmotoren alene – både ved ganske kraftig acceleration og ved hastigheder på i hvert fald 135 km/t.
Men selv når benzinmotoren arbejder, er det en meget støjsvag bil. Det gælder også vind- og hjulstøj. I det hele taget opleves den traditionelle Superb som en yderst gedigen bil.
Nem bil at betjene
Førerpladsen er til den traditionelle side med direkte knap-adgang til bl.a. klimaanlægget, men der er dog en del ting, som skal klares fra 13-tommerskærmen.
Det er yderst nemt at slå fartalarmen og vognbaneassistenten fra – blot et tryk og et rul fra rattet.
Derimod skal køremodus (komfort, spare og sport) samt valg mellem el og hybrid vælges i en menu – og ikke i den samme.
Skoda Superb lader hurtigt op
Superb plugin-hybrid (og dens søskende) har den force, at den kan lades hurtigt, og dermed øges muligheden for at klare en større del af kørslen på el.
Ikke alene er trefaset lader (11 kW) standard, men som en af få plugin-hybrider kan Superb hurtiglade med DC-lader. Dermed kan bilen lades helt op på under en halv time, f.eks. mens man køber ind.
Plugin-hybriden yder 204 hk i den danske udgave, men fås på andre markeder også med 272 hk. De er begge baseret på en firecylindret 1.5-benzinmotor og en elmotor på 115 hk, der begge trækker på forhjulene.
Motorprogrammet i Danmark omfatter også benzin- og dieseludgaver samt en firehjulstrukket. Sidstnævnte kommer dog faretruende tæt på 700.000 kr.
God plads i Skoda Superb
God plads har altid været en kerneværdi for Skoda Superb, og den nye generation skuffer ikke. Der er virkelig meget knæplads ved bagsædet selv for store voksne, og også midterpladsen er o.k., selvom man sidder lidt højt her. Der er to isofix-beslag på bagsædet foruden et på forsædet.
Den gode plads betyder også, at det er nemt at montere og bruge autostole, også de bagudvendte.
Bagagerummet fås næsten ikke større i nogen bil: 690 liter. Den femdørs klarer næsten lige så meget.
Superb excellerer i Skodas Simply Clever-mantra. Det indebærer et hav af små, praktiske løsninger, som man kan blive glad for i hverdagen – bl.a. kroge og andre holdere i bagagerummet, finurlige fralægningspladser i kabinen foruden de klassiske som paraply i førerdøren og isskraber ved brændstofdækslet.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks