Motor mener
Prisen burde nok være en smule lavere for så smal en elbil, men når man medregner bilens komfort, udstyr og den overvældende benplads på bagsædet, så ser prisen fin ud.
TANNISBY Selvom Hyundai Inster er en lille bil, er den nærmest ikke til at komme udenom. Ikke mindst hvis man er på jagt efter en billig elbil med fire pladser og en god garanti. Startprisen er 180.000 kr. og som på Hyundais øvrige modeller får man fem års garanti med i købet, og det er med til at give en tryghed, som p.t. ikke kan matches på markedet.
Vi fortsætter i de positive hjørner i form af en imponerende liste over standardudstyr med klimaanlæg, adaptiv fartpilot, bakkamera, 10” trykfølsom skærm med Apple/Android-mobilapps, nøglefri adgang, vognbaneassistent med følgefunktion og endda OTA-opdateringer (via mobilsignal). Og det er endda udstyr i basismodellen!
Kun sæde- og ratvarme savnes umiddelbart, og det kan tilkøbes for 3.500 kr. Det er derfor den udgave, der er den mest interessante.
Video: Se nærmere på Hyundai Inster
Godt alternativ til en mikrobil
De gode nyheder fortsætter i kabinen, hvor der er overraskende god benplads og et bagagerum med acceptable 280 liter. Det er pænt, men alligevel mindre plads end det, man finder i konkurrenter som Citroën ë-C3 og Renault 5.
For at runde de sidste højdepunkter på modellen, så kører Inster faktisk rigtig godt for en lille pendlerbil. Den vil derfor være et godt alternativ til alle de bilister, der har haft en mikrobil som VW Up, og som nu er klar til en elektrisk afløser.
Smalle mål giver udfordringer
Normalt er biler bredere, end de er høje, men Inster er faktisk en smule højere, end den er bred. Og selvom den med sine 161 cm også er ganske høj, er sandheden bag tallet også, at bilen er nærmest ufattelig smal. Op mod 30 cm smallere end mange af de mest almindelige modeller på markedet.
Det kan man i den grad mærke i kabinen. For de langbenede førere placeres forsæderne, så man sidder med skuldrene trykket ind mod b-stolpen, hvor sikkerhedsselen er fastgjort. Er det to bredskuldrede, der sidder på forsæderne, er der så lidt plads, at man næsten rører hinanden.
Af samme grund er der ikke blevet plads til en midterkonsol mellem sæderne, og det betyder, at kopholderne er integreret i førersædet. Det er en temmelig usædvanlig løsning. Den virker dog fint, og er man alene, er der rigeligt med plads.
Bagsædet er todelt og kan længdeforskydes individuelt i Advance-versionerne. Der er også et sovebeslag til ryglænene, så man kan læne sig godt tilbage.
Hvad koster Hyundai Inster?
Inster fås med valg mellem to batterier. Det lille giver en rækkevidde på 327 km, hvilket er nok til korte hverdagsture. Det store koster 12.000 kr. ekstra – 192.000 kr. – men giver så en rækkevidde på op til 370 km.
Det kan se dyrt ud, men man får samtidig en elmotor med 115 hk i stedet for de 97 hk, der er i udgaven med det lille batteri. Men hånden på hjertet så klarer basismodellen accelerationerne fint.
Selv på motorvej mellem 110 og 130 km/t. er der mere skud i elmotoren, end nogen mikrobil på benzin uden turbo nogensinde har kunnet levere.
Skulle man overveje at bruge lidt ekstra penge, er den mellemste udstyrsvariant Advanced til 15.000 kr. mere værd at gå efter. Her får man bl.a. LED-forlygter i stedet for basisudgavens halogenlygter, længdejusterbare bagsæder med et sovebeslag, og forsædet kan foldes forover for øget fleksibilitet.
Men selvom det er udmærket udstyr, er det basisvarianten med varmepakke, man skal gå efter. Her holdes prisen på et niveau, som bilens størrelse kan bære.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.