Kia EV6 – God langtursbil er blevet bedre

Med ny teknologi er det lykkedes at gemme mere strøm på samme plads i den nye Kia EV6. Dermed er rækkevidden forbedret, ligesom ladehastigheden er øget, og det gør EV6 til en god rejsebil.

Kia EV6 kører på en vej
Forpremiere

Motor mener

Batteriet er gjort større, ladehastigheden er forøget, forlygternes lys er forbedret, og infotainment-skærmene er moderniseret. Og da prisen omtrent er fastholdt, fremstår Kia EV6 igen som en moderne og konkurrencedygtig elbil. 

LISSABON Den blev Car of the Year i 2022, og selvom Kia EV6 fra den tid fortsat hører til blandt markedets mest avancerede elbiler, så har udviklingen haft så megen fart på, at EV6 trængte til en opdatering.

Den er kommet nu, og det betyder, at 2025-udgaven af EV6 er blevet markant forbedret på en række vigtige områder. Mest interessant er den forbedrede rækkevidde og den forøgede ladehastighed, men også udstyr som den nyeste generation af assistentsystemer, mere avancerede forlygter og ønsket om brug af mere bæredygtige materialer er områder, der bringer den nye EV6 op på omgangshøjde med de nyeste elbiler fra konkurrenterne.

Billigste udgave koster 325.000 kr., mens en flot udstyret Upgrade-udgave med det store batteri og baghjulstræk fås fra 380.000 kr. Topudgaven – GT-Line – koster fra 410.000 kr., og 25.000 kr. yderligere, hvis der skal være træk på alle fire hjul.

Kabinen i en Kia EV6
Der er et nyt skærmpanel foran rattet, og der er nye materialer omkring midterkonsollen. Et stort multiknap panel under skærmen styrer både klimaanlæg og midterskærmen.

Hvor lang rækkevidde har Kia EV6?

Ved en opdatering som denne er det ikke muligt at gøre selve formen på batteriet i elbilen større, men takket være en ny måde at lave selve battericellerne på er det lykkedes at få plads til flere kilowatt-timer på den samme fysiske plads i EV6.

Helt konkret er det lille batteri vokset fra brutto 58 til 63 kWh, og det store batteri er vokset fra 77 til 84 kWh. Sammen med øvrige forbedringer af bilens aerodynamik giver det en forbedring af rækkevidden på omkring 10 procent, så udgaven med længst rækkevidde nu kan køre op til 582 km.

Også ladehastigheden er forbedret med de nye battericeller, så man ved en 800-volt-lader nu får tilført op til 343 km på bare 15 minutter. Det er meget hurtigt, og noget der gør EV6 særdeles velegnet som en langtursbil.

Bagsæde i en Kia EV6
Der er mægtig fin knæplads ved bagsædet, men ligesom ved forsæderne sidder man også bagtil lavt med knæene ret højt oppe på grund af det ret høje gulv. Det giver en ikke altid lige behagelig siddestilling.

Hvordan kører Kia EV6?

Bag rattet oplever man nu en kabine, der har fået nye skærme, der bl.a. tillader trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og som også har et nyt og hurtigere styresystem.

Assistentsystemerne er forbedret med en vognbaneassistent, der arbejder sammen med et rat med indbygget pulsføler samt en adaptiv fartpilot, der kan indstille farten efter hastighedsgrænserne. Det fungerede klart bedre end før, men bilens evne til at følge vejbanen på en rolig måde er endnu ikke kommet op på niveau med de bedste systemer på markedet.

Affjedringen er opdateret med en ny generation af støddæmpere, der selv kan indstille sig efter vejens beskaffenhed. Men her skal man være opmærksom på, at de er til den hårde side, hvilket giver bilen en god, sportslig karakter, men som desværre ikke føles særlig komfortabel.

Her kunne vi godt have ønsket os en mulighed for at man via en knap selv kan vælge mellem en blød eller en fast undervogn, som man ser hos flere af de tyske konkurrenter. Til gengæld mærker man, at støjniveauet er reduceret takket være bedre støjdæmpning, og det gør Kia EV6 til en dejlig støjsvag bil.

Forlygter på en Kia EV6
Forlygterne har fået et kantet LED-bånd, der gør det ud for kørelyset. Et lysbånd i midten forbinder de to forlygters lys. I denne udgave er lygterne nu af LED-matrix-typen.

Kia EV6 kan levere strøm

Fra vores første møde med den opdaterede Kia EV6 kan vi på den positive side fremhæve et stort bagagerum, en frunk fortil til ladekablet og et righoldigt udstyrsniveau, hvor der også er mulighed for at tilkøbe udstyr som soltag, anhængertræk og en anordning, så man kan trække strøm ud af ladestikket til udstyr som støvsuger, el-grill eller elværktøj.

På minussiden faldt vi (stadig) over de lidt besværlige dørhåndtag, den omtalte noget ukomfortable affjedring samt en lidt uharmonisk siddestilling, hvor ben og fødder er løftet op på grund af den høje vognbund.

Men kunne man lide Kia EV6 før, må begejstringen for denne nye udgave uden tvivl være blevet større. Kia EV6 fremstår således nu som en moderne og vellykket bil for dem, der vil have en avanceret elbil med en teknik, der tillader lange køreture, og et design, som fortsat skiller sig klart ud fra mængden.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Kia EV6 set bagfra, mens den kører

Kia EV6

El
409.900 kr.
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Garanti
  • Affjedring
  • Siddeposition
  • Dørhåndtag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 84/80 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    229 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    186 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.065 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    560 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:470 cm B:188 cm H:155 cm

Sikkerhed

2022
Luk