Motor mener
Der er noget rart ved at køre en bil, der nu i sit 10. år føles bedre end nogensinde. Er man i markedet for en syvsæders plugin-hybrid i denne prisklasse, er det derfor svært at finde et bedre valg end Volvo XC90.
KØBENHAVN For nogle år siden var det udelukkende elbiler og vegansk interiør, der stod på listen over nyhederne hos Volvo. Alle i den svenske udviklingsafdeling troede på, at den grønne omstilling ville ske med rekordfart.
Men som bekendt går det ikke altid, som præsten prædiker, og så er det godt med en plan B. Sådan en har Volvo netop lanceret, og det er i første omgang en relancering af den over 10 år gamle XC90, der udvendigt er pyntet op til lejligheden.
Indvendigt har den fået en ny skærm og muligheden for at få alle syv sæder beklædt med ægte læder. Volvo har kort og godt lyttet til kunderne, og det kan både ses og mærkes!
Volvo XC90 fås kun med det hele
Det bliver en særlig 2025-udgave af XC90, der kommer til Danmark i form af en T8 plugin-hybrid med firehjulstræk, stort set alt i udstyr og syv sæder.
På det motortekniske område fortsætter man med den kendte teknik, og det betyder, at XC90 T8 fortsat har en elmotor, der med sine 145 hk trækker på baghjulene på en måde, så XC90 langt hen ad vejen opleves som en elbil, når den køres i Pure-indstillingen, hvor benzinmotoren holdes slukket.
Så kan den endda køres med one-pedal-drive, og rækkevidden på el alene er på op til 63 km, idet batteriet er på 19 kWh.
Skifter man til hybrid-drift, hvor benzinmotoren får lov at starte, så trækker bilen på alle fire hjul med op til 455 hk. Så forvandles den store familiebil til noget af en kraftkarl, og 0 til 100 km/t klares på blot 5,4 sekunder. I den version vi kørte, var der tilkøbt luftaffjedring, som i den grad øgede køreoplevelsen.
En fornøjelse for traditionalister
Hører man til dem, der ikke er vild med at alt skal styres fra en skærm, og vil man gerne have kontakter, rigtige dørhåndtag og en traditionel gearvælger, bliver man bare glad af at sætte sig ind i en XC90.
Her har Volvo holdt fast i de løsninger, som er udviklet gennem årtier, og som har vist sig at virke. Skærmen i midten er dog øget til 11,2 tommer, og der er foruden Google-baseret navigation også kommet det nye styresystem, som kendes fra den nye elbil EX90.
Både skærm og softwaren føles naturligt i bilen, og da man kan tale dansk til systemet, får man så at sige det bedste fra to verdner.
Køreoplevelsen er meget positiv takket være en forbedret støjdæmpning og den komfortable affjedring. Det er let at aktivere alle hjælpesystemer via rigtige knapper på rattet, og med en redesignet centerkonsol, er der kommet bedre plads til drikkedunk, telefon og nøgler.
XC90 byder tilmed på mægtig plads ved alle syv sæder, og der er indbygget et barnesæde midt på række to. Vælger man at tilkøbe en trækkrog, må bilen trække op til 2,4 tons. Netop den egenskab vil givetvis retfærdiggøre købet for mange.
Hvad koster Volvo XC90?
Det er således prisen, der er bilens største minus. Denne nye udgave koster lidt over en mio. kroner med et flot udstyrsniveau. Men vil man have luftaffjedring, det store lydanlæg fra Bowers & Wilkins, et træk og ægte læder, så runder prisen netop 1,2 mio. kr.
Selvom det er en pris, der er lavere, end da bilen blev introduceret, er det stadig mindst 100.000 kr. mere, end det elbilen Volvo EX90 koster.
Så man skal nok være meget glad for netop ikke at køre i en elbil, for at vælge en XC90. Men ifølge Volvo er der en hel del af sådanne bilkøbere verden over, og for dem er der altså netop her en plan B.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.