Motor mener
Opel har tydeligvis lagt vægt på en lav pris, en god brugsværdi og en fin komfort frem for lang rækkevidde og avancerede tekniske løsninger. Den prioritering giver god mening i en verden, hvor der allerede er masser af dyre elbiler.
PALMA Vi skal helt tilbage til midten af 1990’erne for at finde første generation af Opel Frontera, der var en benzindreven SUV af den lidt kluntede type. Nu er modelnavnet kommet tilbage, og denne gang er det fortsat en SUV-agtig bil, men nu er benzinmotoren skiftet ud med et batteri og elmotor, og designet er blevet helt smart.
Frontera er bygget på samme platform, som vi kender fra Citroën ë-C3, men er her forlænget med 37 cm, hvoraf de 13 cm er en forøgelse af akselafstanden. Det gør Frontera til en noget større og mere rummelig bil end den lille Citroën.
Man kan derfor snildt være fire voksne i bilen eller en familie med flere børn. Bilen er faktisk så stor, at Opel har udviklet en tredje sæderække til den, men den er indtil videre forbeholdt udgaven med en benzinmotor, som ikke kommer til Danmark.
I stedet kan man i el-udgaven nyde et ret stort bagagerum på 460 liter, og er det ikke nok, kan bilen udstyres med et træktøj, som kan klare 350 kg. Ikke meget for en trailer, men nok til en cykelholder eller en bagageboks.
Et større batteri er på vej
Frontera kommer til Danmark til foråret, men endnu er priserne ikke på plads. Vi spår, at billigste udgave vil koste 230.000 kr., mens topudgaven med lidt mere udstyr vil koste ca. 245.000 kr. Holder de priser, vil Opel blande sig i kampen om elbilkunderne i denne billigste ende af skalaen, hvor vi venter, at 2025 netop vil byde på den ene nyhed efter den anden.
I den kamp kan Frontera uden tvivl gøre sig godt bemærket med sit flotte design og sin gode brugsværdi. Men når det kommer til de mere elbiltekniske egenskaber, står Frontera mindre stærkt. Batteriet er nemlig kun på 44 kWh netto, og det giver en officiel rækkevidde på moderate 305 km.
Meget mere end et par hundrede kilometer om vinteren skal man derfor ikke regne med. Og ladetiden hjælper ikke meget her, idet den maksimale ladeeffekt er begrænset til 100 kW ude, som erfaringsmæssigt giver ladetider på mellem en halv og en hel time. Hjemme kan bilen heldigvis lades med tre faser og 11 kW, hvilket giver en ladetid på bare fire timer.
Til efteråret kommer der en Long-range udgave af Frontera. Den får et batteri 56 kWh og en rækkevidde på ca. 400 km. Har man behov for at køre langt, kan den derfor være værd at vente på.
Opel Frontera er bygget til tagtelt
Frontera kommer i to udgaver, hvor den billigste har en enkelt skærm som instrumenthus, mens der er gjort plads til ens egen mobiltelefon til højre for rattet. Den kan kobles op til bilen og kan vise flere oplysninger om kørslen foruden naturligvis Apple CarPlay eller Android Auto.
I den lidt dyrere udgave er der to skærme, hvor den ekstra skærm bl.a. rummer et navigationsanlæg og et bakkamera.
Alle udgaver fås med mulighed for tofarvet lakering, smarte hvide stålfælge og tagrælinger, der er designet til en vægt på 240 kg. Det gør Frontera oplagt for dem, der gerne vil udnytte muligheden for et tagtelt, som af samme grund vil blive en del af Opels tilbehørsprogram.
Elmotoren kan høres
Bag rattet opleves Frontera yderst komfortabel. Affjedringen er vellykket og meget harmonisk, og man sidder samtidig rigtig godt i sæderne, der er udviklet med henblik på at være ekstra komfortable.
Der er fartpilot, men den er ikke af den adaptive type, ligesom vognbaneassistenten er af en ret simpel slags, der heldigvis let kan slås fra via en knap til højre for rattet.
Motoren yder beskedne 113 hk, og Frontera er derfor langtfra en sportslig bil. Men det er heller ikke, fordi man savner kræfter, for bilen lægger op til en rolig og afslappet kørestil.
Egentlig er bilen også ret støjsvag, men man hører tydeligt elmotoren, når man accelererer og slipper speederen ved lave hastigheder. Brugere af Metroen eller S-toget vil sikkert nikke genkendende til den lyd.
Opel har udviklet Frontera i Tyskland, hvor bilen også bygges. Den er en naturlig brik i Opels ambition om at øge sin andel af eldrevne biler. Lige nu er hver femte Opel en elbil – et tal der ventes at stige kraftigt i de kommende år.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.