Tesla Model Y – Fornyet og forbedret, men er det nok?

Et større facelift har givet nyt liv til den populære Tesla Model Y. Den grundlæggende elbilteknik er bevaret, men både ind- og udvendigt har bilen fået en række mere eller mindre synlige ændringer. Den kommer på et tidspunkt, hvor Tesla-ejer Elon Musk er i vælten, men her fokuserer vi udelukkende på selve bilen.

Tesla Model Y kører på landevej med sne i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Der er kommet meget godt ud af ændringerne af Tesla Model Y. Men med politisk røre om mærket og højere priser fremstår den store elbil ikke nødvendigvis som det helt oplagte køb i klassen for alle. FDM mener, at det altid er op til den enkelte forbruger at vælge, hvilket bilmærke der er relevant.

KØGE Efter en periode med stærkt faldende salgstal har Tesla nu gjort sig klar til kampen om at generobre positionen som det bedst sælgende elbilmærke.

En faceliftet udgave af Model Y, der indtil for nyligt har været på toppen af salgslisterne både i Danmark og i en lang række andre lande, skal bringe mærkets popularitet tilbage.

Om det vil ske, er svært at sige, men efter at have prøvet den opdaterede udgave kan vi i hvert fald konstatere, at det er lykkedes at gøre køreoplevelsen en hel del bedre.

Men da priserne samtidig er steget 10.000 kr. i et marked, hvor konkurrenterne løbende har sat priserne ned, er det vores vurdering, at denne nye udgave af Tesla Model Y nok er forbedret, men at den trods alt ikke fremstår som det eneste helt oplagte køb i klassen.

Video: Se nærmere på den nye Tesla Model Y

Forbedret på vigtige punkter

Da der blot er tale om et facelift, er selve størrelsen på bilen uforandret. Men udvendigt er fronten og bagenden nydesignet, så det er tydeligt, at det er den nye udgave.

Fortil er der nu et smalt LED-lygtebånd til kørelyset i hele bilens bredde, og bagtil er et bredt, rødt LED-lys med til at give bilen en unik fremtoning, når man ser den bagfra.

De vigtigste ændringer opleves dog inde i bilen, hvor sæderne byder på bedre støtte både for og bag, ligesom interiøret opleves mere eksklusivt. I det hele taget er køreoplevelsen gjort bedre, idet støjniveauet opleves markant reduceret, og affjedringskomforten synes at være forbedret.

Det sidste er et punkt, vi tidligere har kritiseret, og som i sig selv gør, at denne nye udgave føles som en klar forbedring.

Førerpladsen i en Tesla Model Y
Indretningen er som i den gamle udgave, men materialerne er forbedret på instrumentbordet, ligesom rattet har fået et nyt design. Under skærmen er der plads til trådløs opladning af to mobiltelefoner.

Detaljer fra Tesla Model 3 går igen

Betjeningsmæssigt har Model Y fået tilført en del af de detaljer, vi kender fra den seneste udgave af Model 3. Det betyder, at man nu styrer gearvælgeren via den store skærm i midten, ligesom en række funktioner er flyttet ind i rattet.

Heldigvis har Tesla fastholdt en traditionel blinkerarm bag rattet, så man slipper for at betjene blinklyset via en knap på rattet som i Model 3. Blinkerarmen er elektronisk styret og justerer mængden af blinklys til behovet, så bilen blinker, indtil man har skiftet vognbane eller er kommet helt ud af rundkørslen. Det er smart!

På bagsædet har sæderne nu fået el-justerbar ryglænshældning, ligesom sædernes ryglæn kan foldes elektrisk frem og tilbage via knapper i bagagerummet. En ekstra skærm mellem forsæderne kan af passagererne bruges til at styre varme og luft til bagsædet, men kan også vise film fra f.eks. YouTube eller Netflix.

Forsæder i en Tesla Model Y
Forsæderne er nykonstruerede, og de byder på bedre støtte end før. De er elektrisk justerbare, men man kan stadig ikke justere sædehyndens længde under lårene, ligesom hovedstøtterne ikke kan justeres i højden.

Tesla Model Y kommer i tre udgaver

I lighed med tidligere kommer Model Y i udgaver med enten baghjulstræk eller firehjulstræk og med to størrelser af batterier. Priserne begynder ved 340.000 kr. for en baghjulstrukket version med et batteri på omkring de 60 kWh, og udgaven med et batteri på omkring de 75 kWh koster 20.000 kr. mere. Rækkevidden er henholdsvis 500 og 622 km for de to baghjulstrukne varianter. 

Derfra er der 40.000 kr. op til den firehjulstrukne udgave med det store batteri. For den merpris får man også et lidt lækrere interiør og ikke mindst et mere avanceret musikanlæg. Her er rækkevidden 586 km med 19" fælge, mens den falder til 568 km med 20" fælge. 

Alle udgaver sælges med anhængertræk som standard, hvilket i praksis giver Tesla en prisfordel, når man sammenligner med konkurrenterne, hvis man alligevel ville have valgt den mulighed.

Det koster Model Y

Tesla Model Y fås i tre versioner og blev tidligere solgt i en lanceringsmodel med mere udstyr:

Baghjulstræk: 339.990 kr.
Baghjulstræk Long Range: 359.990 kr.
Firehjulstræk Long Range: 399.990 kr.
Launch Series: 459.990 kr.

Tesla baserer fortsat alle sikkerhedsfunktioner på brug af kameraer, som der i alt er otte af. Det er nyt, at der også er et kamera i fronten, og det renses automatisk med sprinklervæske.

Under vores prøvekørsel kunne vi notere os, at bilen ser omgivelserne bedre end før, men at fartpiloten stadig let kan blive forvirret, når der holder biler langs vejen, eller når der er stærkt sollys.

Begge dele kan resultere i pludselige nedbremsninger, og det viser, at Tesla på dette område ikke er lige så langt fremme som flere af konkurrenterne.

Lille skærm mellem forsæderne til brug for bagsædepassagerer i Tesla Model Y
Mellem forsæderne er der nu en 8”-skærm til bagsædepassagererne. Herfra kan man justere temperaturen, se film eller tænde for sædevarmen. Det er en fin løsning, som passagererne givetvis vil sætte pris på.

Garantien halter efter markedet

Som altid hos Tesla får man adgang til et enormt ladenetværk i hele Europa med lynhurtige ladere, der går i gang, blot man sætter stikket i bilen. Det er en funktion, der gør det meget lettere at køre Tesla end andre bilmærker.

Det samme kan man sige om opkoblingen fra telefonen, som viser, at Tesla fortsat er længst fremme, når det handler om kommunikation mellem telefon og bil.

På et område halter bilen dog efter, og det er garantien. Tesla tilbyder en garanti på fire år eller maksimalt 80.000 km på hele bilen. Og selvom det er bedre end mange europæiske konkurrenter, lever den ikke op til FDMs mindstekrav, som er på fem år eller 150.000 km.

Bagagerum med blå kuffert i en Tesla Model Y
Under gulvet i bagagerummet er der et ganske stort rum, der let kan rumme en rejsekuffert eller anden bagage. Dermed bliver bagagerummets kapacitet noget større end i andre biler. Det eksakte volumen opgiver Tesla ikke efter den traditionelle målestandard.

Bortset fra de forhold byder den nye udgave af Tesla Model Y på en samlet oplevelse, der helt sikkert gør bilen interessant. Men den kæmper i et marked, hvor der også hele tiden kommer flere konkurrenter, der på hver sin måde enten kan det samme eller måske ligefrem tilbyder mere end det, man får hos Tesla. Og endda i visse tilfælde til markant lavere priser.

Om bilen så også er relevant set med forbrugerpolitiske briller, er op til den enkelte at afgøre. 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Tesla Model Y

El
399.990 kr.
  • Rækkevidde
  • Plads
  • Opkobling
  • Kræver tilvænning
  • Dørhåndtag
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 78/75 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    514 hk
  • Moment
    493 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.997 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    586 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
    Bilgaranti: Maks. 80.000 km. Batteri: 8 år/192.000 km
  • Mål
    L:479 cm B:198 cm H:162 cm

Sikkerhed

2022
Luk