Motor mener:
Volvo demonstrerer, at hverdagens elbiler også kan bruges til et smut ind i en fritids-verden, hvor der ikke nødvendigvis er asfaltveje og stramme regler. Det er med til at øge elbilernes brugsværdi.
LULEÅ I år er det 28 år siden, at Volvo lancerede sin første Cross Country-udgave af den nu klassiske V70. Siden er de lidt rå og ofte pænt terrængående udgaver dukket op i det meste af Volvos modelprogram. Med EX30 Cross Country er det første gang, at en elbil har fået dette efternavn.
Der er tale om Volvos mindste elbil, der i denne firehjulstrukne udgave har fået en ny front med aftegninger af højdekurverne fra Kebnekaise-bjerget i Nordsverige samt mere grovkornede plastpaneler ved hjul og bagende.
Undervognen er løftet næsten to cm, og affjedringen er gjort mere blød og komfortabel. Sammen med nye fælge giver det bilen et udseende, der får den nye version til at skille sig ud fra hverdagsudgaverne af Volvo EX30.
Cross Country har som udgangspunkt samme udstyr som topudgaven, Ultra, men den koster 15.000 kr. mere på grund af de tekniske ændringer. Det giver en startpris på 367.100 kr.

Hvordan kører Volvo EX30 CC?
Den nye udgave af EX30 kommer til Danmark om få måneder som en 2026-årsmodel, og de første udgaver bygges i Kina. Men allerede på denne side af sommerferien vil produktionen overgå til Volvos fabrik i Belgien, hvor også EX40-modellerne bygges.
I forbindelse med det nye modelår er der gennemført flere opdateringer af EX30, der har fået forbedret nogle af de kritikpunkter, som FDM tidligere har fremført.
Det betyder, at det nu er blevet lettere at styre fartpiloten via knapperne på rattet, ligesom det er blevet lettere at kontrollere bilens mange funktioner via den store centrale skærm.
Ændringerne har samlet set medført, at køreoplevelsen opleves yderst rar, idet særligt den mere bløde affjedring med lidt længere vandring gør bilen mere komfortabel. Den vurdering er dog baseret på køreoplevelser på en frossen svensk sø, hvor bilen fik lov at vise sine egenskaber på en isbane.
Her kunne firehjulstrækket i øvrigt overbevise os om bilens evne til at overføre de mange kræfter til underlaget på en jævn måde, ligesom f.eks. antiudskridningssystemet også viste sin værdi. Bilen når trods alt 100 km/t på 3,6 sekunder. På den måde opleves Volvo EX30 Cross Country som en god bil.

Rækkevidden er udfordret
Batteriet i EX30 Cross Country er på netto 65 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 425 km, hvilket er 25 km mindre end den almindelige firehjulstrukne udgave med samme batteri.
Som altid vil rækkevidden i praksis være noget lavere end fabriksoplysningerne, og da vi havde bilen til test i den almindelige firehjulstrukne udgave, kunne vi konstatere en margin på 100 km mellem fabrikstallet og vores måleresultat ved sommertemperaturer.
Ved vintervejr var forskellen på hele 155 km. Dermed kommer denne udgave formentlig ned i nærheden af en rækkevidde på 270 km om vinteren. Heldigvis kan bilen ret hurtigt lades op igen. Fabrikken angiver en ladetid fra 10 til 80 procent på lidt under en halv time.
Volvo EX30 Cross Country sælges i Danmark med en treårig fabriksgaranti, der dermed ikke lever op til FDMs skærpede garantikrav på minimum fem år. Det udløser et minus til en ellers overbevisende elbil, der synes at være vokset fra de fleste af de børnesygdomme, vi stødte på ved vores første møde med Volvos mindste bilmodel, da den kom frem for et års tid siden.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.