Motor mener:
VW Caravelle er til særlige behov. Minibussen fylder godt, men man belønnes med ekstraordinær plads og god siddeposition. Rækkevidden er meget kort, så vær forberedt på mange ladepauser på tur. Grundmodellen giver særdeles meget bil for pengene.
ATHEN Oceaner af plads, gode stole til otte personer og en rigtig gedigen oplevelse – uden dog at være direkte luksuriøs – lokker for dem, der virkelig holder af plads på den elektriske bilrejse.
Bilen, der kan løse den svære opgave, hedder VW Caravelle og er en VW-klassiker med 75 år på bagen. Nu er syvende generation kommet, og for første gang fås den store bil som ren elbil.
Dermed findes der nu – måske forvirrende – hele tre storfamiliebiler i VW’s sortiment, som alle er lanceret inden for få år. ID.Buzz er den fuldelektriske bil med fem-syv sæder og god bagageplads i den lange udgave. Multivan, som er baseret på Passat-platformen, er den mere klassiske MPV med op til syv sæder og fleksibel indretning, men den mest elektrificerede udgave er en plugin-hybrid.
Og så er der fra april Caravelle, som på godt og ondt er en rigtig minibus og tilbydes med valg mellem diesel og ren eldrift.

Ballade med navnet
Som hidtil er Caravelle baseret på varevognen Transporter og, selvom VW ikke kan lide at sige det højt, er nu de begge reelt en Ford Transit Custom. Der er ingen forskel på de to modeller, som ganske vist er udviklet i fællesskab, men er baseret på Ford-teknik og bygges af Ford.
VW har historisk kaldt sine Transportere T1, T2, osv., og den seneste hed T6 og T6,1 i den faceliftede udgave. Så skulle man tro, at den nye hedder T7. Men det gør den kun internt, for ifølge VW har Volvo Cars rettighederne til T7. I stedet omtales den officielt som „The New Transporter“.

God plads i VW Caravelle
Den nye Caravelle er endnu større end den gamle. Længden er øget 15 cm, akselafstanden 0 cm, mens bredden er vokset hele 13 cm. Den lange udgave er yderligere 40 cm større i både længde og akselafstand.
Caravelle er interessant, hvis det er vigtigt med rigtig god plads og nem adgang for alle, som i denne sammenhæng er otte voksne (ni hvis man vælger en bænk på forreste række). Der er tre individuelle stole på anden række og også udmærket knæ- og albueplads til tre på anden række.
En særlig feature er isofix-beslag til hele fire autostole (anden og tredje række). Der er store skydedøre i begge sider og et separat klimaanlæg til anden og tredje række i topudgaverne.

Kort rækkevidde begrænser langturen
Dermed vil Caravelle være en super rejsevogn for storfamilien, familier med særlige behov, til virksomheder og som udlejningsbil til ferie. Der er blot ét betydeligt problem med eludgaven e-Caravelle: rækkevidden.
Den er officielt 308-321 km afhængig af motorydelse, hvilket kan være fint til lokal transport, men stærkt begrænsende på langtur. Ved motorvejskørsel i kulde eller i regnvejr kan man havne nede omkring 160 km, og hvis man fratrækker de øverste og nederste 10 pct. fra batterikapaciteten, ligner det 130 km mellem opladninger – og lidt mere i pænt vejr.
Tophastigheden er en anden begrænsende faktor. Med maks. 112 km/t. i 136 hk-udgaven er vi helt tilbage i elbilens barndom. Det kunne være argument for at vælge en af de kraftigere motorer, hvor tophastigheden er 150 km/t.
Opladningen af det 64 kWh store batteri sker med fornuftig hastighed – den maksimale ladeeffekt opgives til 125 kW. Det hjælper ikke at vælge den lange udgave (som har VIRKELIG meget bagageplads), for batteriet er på samme størrelse. Der er rygter om et større batteri, men hvornår det sker, er uvist – og ubekræftet.

Hvordan kører VW e-Caravelle?
Den elektriske Caravelle har baghjulstræk, hvilket er en pudsig ting, for dieseludgaven trækker på forhjulene. Caravellen kører fint og godmodigt, byder på udmærket komfort, og der er noget beroligende og magtfuldt ved at sidde højt i den store bil med de mægtige varevogns-sidespejle.
Bortset fra den oprette siddestilling er førerpladsen som i en personbil med alt det nyeste i assistentsystemer og digitale løsninger. Instrumenterne udgøres af et stort digitalt førerdisplay pænt integreret med en stor trykskærm.
Mulighederne for ekstraudstyr er omfattende, og bl.a. fås Harman Kardon-lydanlæg og 230 volt-strømudtag (2,3 kW). Fralægningsplads og gode rum er der masser af.

Dyrt at vælge dieseludgaven
Caravelle fås også med dieselmotor med den klassiske, enorme rækkevidde, men prisforskellen er voldsom (+275.000 kr.), så for private med lille til moderat kørselsbehov kan e-Caravelle være lokkende.
Den er nemlig ganske billig sammenlignet med ID.Buzz Lang (420.000 kr.) og Multivan Kort (646.000 kr. for plugin-hybrid). Billigste udgave, som er helt uden registreringsafgift, fås for blot 438.000 kr. med 136 hk. Det er dog en ret skrabet bil, der f.eks. ikke har sædevarme.
Med højeste udstyr, kaldet Style, stiger prisen ret markant til 577.000 kr., bl.a. på grund af en vis registreringsafgift. Med i den pris er en kraftigere motor på 218 hk. Den lange udgave koster 8.700 kr. oveni.
Trækvægten er enorm med op til 2.300 kg, og den samlede tilladte vogntogsvægt er 5.200 kg.

God garanti på VW e-Caravelle
E-Caravelle får gavn af den danske VW-importørs nye, lange garanti på elbiler, som er på fem år/150.000 km. På det tyske marked gælder de fem år også på dieseludgaven.
Caravelle har gennem årtier været donor for VW’s klassiske California-camper, men den rolle har den lidt mindre, men mere personvognsagtige Multivan nu overtaget. Der kommer ikke en „T7“California, men VW siger dog, at flere opbyggere vil bruge Caravelle som basis for deres campere.
VW Caravelle (og Transporter) bygges af Ford på en fabrik i Tyrkiet.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.