Dacia Bigster – Ærlig bil på godt og ondt

Bigster er største Dacia nogensinde og kan kort og godt beskrives som en forvokset Duster. Målet har været at skabe en stor og rummelig bil, men ikke en luksusbil. Og det er lykkedes.

Dacia Bigster set skråt forfra, mens den kører på landevej
Forpremiere

Motor mener:

I Dacia Bigster er der er fuldt fokus på bilens praktiske anvendelighed, og der er derfor givet køb på den luksus, man ofte møder i denne klasse. Det gør Bigster til noget særligt, men prisen kan ikke kaldes lav.

MARSEILLE Forestil dig en stor SUV, hvor man har gjort alt for at gøre bilen rummelig, men hvor man samtidig har skruet godt og grundigt ned for ambitionerne om at gøre den lækker og luksuriøs. Så har du et billede af den nye Dacia Bigster.

Bilen er på den måde tro mod mærkets grundlæggende værdier om primært at skabe så høj brugsværdi som muligt for den lavest mulige pris. Den nye Bigster sender Dacia ind i en ny klasse, hvor mærket placerer sig på et niveau, der får Skoda til at fremstå som et premiummærke.

I Danmark bliver det i første omgang kun topmodellen med en benzindreven hybridmotor, der dukker op med en startpris på 339.000 kr.

Dermed er Bigster den billigste benzindrevne bil i denne SUV-klasse, men den skal samtidig kæmpe med et hav af stærke elbiler, der enten kan tilbyde meget mere til samme pris, eller som bare er billigere. Topudgaven Extreme koster 369.990 kr.

Det bliver derfor næppe mange Bigster, vi kommer til at se på de danske veje. Men for dem, der ikke drømmer om en elbil, er Bigster en ny og unik mulighed for at få en stor og rummelig SUV til en lav pris.

Kabinen i en Dacia Bigster
Førerpladsen er i ægte Dacia-stil lavet i stenhård plast. Men to 10”-skærme løfter køreoplevelsen betydeligt. Der er gode fralægningspladser, og forsæderne er delvist eljusterbare.

Ret avanceret hybridteknik

Bag rattet opleves Bigster på den ene side som en tilbagevenden til der, hvor verden befandt sig for flere år siden, og på den anden side som en fuldt moderne bil med smarte digitale løsninger.

Den første del skyldes, at benzinmotoren opleves langsom, og at den tilhørende hybridteknik ikke altid fungerer hensigtsmæssigt. O.k., den får bilen til at køre langt på literen, og det er væsentligt, men den får ikke også skabt den lækre køreoplevelse, som man har i en elbil. Hertil er benzinmotorens til tider ret rå lyd med til at trække indtrykket ned.

På den anden side glæder man sig over et lækkert instrumenthus med en stor og veldisponeret farveskærm, der giver letlæselige oplysninger om kørslen. Skærmen i midten giver mulighed for trådløs opkobling til Apple CarPlay eller Android Auto, og den bagvedliggende teknik virker både hurtig og enkel at betjene.

Bagsæde i en Dacia Bigster
Bagsædet er traditionelt udformet med tre siddepladser. Pladsen er god, og ryglænet er delt i tre, så man kan folde den midterste del frem som et stort armlæn. Der er friskluftdyser til bagsædet.

Et råt interiør

Bilen har fem pladser, og bagsædet er en traditionel bænk uden særlige komfortområder, men hvor den midterste del af ryglænet kan foldes frem til et stort midterarmlæn.

Selve bagsædet kan længdeforskydes 24 cm, hvorved man kan vælge mellem ekstra god benplads eller ekstra god plads i bagagerummet, der rummer 667 liter.

Som noget helt nyt er det muligt at bestille Bigster med delvist eljusterbare forsæder, ligesom bilen kan leveres med et glastag, der kan åbnes elektrisk. Men ellers opleves kabinen mere traditionel med masser af stenhård plast, der dog er sammensat i forskellige farver for at live lidt op i helheden.

Bilen føles kort og godt som en moderne udgave af en bil fra tidligere tider, og det er ikke nedladende ment. For den idé er ikke allerede taget af de andre bilmærker, og der findes givetvis masser af bilkøbere, der ikke søger den luksus, som konkurrenterne kappes om at levere. Og set i det lys, er Bigster en ærlig bil, der ikke giver sig ud for mere end den er.

Bagagerum i en Dacia Bigster
Bagagerummet er med sine 667 liter stort. Bunden kan placeres i to niveauer, og bagklappen er elbetjent. Det vandrette rullegardin kræver lidt øvelse.

Uambitiøs sikkerhed og garanti

På det sikkerhedsmæssige område har Dacia også en tradition for at holde igen, og det gælder også for Bigster, hvor der stort set kun er det sikkerhedsudstyr med, der skal til for at blive godkendt.

En moderne airbag mellem forsæderne findes f.eks. ikke, og de øvrige sikkerhedssystemer er bestemt ikke state-of-the-art. Målet er tydeligvis ikke en topkarakter hos Euro NCAP.

Men der er en adaptiv fartpilot, der holder afstand til forankørende. Under vores køretur i bilen nød vi, at den var let at betjene, og at den holdt både fart og afstand. Så må man leve med, at det foregår på en noget rustik facon med flere ryk og pludselige opbremsninger.

Den nye Dacia Bigster er i Danmark til juni, og den anførte pris er indtil videre Motors gæt. Sikkert er det dog, at bilen sælges med en garanti på tre år eller 100.000 km, som ikke lever op til FDMs nye skærpede krav til nyvognsgarantier.

Senere dukker en firehjulstrukken udgave op med en elmotor, der trækker på baghjulene. Det bliver dog med en mindre benzinmotor uden den avancerede hybridteknik. Derved ventes påhængsvægten at blive en del højere end de 1.000 kg, som denne version må trække.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Dacia Bigster set skråt bagfra, mens den kører op ad bakke

Dacia Bigster

21,7 km/l
Hybrid
339.000 kr.
  • Plads
  • Forbrug
  • Skærmløsninger
  • Motorlyd
  • Plastkvalitet
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Hybrid med 1.8-liters benzinmotor + 2 elmotorer – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    155 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.487 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    667 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:457 cm B:181 cm H:171 cm
Luk