FDM mener
Deepal S07 har et nydeligt design og en gedigen oplevelse i den rummelige kabine. Køreegenskaberne savner lidt nerve, men komforten er fin, og sikkerheden er høj. Men med samme pris som Tesla Model Y ser det svært ud.
MAINZ Her er endnu en nydelig og gedigen el-SUV uden betjeningsknapper. Et af årets mange nye bilmærker fra Kina hedder Deepal og lægger i sensommeren ud med denne store SUV, S07.
Deepal er et af tre mærker fra Kinas fjerdestørste bilproducent, Changan. Det er uklart, om firmanavnet indgår i navnet på den nye model.
Deepal S07 er endnu en elektrisk SUV i den store mellemklasse med en længde på 4,75 meter og er dermed en direkte konkurrent til bl.a. Tesla Model Y.
Changan, udtales Chang-An, er Mazdas partner i Kina og har udviklet den platform, som Mazda benytter til den nye 6e og den kommende SUV-version.
Sidstnævnte bliver formentlig næsten magen til Deepal S07, men den kinesiske udgave kommer altså først. Motor- og batteriteknik samt tilsyneladende også førerplads deles med Mazda’erne.

Velfungerende skærmløsning
Deepal S07 virker som en gedigen bil med alt i udstyr, læderindtræk overalt, enorm bagsædeplads og panoramatag med gardin til at lukke af for solen.
Kabinen er pænt udført, og som en sjældenhed nu om dage er sæder m.m. beklædt med naturlæder. Det, der ligner træ, er dog kunststof.
Derimod er Deepal S07 helt med på tidens mode, når det gælder førerpladsens indretning: Der er stort set ingen fysiske knapper. I stedet skal bilen betjenes via den 15,4 tommer store midterskærm eller – med lidt held – med stemmekommandoer på engelsk.
Betjeningen via skærmen er dog en af de bedre med nogle nemme måder at få menuer frem på, inkl. to fysiske knapper på rattet, der kan bruges som genveje til selvvalgte funktioner, f.eks. fartalarmen.
Bilen kan som så mange andre kinesiske modeller godt lide at sige bip, men det er befriende, at man kan ændre biplyden ved krydsning af vejstriber til at være en rumlestribe-agtig lyd.
Et headup-display (standard) er fint til kørekritiske informationer, selvom den tekniske kvalitet er noget under niveauet hos tyske mærker.

Hvordan kører Deepal S07?
S07 har baghjulstræk (det er uvist, om der kommer en firehjulstrukket), og motorydelsen er moderate 217 hk. Det er passende. Det samme kan siges om køreegenskaberne, der ikke just er skarpe, og hvor rattet låser om midterstillingen, men komforten er glimrende til en stor familie-SUV.
Den adaptive fartpilot er desværre designet til kinesiske forhold. Den virker kun op til 130 km/t, og det er speedometer-farten og ikke den reelle hastighed.
Sikkerheden er derimod helt i top. I hvert fald har Euro NCAP allerede sikkerhedstestet bilen til de maksimale fem stjerner (2024 test).

Hvor god plads er der i Deepal S07?
For bagsædepassagerer er Deepal S07 et strålende valg. Der er umådelig meget benplads. Desuden er der en stor midterkonsol med fralægningsplads og kopholdere, og en trykskærm giver mulighed for at styre klimaanlægget bagtil.
Bagagerummet er også godkendt. 445 liter klarer det, og man kan opnå et nærmest plant gulv, når ryglænet lægges ned. Dertil er der et kæmpe rum foran i bilen, som med sine 125 liter reelt kan bruges til bagage.
Og tilbage til bagpartiet: Helt usædvanlig har bilen (som ekstraudstyr) svingbar trækkrog, som betjenes helt elektrisk. Det er luksus i denne klasse og især blandt kinesere. Og vigtigere: Trækvægten er på 1.500 kg.

Deepal S07 har en kort rækkevidde
Batteriet er på hele 80 kWh, men det udløser ikke en tilsvarende lang rækkevidde. 475 km er det officielle tal. Og mens det er o.k. uden at være prangende, er ladehastigheden (DC) helt til hest.
93 kW er det maksimale og i øvrigt det samme som Mazda 6e med samme batteri. Deepal opgiver en lynladetid fra 30 pct. (ikke de sædvanlige 10 eller 20) til 80 pct. på 35 minutter.
Lidt senere kommer også en plugin-hybrid (rækkevidde-forlænger) til Europa, men næppe til Danmark. I Kina tilbydes Deepal S07 sågar også som brændselscellebil.

Deepal S07 i hård konkurrence
Deepal S07 er en direkte Tesla Model Y-konkurrent, og Changan synes også, den skal koste præcis det samme som en baghjulstrukken Model Y, 45.000 euro. Omregnet til dansk pris formentlig 340.000 kr.
Holder den pris, bliver det svært for Deepal S07. På mange parametre kan den godt hamle op med Tesla’en, men den falder især igennem på ladetid. Og trods Teslas nuværende modvind kan en ukendt kineser ikke tillade sig at tage det samme for varen som klassens mest solgte bil i 2024.
Og så er der faktisk også mange europæiske, japanske og koreanske konkurrenter, der fås for 300.000-350.000 kr. F.eks. koster VW ID.4 med længere rækkevidde, flere hk og hurtigere ladning p.t. også 340.000 kr.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.